پخش زنده
امروز: -
ظرفیت تولید در حوزه محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده حدوداً 2/ 2 برابر کل نیاز کشور می باشد و بیش از 95 درصد انواع محصولات موجود در بازار مصرف، امکان تولید به وسیله تولیدکنندگان داخلی را دارند.
چکیده مصاحبه:
* ظرفیت تولید در حوزه محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده حدوداً 2/ 2 برابر کل نیاز کشور می باشد و بیش از 95 درصد انواع محصولات موجود در بازار مصرف، امکان تولید به وسیله تولیدکنندگان داخلی را دارند.
*در حال حاضر حدود پنجاه هزار نفر در این بخش مشغول به کار می باشند که با احتساب مشاغل غیر مستقیم، این رقم به 430 هزار نفر میرسد، ممانعت از قاچاق و نیز تامین مواد اولیه میتواند به شدت اشتغال در این حوزه را بهبود بخشد.
* از مهمترین معضلات این صنعت، تمایل فروشگاهها و بسیاری از داروخانه ها به خرید کالا از توزیع کنندگان محصولات قاچاق است به دلیل اینکه آنها الزامی به صدور فاکتور رسمی ندارند و لذا فروشگاه و یا داروخانه، نه تنها مجبور به پرداخت مالیات نیست بلکه مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت میکند ولی به دولت پرداخت نمیکند.
* در حالیکه در تمام کشورها توضیحاتی روی جعبه های آرایشی و بهداشتی باید به زبان ملی کشور هدف باشد در ایران وارد کنندگان ملزم نیستند که یک طرف جعبه را به فارسی چاپ کنند و لذا می توانند هر ادعای دروغینی داشته باشند.
پژوهش خبری صداوسیما: در اوایل دهه 30 شمسی، پودرهای شوینده خارجی وارد ایران شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و به تدریج جای شویندههای سنتی را در میان مردم گرفت. به همین دلیل برخی شرکتهای فعال مواد شیمیایی، علاقمند به سرمایهگذاری و تحقیق و استفاده از دانش فنی و تکنولوژی تولید آن در داخل کشور شدند، تا به امروز که این صنعت توانایی صادرات به بسیاری از کشورهای جهان را، با استاندارد عالی، دارد. گردش مالی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در کشور، به 2 و نیم میلیارد دلار میرسد. اما بخش آرایشی با بهداشتی و شویندهها دارای دو وضعیت کاملا متفاوت است.
در بخش آرایشی، حدود 30 درصد تولید، در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و متاسفانه بسیاری از مصرفکنندگان تمایل به خرید اجناس خارجی دارند که در بعضی موارد، کیفیتشان نسبت به مشابه داخلی آن بسیار پایین است. اما در بخش شویندهها وضعیت کاملا به نفع تولیدات داخلی است و با استقبال مصرفکنندگان مواجه است.پژوهش حاضر نگاهی دارد به وضعیت تولید و چالشهای موجود در این صنعت و همچنین آثار تحریمها بر آن. با تشکر از انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و جناب آقای عبدالرضا مظفری، دبیر انجمن، که ما را در تهیه این پژوهش و ارائه آخرین آمار یاری کردند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// پژوهشگر: تینا صالحی