به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستــــان، حشمت الله صیدی شهردار سنندج با ابراز امیدواری از برنامه سال آینده مبنی بر ساخت کمربندی اسلام آباد (مرزبانان) که بار ترافیکی را کاهش خواهد داد، گفت: این کمربندی باید از سایت اداره کل زندانها عبور کند بنابراین به همکاری این سازمان نیاز داریم و باید به توافق برسیم.
قصه ترافیک شهر سنندج به داستانی تکراری تبدیل شده است، داستانی که فصل مشترک روزنامه نگاران و مسئولان امر است، داستانی که هر از چندگاهی ابزار تبلیغات نمایندگان پارلمان محلی و همیشه دغدغه مردم بوده است.
امّا کلاف سردرگم ترافیک شهر سنندج و سخنان شهردار سنندج ما را قانع نکرد و به سراغ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج رفتیم.
مجید شاه اویسی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت: در مورد حمل و نقل همگانی در شهر سنندج، متأسفانه در سال ۹۶ و قبل از تشکیل دور پنجم شورای شهر سنندج به سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور مراجعه کردیم که سهمیه استان کُردستان برای دریافت حدود ۲۵ تا ۳۰ اتوبوس و مینی بوس داخل شهری از دست رفت و این فرصت سوزی (نبود کافی وسائل نقلیه عمومی) خود یکی از دلایل ترافیک در سطح شهر سنندج است.
این عضو شورای شهر به نبود بزرگراه یا رینگ در کمربندی شهر سنندج گریزی زد و اظهار داشت: نبود رینگ یا کمربندی برای جداسازی محورهای درون شهری و برون شهری خود باعث تحمیل بار ترافیکی شبکه برون شهری به درون شهری شده است.
وی افزود: از همه مهمتر بحث Tod یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است که در این طرح، شهر باید زیست پذیری بالایی برای انسانها داشته باشد و دیگر نباید به فکر عریض کردن خیابانها بود، بلکه شبکه ریلی را باید در سیستم حمل و نقل افزایش داد و با افزایش اتوبوس، مینی بوس، ون و دوچرخه به سیستم حمل و نقل میتوان این بار ترافیکی را کم کرد.
شاه اویسی عنوان کرد: متأسفانه با ساخت زیرگذر و روگذر فقط حق مردم را از استفاده از محیط از بین میبریم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، یادآوری کرد: در حال حاضر با ساخت رینگ دور شهر به توافقهایی رسیده ایم که با ساخت بلوار مرزبانان از سد قشلاق تا میدان هفت آسیاب، پوشش بار ترافیکی را میتوان کنترل کرد که متأسفانه جدای از همکاری بسیار خوب اداره کل زندانها، امّا چون این مسیر باید از سایت زندانها عبور کند هنوز توافقات لازم انجام نشده و تملک زمینهای آنها به سیر قانونی و مکاتبه با تهران نیاز دارد که خوشبختانه مدیر کل زندانها قول مساعد داد.
شاید از بعد تخصص سخنان این عضو شورای شهر را علمی و کارشناسانه دانست، امّا شریانهای اصلی حمل و نقل در کلان شهرها را زیرگذر و روگذرها میگذرد، امّا چه باید کرد؟! توپ این سئوال همچنان در زمین شهرداری و شورای شهر سنندج است.