وزیرآموزش وپرورش؛
مدارس ما در حل کوچکترین مساله مشکل دارند
وزیر آموزش و پرورش : مدرسه باید به عنوان هویتی مستقل روی پای خودش بایستد
به گزارش
خبرگزاری صداو سیما سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم احیای مدارس ماندگار که در دبیرستان شهید مدرس شهرری برگزار شد ، افزود : مدارس ما برخلاف ظاهری مناسب در حل کوچکترین مساله مشکل دارند در حالیکه باید به عنوان هویتی مستقل روی پای خودشان بایستند و مسائل و مشکلات را به خوبی مدیریت کنند.
وی گفت : وقتی مدارسی مانند شهید مدرس را مورد واکاوی قرار می دهیم به این نکته بر میخوریم که وجه ممیزه این مدارس در فضا و امکانات و تجهیزات نبوده بلکه نیروی انسانی کاربلد و مدیر و مدبر عامل بزرگ شدن آن بوده است که در تاریخ آموزش و پرورش برجسته شدند.
بطحایی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ مدرسه ماندگار در کشور شناسایی شده و مجوز گرفتند افزود : آنچه باید از تجربیات این مدارس استفاده کنیم آن است که مدرسه به عنوان کانون تربیتی محلی و مرجع محله باشد، همان موضوعی که در سند تحول بنیادین مورد توجه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه محل تعلیم و تربیت دانش آموزان است، گفت: آموزش و پرورش ما با ارتقا کیفیت مدرسه رشد پیدا میکند و مدرسه باید بلوغ پیدا کند.
بطحایی تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که مصرانه دنبال می کنیم این است که مدرسه به عنوان هویتی مستقل روی پای خودش بایستد، بارها و بارها در تحلیل این سیاست گفته ام که آنچه بیرون از مدرسه بوده نیروی پشتیبان بوده و مدرسه کانون اصلی تربیت است.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که توانستیم در آموزش و پرورش مدارس موفق داشته باشیم تصمیم گیری کردن خود مدرسه بوده است، اما در طول تاریخ سیطره کاهای اداری باعث ناکارآمدی مدرسه در تصمیم گیری شده است زیرا امروزه ۷۰۰ صفحه مصوبه داریم که یک کتاب قطور است و همکاران برای انجام هر کاری باید از روی این کتاب مشکلشان را حل کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی از استانهای کشور حتی تا هزار بخشنامه در سال به مدرسه از ستاد تا استان ابلاغ شده و بخشنامه ما به معنی باید و نباید است.
بطحایی گفت : با وجود این شرایط مطمئن باشید که دیگر مدرسه مدرس و البرز و غیره نخواهیم داشت و مدارس مانند عضلهای که از آن کار نکشیدیم هر روز ضعیفتر میشود و اکنون مدرسه ما اینگونه است، ظاهری مناسب دارد، اما در حل کوچکترین مساله مشکل دارد و منظر منطقه و استان و وزارتخانه است.
وی افزود: خلاقیت و دنیای عظیم نوآوری در مدارس را زیر پردهای مخفی کردیم و مسائل هر روز پیچیده میشود، امروز دهها مساله در مدرسه داریم که مدیر میتواند آن را حل کند، مدیری که اگر توان و دانشش از من وزیر بیشتر نباشد حتما کمتر نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار واحد آموزی در کشور داریم، گفت: مدرسه را موجودی کور و کر و گنگ دانستیم که همواره دستش را گرفتیم تا گام بردارد.
صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ویژه شهرستان ری ، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و مسئولین کشوری و استانی همایش احیای مدارس ماندگار در مدرسه ی شهید مدرس ناحیه دو ری برگزار شد.
مدرسه مدرس از نخستین نمادهای آموزشی شهر ری است که پس از انتخاب از سوی شورای آموزش و پرورش به عنوان مدرسه ماندگار در سال 1391 و سال 1394 به ادارهکل شهرستانهای استان تهران ابلاغ شد
دبیرستان مدرس بعد از مدارس دارالفنون و البرز تهران یکی از نهادهای آموزشی قدیمی و پرافتخار و مطرح تهران است،و قدمت آموزشی این دبیرستان به سال 1352 خورشیدی میرسد و ساختمان دبیرستان در سه طبقه و در زمان پهلوی دوم ساخته شده است.
ویژگیهای بارز ساختمانی و فیزیکی این مدرسه، شیشههای رنگی و کاشیکاری طرحدار و بنای آجری دبیرستان بسیار دقیق ساخته شده که هنوز بعد از گذشت سالها استحکام و پایداری خود را حفظ کرده است.
مساحت کل دبیرستان 9 هزار متر مربع است که 5 هزار و 400 متر مربع آن به زیر بنای این آموزشگاه اختصاص یافته است
در حال حاضر این دبیرستان دارای 36 کلاس درس، 11 اتاق برای امور اداری، کتابخانه و قرائتخانه به مساحت 120 متر مربع، نماز خانه به مساحت 286 متر مربع، سالن اجتماعات به مساحت 150 متر مربع، سایت کامپیوتر، آزمایشگاههای شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و دو کلاس علمی درسهای تاریخ و جغرافیا است.