پخش زنده
امروز: -
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست: مهمترین عاملی که باعث شد سال گذشته کیفیت هوای تهران بهبود یابد و آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کند، اجرای قانون معاینه فنی بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد مهدی میرزایی قمی در نخستین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در سال ۹۸ افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (۲) قانون هوای پاک، مسئولیت کنترل و کاهش آلودگیها (تعیین حدود مجاز برای معاینه فنی) بر عهده سازمان محیط زیست است که حدود مجاز هم تعیین شده است، اما در مراکز معاینه فنی اعمال نمیشود.
وی از اعمال نشدن حدود مجاز تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در مراکز معاینه فنی انتقاد کرد و گفت:: اگر سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه قانونی خود عمل و حدود مجاز را تعیین کند، ولی اعمال نشود چه فایدهای دارد؟
میرزایی گفت: کنترل معاینه فنی مهمترین عامل کاهش آلودگی هوای تهران در سال گذشته بوده است لذا امسال هم باید با همکاری و همیاری دستگاهها این موضوع در راستای کاهش آلودگی هوای پایتخت مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه فرار خودروها از تهران به سایر شهرها برای گرفتن معاینه فنی افزایش یافته است، افزود: معاینه فنی باید در دو بخش یکی کنترل معاینه فنی و دیگری تخلفات موجود در مراکز معاینه فنی بررسی شود.
میرزایی گفت: برای کنترل فنی اخیرا دسترسی محدودی از سامانه سیمفا به سازمان حفاظت محیط زیست دادهاند که برای بررسیهای فنی کافی نیست و باید سطح دسترسی افزایش یابد.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گسترش تستهای کنار جادهای معاینه فنی یکی از راههای کاهش تخلفات در مراکز معاینه فنی است، افزود: برای این منظور لازم است که امکانات تست کنار جادهای معاینه فنی در سطح کشور فراهم شود و در شهرستانها اعتبارات جداگانهای لحاظ شود تا از این طریق از ادامه فعالیت مراکز معاینه فنی که تخلف در آنها صورت گرفته است، جلوگیری شود.
وی گفت: همچنین پلیس و راهداری با همکاری یکدیگر تستهای کنار جادهای را تقویت کند.
میرزایی به طرح جلوگیری از شماره گذاری مالکان خودروهای بدون پارکینگ در تهران اشاره کرد و افزود: این طرح تاثیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا ندارد ضمن اینکه افزایش پارکینگ خصوصی در تهران بیشتر منجر به خودرو محوری میشود بلکه به جای این طرح باید عوارض استفاده از خودرو شخصی را در تهران بالا ببریم، بنابراین اجرای این طرح در پایتخت به راحتی امکان پذیر نیست.