سقوط مرگبار
تخریب 900 پل در لرستان نتیجه ضعف نظارت!!
تخریب پل تازه ساخت کاکارضا در محور خرم آباد، الشتر بازتابهای زیادی را به دنبال داشت.
لحظه سال تحویل بود همه لباسهای نو را به تن کرده بودند و کنار سفره نشسته بودند سال تحویل شد آغاز سال 1398 ... صدای دعای سال تحویل فضای خانه را پر کرده بود دختر کوچک خانواده دوازده سال دارد و قرآن را باز کرده می خواند به مادر گفت: مادر این آیات یادآور مرگ هستند و تمام صفحه در مورد مرگ صحبت کرده است مادر گفت: با صدای بلند بخوان ماهم بشنویم دخترک با صوت شروع به خواندن کرد... روزهای عید امسال روزهای پر بارشی بود زیاد مجال بیرون رفتن به فضای طبیعت برای گشت و گذار را نداشتیم تقریبا 14 فروردین بود که همراه خانواده بیرون رفتیم به شهری در نزدیک خرم آباد ... الشتر ... روز خوبی بود تقریبا ساعات شب فرا رسید و قصد برگشت کردیم در راه به پلی رسیدیم ... اما دیگر هیچ نفهمیدیم ... پل فرو ریخت ... جهان بر سرم فرو ریخت ... دختر بیچاره من ... آیه مرگ و دیگر هیچ ... آه خدای من ...آیات مرگ تعبیر شده بودند ...دخترک نازنین 12 ساله به ایزد یکتا پیوسته بود .
مادرش و پدرش نیز زخمی شده بودند...
پلی که تازه ساخته شده بود سال 95 اکنون فرو ریخته و مرگ انسان بی گناهی را رقم زده بود .
مادر دخترک چیزی برای گفتن نشد اشک واشک و اشک ...
آخر به چه دلیل ... بیماری ...تصادف ... بی احتیاطی ... چه نمی دانم فقط می توانم بگویم بد شانسی و باز هم گریه و گریه و گریه ...
دلم به درد آمد از دیدن صحنه تصمیم گرفتم به سراغ علت حادثه بروم به سراغ خالقی مدیر کل راه و شهرسازی لرستان رفتم ، وی جانمایی نا مناسب پل و طراحی نامناسب را علت ایجاد این حادثه عنوان کرد .
وی گفت: این پل بر اساس استانداردهای لازم ساخته نشده و حتی در زمان تصویب آن ایراداتی بر آن گرفته شده است ولی مشاور اصرار داشته که این پل را با اطمینان و با دقت کامل خواهد ساخت .
اما در خلال سیل اخیر در لرستان 900 پل فرو ریخته که این نشان از خلاء نظارت ، مدیریت و کارشناسی لازم در این خصوص است .
پل کا کا رضا به طول 60 متر با 5 دهنه 12 متری و 4 پایه از نوع طاق سنگی در سال 95 در 25 کیلومتری جاده خرم آباد - الشتر بر روی رودخانه ای با همین نام ساخته و بعد از 2 سال بر اثر بارندگی تخریب شد.
گودرزی مهر کارشناس ارشد سازه نیز گفت: فونداسیون پل در عمق 3 متر ساخته شده است در حالی که 4 تا 5 متر آب شستگی دارد ، وی همچنین گفت: ارتفاع تاج 15 و 6 دهم متر است که اگر دبی آب هم زیاد باشد به آن نخواهد رسید و نشان می دهد این پل از فونداسیون مشکل داشته است .
از طرفی این پل برای بار 40 تن پیش بینی شده در حالی که باید برای 70 و 90 تن نیز پیش بینهای لازم صورت می گرفت و در هر حال بر اساس استانداردهای لازم ساخته نشده است .
با صابونچی مشاور طرح صحبت کردیم قرار شد با جمع آوری ادله با ما مصاحبه کند ولی در روز مصاحبه حاضر نشد و نیامد .
دادستان الشتر با اشاره به تشکیل پرونده شکایت از سوی خانواده فرد کشته شده در حادثه تخریب پل کاکارضا، خاطرنشان کرد: با توجه به تشکیل پرونده و پیگیری که بنا به اهمیت و ضرورت از سوی دستگاه قضا داده شد، خانواده این فرد نیز تشکیل پرونده داده و از تمامی عوامل دخیل در این حادثه شکایت کرده اند که رسیدگی های لازم از سوی دستگاه قضا در حال انجام است.
همتی ادامه داد: به عنوان مدعی العموم، پیگیری چنین حوادثی جزو وظایف ذاتی ماست، بی توجهی مسئولین و تضییع بیت المال منجر به ایجاد چنین حادثه تلخی شده و لذا نیازمند برخورد جدی است تا هم این افراد متنبه شوند و هم جنبه پیشگیرانه داشته باشد تا همه بدانند که اگر اهمال کاری صورت گیرد در آینده شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود
در حالی که پل کا کا رضا تنها بعد از دو سال از عمر تخریب شده دربالادست این پل، پل دیگری با قدمت 100 سال هنوز پا برجاست، این موضوع از آنجایی چالش برانگیز شده است که بسیاری از افرادی که در زمان تخریب پل حضور داشته اند گفته بودند داخل سازه های اسکلتی پل از نخاله و خاک استفاده شده بود و همین مسئله باعث شد که پل از مقاومت بسیار پایینی برخوردار باشد.
خداداد مقبلی معاون برنامهریزی سازمان راهداری درباره این موضوع گفت: به طور قطع برای ساخت پل ها طول عمر 50 یا 100 ساله باید در نظر گرفته شود و از آنجایی که ساخت پل ها از سوی پیمانکار انجام می شود و نظارت کافی روی آن انجام می شود نمی توان تخریب پل را ناشی از کیفیت پایین ساخت داشت، از این رو ممکن است عوامل دیگری در تخریب پل دخیل باشد.
حال با توجه به اینکه سازههای قدیمی بیشتر از سنگ و سیمان ساخته شدهاند، می توان گفت که مقاومت آنها از پل های فلزی و بتنی جدید بیشتر نیست، از این رو به نظر می رسد در دو بخش کیفیت مصالحه بکار رفته و طراحی سازه می تواند ضعف های وجود داشته باشد، هرچند این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که جریان آب در تمام مسیر سیل یکسان نیست و ممکن است در برخی از نقاط شدت بیشتری یافته باشد، از این رو نمی توان آسیب های به وجود آمده در طول یک مسیر را یکسان دانست
البته خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است که «آسیب های وارد شده به پل ها نیز باید توسط تیم کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا در ساخت پل ها طول عمر 30 تا 100 ساله در نظر گرفته می شود و این مقوله بر مبنای صرفه اقتصادی پروژه در نظر گرفته می شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای لرستان ، بازتاب تخریب گسترده سازه های که در سال های اخیر ساخته شده و پابرجا ماندن بناهای قدیمی چالش جدیدی است که در کنار نقدهای که بر عملکرد اقتصادی کشور در سالهای اخیر به وجود آمده بر نقدها افزوده است، این مسئله به ویژه در شرایط کنونی که کشور در تحریم به سر می برد چالش برانگیز تر است، چراکه در حال حاضر همین بافت ها و سازهای آسیب دیده باید بازسازی شوند و اگر با همان روال گذشته انجام شود می تواند به تکرار همین سناریو بدل شود
البته باید توجه داشت یکی از فاکتورهای که به آسیب های ناشی از سیل امسال افزود بی توجهی به اصول علمی بوده است. برات قبادیان معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع را تایید کرده و گفت: در بازدیدی که از مناطق سیلزده لرستان داشتیم متوجه شدیم در مناطق آبراهههای سیل سازه هایی ایجاد شده و مسیر حرکت آب کاملاً از بین رفته به همین دلیل خسارت ناشی از سیل به چند برابر افزایش یافته است
براساس این گزارش، دولت باید نظارت بر انجام پروژه های که به پیمانکاران واگذار می کند را افزایش دهد، از سوی دیگر ارزیابی های لازم برای تعیین سطح مقاومت سازه های جدید نیز باید انجام شود، تا ضمن اطمینان از مقاومت این سازها از اتلاف منابع در نتیجه ساخت سازهای بی کیفیت جلوگیری کند
رازانی دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد نیز گفت: دو نفر در این خصوص دستگیر شده اند و باز جویی از آنها ادامه دارد و منتظر نظر کارشناسان رسمی در این خصوص هستیم .
این پل دوباره ساخته خواهد شد محکم و محکمتر اما دل شکسته مادر هیچوقت ترمیم نخواهد شد و دخترک کوچک هیچوقت بر نخواهد گشت ...
نویسنده: خانم مهناز رحمانی مهر
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی