پخش زنده
امروز: -
بسیاری از مفاهیم، نگرش ها و رفتارهای مثبت را می توان با قصه و قصه گویی به شیوه ای غیر مستقیم در فرزندان نهادینه و با تقویت حس همدلی و همنوایی در آنها از بروز رفتارهای نابهنجار در موقعیت های گوناگون پیشگیری کرد.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
- قصه می تواند به تربیت انسان خلاق و مبتکر کمک کند و به تعبیری تلاش هنرمندانه در قالب کلام برای هدایت کودک به سوی رشد با زبان مناسب و در خور فهم اوست.
- داستان هایی ارزشمند هستند که با ابزارهای تعقل و تفکر، دانش ایمان اخلاق و خلاقیت به ساحت های چهارگانه (خود، خلق، خلقت و خداوند) که کودک و نوجوان با آن رو به رو است بپردازد و غیر مستقیم به هریک از آنها پاسخ دهد.
- متاسفانه قصه و قصه گویی به رغم تأثير آن در رشد ذهني و غناي روحي كودكان و نوجوانان، در کشور ما وضعيتي رو به افول دارد.
- بسیاری از مفاهیم، نگرش ها و رفتارهای مثبت را میتوان با قصه و قصه گویی به شیوه ای غیر مستقیم در فرزندان نهادینه و با تقویت حس همدلی و همنوایی در آنها از بروز رفتارهای نابهنجار در موقعیت های گوناگون پیشگیری کرد.
- قصه گويي بايد به برنامه اي عملي تبديل شود و جاي خود را در برنامه روزانه خانواده ها، مدارس و مؤسسات تربيتي كودكان و نوجوانان، باز كند.
پژوهش خبری صدا وسیما: استفاده از داستان به منزله ابزاری برای رشد و ارتقای آگاهی و بصیرت اخلاقی پیشینه زیادی دارد. در قرآن کریم و روایات و احادیث از این شیوه بسیار استفاده شده است. قصه و داستان در جهت تربیت فکری، اخلاقی و رفتاری موثر و یکی از روش های تربیتی جذاب برای کودک و نوجوان است. بیش از 32 درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان بین 2 تا 18 ساله تشکیل می دهند[1]. این امر بیانگر اهمیت آگاهی از نیازمندی های اعتقادی، اعمال عبادی، اخلاقی، روحی، جسمی، عاطفی، اجتماعی، تفریحی و آموزشی این مقاطع سنی است. [2]
اما در كشور ما به رغم وجود گنجينه هاي علم و معرفت و داستان ها و افسانههاي زيبا و آموزنده، اوليا و مربيان بيشترين وقت خود را به مسائل آموزشي كودكان اختصاص مي دهند و دانش آموزان نيز در خانه و مدرسه بيشتر اوقات خود را صرف يادگيري هاي غير فعال كرده، ازسختي و خشكي دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج مي برند. بدين ترتيب اغلب اوليا و مربيان از هدف اصلي تعليم و تربيت كه پرورش انسان هاي خلاق، مبتكر و كارآمد است، باز مي مانند. برای بررسی بیشتر، این موضوع را در گفت و گو با دکتر علی بلاغی، پژوهشگر ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پی میگیریم.[3]
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهش خبری // فریفته هدایتی