به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم تواصی بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درباره تأثیر نماز و روزه در جبران ضعف و ناتوانی های انسان سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به آیه « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ » از سوره بقره گفت: خداوند در این آیه می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید برای تقویت و به روز شدن خود، از نماز و صبر که در روایت صبر به روزه تعبیر شده است، کمک بگیرید.
وی افزود: نماز و روزه در جایگاهی است که امام حسین (ع) ظهر و شب عاشورا به نماز می ایستد و از پیامبر و ائمه معصوم نیز نقل شده است که نور چشم ما نماز است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه بارتعالی می فرماید : «الصوم لی- روزه مال من است» گفت: کاری که روزه دار انجام می دهد رضایت الهی را در پی دارد.
وی با استناد به روایات اهمیت نماز و روزه را یاد آور شد و تأکید کرد: نماز و روزه باید روح داشته باشد و صرف انجام دادن ظاهری آن کارایی ندارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: نماز و روزه ای کارایی دارد که روح الهی در آن نهفته باشد از این رو امام صادق می فرماید: گول نماز خواندن و روزه گرفتن افراد را نخورید بلکه افراد را آزمایش کنید.
وی با بیان اینکه برخی انسانها به خواندن نماز و گرفتن روزه عادت کرده اند، گفت: امام معصوم به پیروان شان درس می دهند که این ظاهر نماز و روزه است و روح ندارد بنابراین صرف خواندن نماز و نخوردن طعام ارزشی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه در حدیث از امام ششم نقل شده است: «لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ»افزود: این گونه افراد اگر نماز و روزه را ترک کنند احساس کمبود و وحشت می کنند زیرا به قدری با نماز و روزه انس گرفته اند که اگر آن را انجام ندهند در خود احساس خلاء می کنند.
وی با بیان اینکه امام صادق می فرماید: «و َلکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الأمانَةِ - افراد را به راستگویی و امانتداری بیازمایید» گفت: همه ما در دنیا امانتدار داده های الهی هستیم و باید از این امانت ها به خوبی مراقبت کنیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نادانی و ستمگری را دو مانع مهم در مسیر امانتداری انسان دانست و گفت: در صورتی نماز و روزه انسان درست است که ظلوم (ستمگر) و جهول (نادان) نباشد.
وی با اشاره به اینکه صدق حدیث و ادای امانت روح نماز و روزه است، افزود: این دو می تواند ملاک شناخت نماز و روزه افراد قرار گیرد.
وی با تأکید براینکه امانت را باید به صاحب آن بازگرداند، گفت: از امام حسن مجتبی (ع) نقل شده است اگر شمشیری را که با آن پدرم را شهید کردند به من امانت دهند، آن را به صاحبش باز خواهم گرداند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به اینکه در روایات، صدق بعنوان یکی از ملاک های دوستی عنوان شده است، گفت: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است اگر فردی سه خصلت حیا، امانتداری و صدق را داشته باشد به او امیدوار باش و اگر این خصلت ها را ندارد از او دوری کن.
وی از صدق بعنوان عامل نصرت مسلمانان در صدر اسلام یاد کرد و گفت: حضرت علی (ع) در خطبه 55 نهج البلاغه در توصیف یاران پیامبر می فرماید: «فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ – زمانی که خداوند صداقت ما را مشاهده کرد، بر دشمن شکست و برما پیروزی را مقدر نمود».
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با تاکید براینکه شاه کلید این فراز از خطبه، صدق و اخلاص است، قضیه طوفان شن در طبس در اردیبهشت ماه سال 1359 و شکست مفتضحانه آمریکا را یادآور شد که با تجهیزات انبوه نتوانستند عملیاتی انجام دهند و زمین گیر شدند چرا که امام راحل عظیم الشان (قدس سره) و امت اسلامی صادقانه در خدمت اسلام بودند.
وی تأکید کرد: انسان صادق می تواند الگو باشد و امام صادق می فرماید که مردم را نه با زبان بلکه با صداقت خود به خیر دعوت کنید.
وی تصریح کرد: انسان باید نیت، گفتار و عملش صادق باشد و وقتی نیت که سرچشمه و مقدمه عمل بشمار می رود، درست باشد بقیه آن هم با یاری خداوند درست خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب درپایان سخنان خود صدق در عمل را آراستگی برای خداوند توصیف کرد و گفت: امام باقر(ع) می فرماید: « تَزَیَّنْ لِلَّهِ عزوجل بِالصِّدْقِ فِی الْأَعْمَالِ » آراستگی انسان درپیشگاه خداوند با انجام عمل صادقانه است بنابراین عملی که صادقانه انجام نشود در آن آراستگی وجود ندارد.
وی افزود: حاجی در هفتمین سعی صفا و مروه این دعا را می خواند: « اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ حُسْنَ اَلظَّنِّ بِکَ عَلَی کُلِّ حَالٍ وَ صِدْقَ اَلنِّیَّةِ فِی اَلتَّوَکُّلِ عَلَیْکَ » و دراین فراز از خدا می خواهد که به او صدق نیت بدهد تا در توکل به باریتعالی صادق باشد.