به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به اتمام شش طرح مهم در شش فرودگاه کشور در سال گذشته به ارزش ۱۹۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، تاکید کرد: در اجرای این پروژهها تا حد امکان به بهرهگیری از توانمندی داخلی توجه ویژه شده است.
عباس وفائی عملیات نصب و راهاندازی چراغهای روشنایی باند جیرفت را یکی از پروژههای اجرا شده در سالهای ۹۶ و ۹۷ عنوان کرد و گفت: فرودگاه جیرفت یکی از قدیمیترین فرودگاههای کشور است که تا پیش از این، فاقد سیستم روشنایی پروازی بود و به دلیل دید کم این فرودگاه سالها از انجام پروازهای شبانه محروم بود که با پیگیریهای اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی، با صرف اعتباری بالغ بر ۱۳.۲ میلیارد ریال مجهز به سیستم کمک ناوبری بصری Non-precision شد که پس از انجام موفق عملیات وارسی پروازی (فلایت چک) اکنون آماده بهرهبرداری است.
عملیات بهسازی و نوسازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۱ چپ فرودگاه بوشهر پروژه دیگری است که طی سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرا شده است.
وی در رابطه با این طرح گفت: قدمت سیستم روشنایی باند فرودگاه بوشهر تا پیش از این، حدود ۴۵ سال بود که با صرف اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال، عملیات نوسازی کامل و بهسازی پست برق، رگولاتورها، چراغها و ... این باند به طور کامل انجام شد و تجهیزات جدید آن منطبق بر آخرین تکنولوژی روز دنیا تهیه شده است و بهسازی و تجهیز باند ۳۱ راست آن فرودگاه نیز در دست اقدام است.
وفائی در مورد عملیات نصب و راهاندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۵ راست فرودگاه زاهدان نیز توضیح داد: پس از ساخت و بهرهبرداری باند ۳۵ راست (باند دوم) فرودگاه زاهدان، که یکی از استانداردترین باندهای فرودگاههای کشور است و قابلیت پذیرش پروازهای پهن پیکر را دارد، عملیات نصب و راهاندازی سیستم روشنایی کمک ناوبری بصری سطوح پروازی و signing آن، با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال طی سالهای ۹۶ و ۹۷ انجام شد.
مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به نصب و راهاندازی سیستمهای پرسیژن اپروچ فرودگاههای گرگان و یزد گفت: با توجه به بینالمللی بودن فرودگاه یزد و لزوم ایجاد یکپارچهسازی سیستمها و همچنین با توجه به نصب ILS در فرودگاههای یزد و گرگان، عملیات نصب و راهاندازی سیستم تقرب پروازی (PALS) Precision approach lighting system CAT I با استفاده از تکنولوژی لامپهای LED و تکنولوژی جدیدCCRها (به صورت الکتریکی) با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال توسط متخصصان اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی در هر دو فرودگاه مذکور انجام شد. این سامانه سبب کاهش محدودیت در زمان دید کم میشود و امکان پذیرش پرواز ایمن را میسر میکند.
نصب و راهاندازی دو دستگاه پل تلسکوپی انتقال بار و مسافر بندرعباس آخرین پروژه عنوان شده توسط وفائی بود که در این زمینه گفت: با توجه به اینکه ارتقای کیفیت و افزایش زیرساختهای فرودگاهی و افزایش سطح کیفیت خدمات فرودگاهی مطابق استانداردهای روز دنیا یکی از مهمترین اهداف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است و نیز رویکرد دولت مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماهای جدید در سال ۹۵، قرارداد خرید و نصب پلهای تلسکوپی انتقال بار و مسافر (PBB) برای سه فرودگاه بینالمللی مهرآباد، شیراز و بندرعباس با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه این قرارداد با رویکرد انتقال تکنولوژی به داخل، استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود در داخل کشور و تقویت بنیه مهندسی شرکتهای داخلی منعقد و اجرا شده است، گفت: به این منظور با در نظر گرفتن توانمندی شرکت داخلی جهت ساخت بخشی از قطعات و تجهیزات اصلی پل و همچنین اعتبار و رنکینگ شرکت خارجی پشتیبان، این پروژه با پیمانکاری یک شرکت داخلی و پشتیبانی یک شرکت خارجی که چهارمین شرکت در دنیا در زمینه ساخت پلهای تلسکوپی است، اجرا شد و پس از آماده کردن قطعات و زیرساختهای لازم، در حال حاضر عملیات نصب و راهاندازی دو دستگاه از این پلها در فرودگاه بندرعباس به پایان رسیده و آماده بهرهبرداری آزمایشی است.