به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با بیان اینکه برای افزایش سهم محصولات داخلی، باید افزایش تولید داشته باشیم، گفت: حدود ۸۵ درصد از محصولات برقی موجود در بازار و حدود ۹۰ درصد از محصولات گازسوز داخلی است.
عباس هاشمی، در خصوص دستاوردهای سال ۹۷ دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی افزود: ارتقا رتبه انرژی در محصولات از اهم برنامههای سال گذشته است. همکاری در بهینه سازی موتور خانه ها، ارتقا رتبه مصرف انرژی بخاری گاز سوز به C و B، تعویض کالای فرسوده لوازم خانگی با محصولات کم مصرف و پر بازده و ارتقا رتبه مصرف انرژی یخچال و فریزر به A++ از جمله برنامههایی بود که سال گذشته پیگیری شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور بخاریهای گاز سوز با رتبه انرژی A تولید میشود، تصریح کرد: در این راستا با دیگر ارگانهای مربوطه جلسات مختلفی برگزار شد که در نهایت منجر به انعقاد قراردادی برای جایگزین شدن یک میلیون دستگاه بخاری گازی با رتبه انرژی A به جای بخاریهای نفتی و گازسوز با رتبه انرژی F در مدارس شد.
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی اضافه کرد: پیشنهاد بازنگری استاندارد بر چسب انرژی در بخاری گاز سوز، هدایت و حمایت واحدهای صنعتی جهت استفاده از فناوریهای نوین، همکاری در اجرای طرح تعویض کالاهای فرسوده، معرفی تولیدکنندگان به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موافع تولید و حمایت از تولید پکیج و دیگ چگالش هم برای ارتقای رتبه انرژی در محصولات انجام شد.
هاشمی ادامه داد: برنامهها برای فرهنگ سازی استفاده از محصولات با رتبه انرژی بالا، از چند سال پیش آغاز شده بود، اما در سال ۹۷ به نتیجه رسید و منجر به انعقاد قرارداد شد.
وی در خصوص افزایش سهم بازار محصولات داخلی تصریح کرد: برای دستیابی به این امر باید افزایش تولید داشته باشیم. برای تامین نیاز بازار، باید از افزایش سهم بازار در محصولات داخلی حمایت کنیم. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اجناس موجود در بازار خارجیهای سطح بالا است که در هر شرایطی متقاضی خواهان این جنس است، اما حدود ۸۵ درصد از سهم بازار داخلی است و محصولات گاز سوز سهمی حدود ۹۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند.
رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی از رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: با توجه به ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، واردکنندگان به طور حتم باید از شرکت مادر نمایندگی رسمی داشته باشند.
هاشمی ادامه داد: در یک طرح خدمات پس از فروش را ارزیابی کردیم و در نهایت مراکز خدمات پس از فروش رتبه بندی شد. در این زمینه برای اطمینان از عملکرد ارزیابها برای کالاهای مصرفی بادوام، دستورالعملی تدوین و ابلاغ شد.
حمایت از توسعه صنعت قطعه سازی وی حمایت از توسعه صنعت قطعه سازی را مهمترین بحث توسعه پایدار صنعت دانست و تصریح کرد: باید برای توسعه این صنعت انگیزه ایجاد شود. به همین منظور تعرفهها را متناسب سازی کردیم. واحدهای صنعتی را با همین طرح تشویق کردیم و برای آنها زمان بندی در نظر گرفتیم.
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با تاکید بر اینکه به شرکتهای خارجی داخل ایران درخواست دادیم در تولیدات خود از ساپلایرهای با کیفیت ایرانی استفاده کنند، افزود: در صورتی که این توافق انجام شود، امکان بسیار خوبی برای قطع سازان ایجاد میشود.
هاشمی ادامه داد: سال گذشته موفق به تولید کاتریج شیرآلات، یراق آلات درب، پنجرههای UPVC، مبدلهای پکیج و پرههای فن شدیم. همچنین برای انواع قطعات کدهای آیسیک تعریف، تدوین و به استانها ابلاغ شد. با این اقدام قطعه سازان برای ساخت هر قطعه میتوانند از این طریق پروانه دریافت کنند.
استفاده حداکثری از توان تولیدی در کشور وی عنوان کرد: قانون حداکثری استفاده از توانمندیهای داخل بیشتر در پروژهها استفاده میشود. نظارت بر اجرای این قانون در پروژههای دستگاههای دولتی یکی از برنامههای این طرح است. یکی از موارد مهمی که در این طرح دنبال کردیم، استفاده از کالاهای داخلی توسط شرکتهای خدمات فنی و مهندسی است که در مناقصات بین المللی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برنده میشوند. این شرکت به عنوان پیمانکار و مجری این مناقصات است و میتواند طبق قرارداد از محصولات داخلی استفاده کند.
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی ادامه داد: تکمیل و به روز رسانی فهرست توانمندیهای تولیدی و تعامل با وزارتخانههای نفت، نیرو و دیگر دستگاههای دولتی برای استفاده از کالاهای ایرانی از دیگر اقدامات این طرح بود.
تهیه شناسنامه برای لوازم خانگی هاشمی یکی از مهمترین اقداماتی که در بحث لوازم خانگی اهمیت بسیاری دارد را پیشگیری از قاچاق دانست و گفت: در این خصوص برنامههایی از قبیل اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد گمرکات تخصصی لوازم خانگی، تشکیل کارگروههای تخصصی پیشگریی از قاچاق کالاو اجرای ۴ ماده قانون حمایت از مصرف کنندگان انجام شده است.
وی ادامه داد: در اجرای ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده، به دنبال این ماده برای کالاهایی که به فروش میرسد، کد رهگیری ایجاد میشود. با این کد رهگیری کالا از تولید و واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده رهگیری میشود.
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی اضافه کرد: ایجاد کارگروههای تخصصی و تهیه شناسنامه کالا و کد رهگیری طلا و لوازم خانگی از اقداماتی بود که در راستای رسیدن به این برنامهها انجام شد. برای تمام صنایع لوازم خانگی شناسنامه توصیفی تهیه کردیم. در ادامه شناسنامه دار شدن صنایع کد رهگیری تعریف میشود. دیگر کالای بی هویتی در بازار دیده نمیشود.
افزایش صادرات و تنوع بخشی بازارهای هدف هاشمی در خصوص افزایش صادرات و تنوع بخشی بازارهای هدف تصریح کرد: در این باره هم برنامههای فراوانی طراحی شد که در نهایت به اقداماتی، چون احصا موانع صادرات کشورهای همسایه و انعکاس به سازمان توسعه تجارت، تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، اعطا و دریافت تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف جهت توسعه صادرات، تبادل اطلاعات با رایزنهای بازرگانی و صنعتی، تشکیل کارگروههای تخصصی توسعه صادرات غیر نفتی، تسهیل در روند تعیین کیل مصرف در مواد اولیه وارداتی، مذاکره با هیئتهای خارجی جهت توسعه همکاریهای صنعتی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه ورود، صدور و معاملات فلزات گران بها و سنگهای قیمتی و پیشنهاد اصلاح استاندارد اجباری صادرات برای فلزات گران بها منحصر شد.
توانمندسازی واحدهای صنعتی وی برندسازی و ترغیب واحدهای تولیدی به سرمایه گذاری مشترک یا تولید تحت لیسانس را از مهمترین برنامهها برای توانمندسازی واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: حمایت از همکاریهای مشترک واحدهای تولیدی با شرکتهای مطرح خارجی، حمایت از تولیدات تحت لیسانس و انتقال تدریجی تکنولوژی، تعیین ظرفیتهای اقتصادی و ابلاغ به سازمانهای استانی، تشویق واحدها به تجمیع و ادغام، همکاری در تدوین استانداردهای ملی، همکاری با تشکلهای صنعتی در جهت نظارت بر استاندارد کالاهای تولیدی و وارداتی انجام شد.
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی گفت: کاهش مصرف گازهای مخرب محیط زیست و ارتقا بهره وری آب هم از برنامههایی بود که در سال گذشته جهت ارتقا استانداردهای محیط زیستی جهت توسعه پایدار انجام شد.