پخش زنده
امروز: -
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کاهش مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران به ۴ مرکز و نیز حذف مراکز آموزشی داخلی موافقت کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در یکصد و سی و نهمین جلسه شورا ادامه بررسی طرح ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران در دستور قرار گرفت.
در ابتدا پیشنهاد یک ماه استمهال برای بررسی بیشتر و کارشناسی از سوی طراحان این طرح ارائه شد.
سید حسن رسولی و سید محمود میر لوحی با این پیشنهاد مخالفت کردند و به نوعی ارائه این پیشنهاد را به مثابه مخالفت با کل طرح دانستند.
حجت نظری به عنوان موافق نیز گفت: آیا اگر امروز این تصمیم را به تصویب برسانیم با این که یک ماه بعد تصویب کنیم اتفاق خاصی میافتد آیا چیزی معطل مانده، اگر دقت کافی در اصلاح ساختار انجام ندهیم آیا تضمینی هست ۶ ماه دیگر دوباره اصلاح ساختار نکنیم؛ لذا تقاضایم این است اجازه دهیم این طرح را دقیقتر بررسی کنیم.
شهربانو امانی نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳ درصد دانشجویان این مراکز از شاغلین شهرداری هستند و ۳۷ درصد پرسنل این مراکز نیز از شهرداری هستند بنابراین وقتی صحبت از تجمیع این مراکز میشود باید همه زوایا مورد بررسی قرار گیرد، در حالیکه نظر کمیسیون تخصصی با آنچه طراحان به دنبال آن بودند متفاوت است.
امانی افزود: شورا با اصلاح ساختار مخالف نیست، اما باید دقیق این موضوع را بررسی کرد، شما ببینید دولت روزی به دنبال چابک سازی و دیوان سالاری بود و امروز با موضوع دایمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده به دنبال دولتی کردن شهرداریها و دهیتاریها است پس اصلاح ساختار باید با تعمق و با بررسی همه زوایا صورت گیرد.
در نهایت پیشنهاد استمهال یک ماهه این طرح به تصویب نرسید.
در ادامه کلیات طرح به رای گذاشته شد و اعضای شورا کلیات را به تصویب رساندند.
در ادامه بررسی این طرح پیشنهاد شد مراکز علمی کاربردی از ۹ مرکز به ۴ مرکز کاهش داده شود.
بدین ترتیب مرکز علمی کاربردی ایمنی و بحران حمل و نقل و ترافیک شهری، فناوری نوسازی شهر هوشمند و فرهنگی و اجتماعی به عنوان مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران پیشنهاد شد.
بهاره آروین در این خصوص گفت: صحبت ما از ادغام مراکز آموزشی به معنای انحلال نیست بلکه این است که دیگر از منابع شهرداری تهران هزینه نشود.
ناهید خداکرمی نیز گفت: ما در زمینه مهارتهای اجتماعی نیازمند مراکز علمی هستیم، اگر ماموریت آموزشی بر مبنای مهارتهای اجتماعی باشد میتواند زمینه درآمد زایی هم باشد.
در نهایت پیشنهاد کاهش مراکز علمی کاربردی به ۴ مرکز به تصویب رسید.
در ادامه بررسی این طرح پیشنهاد شد تمام مراکز و امور آموزشی در قالب یک مرکز تعریف شود که بدین ترتیب مراکز آموزشی درون سازمانی منحل خواهد شد.
ابراهیم امینی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در مدیریت شهری حوزههای تخصصی هستند که مسائل عملی و مورد نیاز خود را به خوبی تشخیص میدهند و لذا ما نباید به دنبال تعطیل کردن ولو یک کلاس باشیم.
بهاره آروین نیز گفت: اگر مراکز علمی کاربردی ما به کارکنان ما مهارت اموزی نمیکنند دقیقا چه میکنند، این مراکز میبایست آموزشهای خاص به پرسنل شهرداری بدهند بنابراین اگر قرار باشد آموزشهای آتش نشانی هم در مرکز آموزش آتش نشانی و هم در مرکز علمی کاربردی باشد چه سودی دارد؟
ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز گفت: دقت داشته باشید آموزشهای شهرداری در چند دسته تقسیم میشود یک دسته آموزشهای ماموریتی است، یک دسته آموزشهای کارکنان است که این آموزشها در ساختار رسمی سازمانها وجود دارد و در همه جای دنیا ذیل ساختار رسمی سازمانها قرار دارد، سومین دسته از آموزش ها، آموزشهای عالی است که عمدتا مبتنی بر تئوری دانشگاهی است لذا ما در مراکز علمی، تحصیلات و مبانی را میگوییم.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
پیشنهاد دیگری که در بررسی این طرح مطرح شد این بود که رشتههای مورد آموزش هر یک از مراکز به تصویب شورا برسد.
علی اعطا گفت: بعضی از رشتههای این مراکز در بیرون وجود دارد و بعضی از رشتهها که جنبه کاربردی دارد درلزوم و ضرورت آن تردید است لذا فهرست این رشتهها باید به تصویب شورا برسد.
این پیشنهاد نیز بدون مخالف به تصویب رسید.
آخرین پیشنهاد این طرح مربوط به تبصره ۴ آن میشد مبنی بر اینکه به جز تامین ساختمان از شهرداری برای مراکز آموزشی هزینهای صورت نگیرد.
سید محمود میر لوحی با موافقت با این پیشنهاد گفت: این مراکز در تراز یک مرکز آموزشی منطقهای و بین المللی تعریف میشود و بنابراین توانایی خود گردانی را دارند.
ناهید خداکرمی نیز گفت: با این اقدام میتوانیم به از بین رفتن مدرک گرایی خوشبین باشیم.
با این حال این پیشنهاد به تصویب نرسید.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کاهش مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران به ۴ مرکز و نیز حذف مراکز آموزشی داخلی وتجمیع در یک مرکز آموزشی طرح ساماندهی مراکز آموزش شهرداری تهران را به تصویب رساندند.
ضرورت تصویب فهرست رشتههای مراکز علمی –کاربردی شهرداری در شورای شهر
بر اساس رأی اعضای شورای شهر تهران از این پس مراکز علمی – کاربردی شهرداری تهران باید رشتههای تحصیلی ارائه شده را به تصویب شورای شهر برسانند.
علی اعطا در صدو سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در توضیح پیشنهادی درباره تصویب رشتههای تدریس شده در مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران از سوی شورای شهر گفت: براساس مصوبه امروز، تعداد مراکز علمی کاربردی از ۹ به ۴ مرکز کاهش پیدا میکند و این چهار مرکز عبارتند از مراکز علمی-کاربردی فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و بحران، حملونقل و ترافیک شهری و فنآوری و نوسازی شهر هوشمند.
اعطا افزود: وجود این رشتهها در صورتی توجیه دارد که بتواند نیازهای حرفهای کارکنان را تامین کند و البته مشابه آن خدمات را نتوان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دریافت کرد.
وی گفت: در فهرست رشتههای چهار مرکز آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران رشتههایی وجود دارد که همان رشتهها در سایر مراکز بیرون از شهرداری تهران تدریس میشوند. به عنوان مثال چرا باید رشته حسابداری در مرکز علمی – کاربردی فرهنگی اجتماعی تدریس شود؟
اعطا با بیان اینکه مبنای ارائه رشته در مراکز علمی – کاربردی شهرداری نبود آن رشته در سایر مراکز است، افزود: باید بررسی لازم صورت گیرد و مشخص شود شهرداری به کدام رشتهها نیازمند است، از همین رو پیشنهاد میکنیم تا رشتههای مدنظر برای ارائه در مراکز علمی – کاربردی شهرداری تهران به تصویب شورای شهر برسد و مشخص شود اساساً وجود این رشتهها توجیه دارد یا خیر.
در ادامه این جلسه، پیشنهاد مطرح شده به رأی گذاشته شد و با چهارده رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید.
میخواهیم کارخانه تولید مدرک را تعطیل کنیم
رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران درباره ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران گفت: ما میخواهیم از مسیر دانشگاههای برتر نیروی انسانی خود را تامین کنیم و کارخانه تولید مدرک را تعطیل کنیم.
سید محمود میر لوحی در یکصد و سی و نهمین جلسه شورا و در زمینه بررسی طرح ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران گفت: متاسفانه وقتی صحبت از اصلاح ساختار در شهرداری میشود بنا نداریم در این حوزه تصمیم بگیریم و تا کنون دو طرح در این زمینه ارائه شده، اما به سرانجام نرسیده است.
وی افزود: در سال، ۸ هزار میلیارد تومان هزینه نیروی انسانی میشود و وقتی صحبت از این هزینه کرد میشود مردم از ما اصلاح ساختار میخواهند.
میرلوحی گفت: در مسیر این اصلاح ساختار ما میخواهیم از مسیر دانشگاههای برتر نیروی انسانی را تامین کنیم و کارخانه تولید مدرک را تعطیل کنیم؛ بنابراین ادغام مراکز علمی کاربردی و کاهش این مراکز میتواند به این اصلاح ساختار کمک کند.