به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاسیس دانشگاه D-8 می تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان کشورهای در حال توسعه اسلامی و توسعه علمی به حساب آید.
منصور غلامی در نخستین نشست هیات های امنای دانشگاه D8 که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد افزود: سازمان همکاری اقتصادی دی هشت متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی شامل ایران ، ترکیه ، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و 60 میلیون نفر و نیروی کار 400 میلیونی، یک ظرفیت بزرگ در جهان روبه گذار، آشفته و پرچالش کنونی است.
وزیر علوم گفت: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی، گامی مهم ،کلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می آید ، کشورهایی که اکنون بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می گذارد.
غلامی افزود: بیش از یک دهه قبل که ترسیم «نقشه راه 10 ساله گروه هشت (D8)» بین سال های (2018-2008) در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید، همکاران من در وزرات علوم، تحقیقات و فناوری ایران، تاسیس یک دانشگاه بین الدولی را به عنوان گامی کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند.
وی گفت : در بند(7) بخش (10) این نقشه راه، بر لزوم «تقویت همکاری های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن این همکاری ها از طریق تاسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه/ موسسه دی هشت» شده و حالا اینجانب افتخار دارم که اعلام نمایم، ایران با تاسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است، گامی که البته موفقیت آن به همکاری و همیاری شما همکاران در کشورهای عضو نیاز دارد.
غلامی افزود :هدف ما از میزبانی این دانشگاه، ارتقای سطح همکاری های علمی فی مابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.
وی گفت: به جرات می توان گفت که تمام اعضای گروه D-8 از توانمندی و ظرفیت های بی شمار علمی و فناوری برخوردار هستند. تجمیع این توانمندی های ما، می تواند جهان اسلام را مقتدرتر کند و در مسیر حل مشکلات مسلمانان سوق دهد.
وزیر علوم افزود: جمهوری اسلامی ایران با 4.2 میلیون دانشجوی دانشگاهی که یک میلیون نفر آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند، 39 پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که توانسته است 29 دانشگاه آن را بر اساس رتبه بندی Times Higher Education میان دانشگاه های برتر دنیا قرار دهد، آماده همکاری و تجمیع توانمندی هاست.
وی ادامه داد: گزارش سال 2011 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان می دهد 8 کشور عضو D.8، با اعزام 404 هزار دانشجوی خارجی (حدود 10 درصد کل جمعیت دانشجویان بین المللی) جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی هستند.
وزیر علوم گفت: مسلما این رقم اکنون بیشتر شده است. ما باید به این بیاندیشیم که چگونه این علاقه مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام، می توانند از ظرفیت های داخلی D-8 استفاده کنند.
وی افزود: کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر ، پاکستان و نیجریه هر یک دانشگاه های معتبری دارند که می توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند. تاسیس دانشگاه D-8 می تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند، برای گام نهادن در راه پیشرفت، مسیری جز علم و فناوری ندارد و راه علم و فناوری نیز از دانشگاه می گذرد.
غلامی گفت : دانشگاه بین المللی گروه هشت علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می کند، فرآیند بین المللی شدن دانشگاه ها و آموزش عالی کشورهای عضو را هم تسهیل خواهد کرد. در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین المللی آن افزوده می شود، جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین المللی گروه هشت، دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است.
وی افزود :پشتوانه این تلاش کشورهای عضو D8 ، نیروهای انسانی توانمند آنان، خواست مسئولان و جامعه علمی و بخصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ماست.
غلامی ادامه داد : گردش آزاد علم و دانش و گشودن درهای نوآوری و فناوری به سوی دیگر کشورهای نیازمند، از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده های قبل است.
وزیر علوم گفت : ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلامی مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. علم متعلق به همه انسان ها در تمام نقاط کره زمین است و ما آغازگر روند توسعه علمی بی مرز خواهیم بود.
استفاده از ظرفیت کشورهای عضو دی 8 برای دانشگاه دی 8
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: همه ظرفیت های آموزش عالی کشورهای عضو گروه دی 8 (D8) برای دانشگاه بین المللی دی 8 استفاده خواهند شد.
منصور غلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیأت امناء دانشگاه دی 8 افزود: ممکن است در آینده در این دانشگاه دوره های مشترک با اعطاء مدارک تحصیلی مشترک تعریف شود و از همه ظرفیت های که برای یک دانشگاه بین المللی فراهم است در این دانشگاه به کار گرفته می شود.
وی گفت: تأکید همه اعضا بر این است که از ظرفیت این دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی کار آمد و مدیریت قوی برای کشورهای عضو استفاده شود و اثرگذاری آن را در بخش های اقتصادی مشاهده کنیم که این موضوع می تواند در غالب طرح های پژوهشی و یا آموزش نیروی انسانی باشد.
غلامی افزود: این دانشگاه می تواند در غالب توسعه اقتصادی میان 8 کشور عضو گروه دی 8 عمل کند.
وی با اشاره به روند شکل گیری این دانشگاه گفت: در جلسه امروز اساسنامه این دانشگاه بررسی و تأیید می شود و با تأیید اساسنامه فعالیت رسمی این دانشگاه آغاز خواهد شد.
غلامی افزود: این دانشگاه از همه کشورها به ویژه کشورهای عضو گروه دی 8 دانشجو پذیرش می کند که این دانشجویان می تواند به صورت بورسیه و یا هزینه شخصی مشغول به تحصیل شوند.
دانشگاه بین المللی دی 8 در همدان قرار دارد و جلسه بررسی و تأیید اساسنامه آن در وزارت علوم برگزار شد.
گروه D8 شامل 8 کشور اسلامی در حال توسعه یعنی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.
تأسیس دانشگاه بینالمللی D۸ برای ارتقا، ابداعات و همکاریها بین دانشگاهها
دبیر کل سازمان همکاریهای اقتصادی کشورهای در حال توسعه D۸ گفت: تأسیس دانشگاه بینالمللی D۸ بهمنظور ارتقاء و ابداعات برای یک گذر طولانی از زمان بوده و در نقشه راه همکاریهای دانشگاههای D۸ ارتقا و ترویج این همکاری باهدف نهادینهسازی همکاریها و ایجاد مراکز تحقیقاتی D۸ برجسته شده است.
دکتر داتوکو جعفر کوشاری در نخستین جلسه هیأت امنای دانشگاه بین المللی D8 که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: هدف از تأسیس دانشگاه بینالمللی D8 تقویت همکاریهای بین اعضا و دولتهای عضو آن از طریق تبادلات بین دانشگاهی در زمینهٔ مبادله دانشجو در بین اعضای این دانشگاه و باهدف مشارکت بینالمللی قابلقبول در سطح دانشگاهها خواهد بود.
وی از دانشگاه بوعلی سینا برای تأسیس این بنیاد استوار و پایدار قدردانی کرد و افزود: خوشحال هستم که عضو انجمن معتبری همچون دانشگاه بوعلی سینا هستم زیرا بوعلیسینا چهرهای شناخته شده در زمینهٔ علم، تمدن، پزشکی، ستارهشناسی و تمدن اسلامی بوده است.
دکتر کوشاری در خصوص تأسیس این دانشگاه بینالمللی گفت: ارتقای ارزشهایی مانند اعطای بورس، یادگیری، تحقیق، استقلال دانشگاه، توسعه علوم و فناوری و همزیستی صلحآمیز در بین مذاهب از دیگر اهداف این دانشگاه به شمار میرود.
وی همچنین از مقامات آموزش عالی کشورهای عضو تشکر کرد و گفت: از اعضای کشورهای عضو برای تعهدی که نسبت به تأمین مالی جهت پذیرش، ۵ دانشجوی پست دکتری برای ادامه تحصیل در زمینهٔ علوم و فناوری در دانشگاه بینالمللی D8 داشتند قدردانی میکنم.
دبیر کل سازمان همکاریهای اقتصادی کشورهای در حال توسعه D8 افزود: دانشگاه بینالمللی D8 به منزله یک قطب از دانشمندان و عالمان و مخترعان جهانی است و باور ما بر این است که هزاران بوعلی سینا هستند که با کمک دانشمندان و مبتکران جوان و با برخورداری از کیفیت سطح بالا، هوش و درک عالی میتوانند به ظهور برسند.
وی گفت: ۲۱ دانشگاه از سوی ۵ دولت عضو از طریق D8 برای مشارکت در این شبکه منصوب شدهاند و این شبکه D8 قادر خواهد بود تا سطح ابداعات، اختراعات و تحقیقات را در میان کشورهای عضو خود گسترش دهد تا رشد اقتصادی برای توسعه پایدار هم گسترش یابد.
دکتر کوشاری افزود: مکانیسم این همکاری قابلیت توسعه تحقیقات و تبادل دستاوردهای پژوهشی را با صنایع در میان کشورهای عضو گسترش میدهد و همچنین توسعه تسهیلات آزمایشگاهی در بین محققان باعث هدایت پروژههای تحقیقاتی مشترک بین نهادهای پژوهشی و در نهایت منجر به ایجاد برنامههایی در زمینهٔ تبادلات پژوهشی و دانشجویی در بین دولتهای عضو D8 میشود و بدین ترتیب دانشگاهها منبعی از تبادلات علم و فناوری با بخش خصوصی و پارکهای علم و فناوری خواهند شد.
سازمان همکاری اقتصادی گروه 8 متشکل از کشورهای اسلامی در حال توسعه در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد نجمالدین اربکان رئیس جمهور فقید ترکیه ایجاد شده و پیشنهاد تأسیس دانشگاهی بین المللی گروه 8 در اجلاس سران گروه 8 در استانبول در بهمن ۱۳۹۷ تصویب شده است.