پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران: در پی تلاش راهآهن و افزایش سهم جابهجایی مسافر تعداد تلفات بعد از گذشت بیش یک دهه به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ جبار علی ذاکری در همایش ایمنی در راهآهن که صبح امروز در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با اشاره به اهمیت و مزیتهای حملونقل ریلی در حوزه ایمنی حملونقل اظهار داشت: امیدواریم برگزاری همایش امروز موجب ارتقا جایگاه حملونقل ریلی در کشور شود.
وی افزود: افق ایمنی شرکتهای ریلی در جهان چشم انداز صفر (zero killed) است. اما در حملونقل جادهای تعداد تلفات رانندگی کمی درشتتر است که این آمار در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.
ذاکری با اشاره به جانباختن ۷۶ نفر بر اثر وقوع سیلاب اخیر گفت: همانطور که مشاهده شد همه ارکان نظام دست به دست هم دادند تا معضلات را برطرف کنند. اما در جلسهای با حضور مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی مطرح شد که ایمنی مغفول مانده است به طوریکه اگر طی ۸ روز ۷۶ نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند، اما به طور میانگین روزانه ۴۵ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه «مزیت اصلی حملونقل ریلی به حداقل رسیدن تلفات ناشی از حوادث رانندگی است» گفت: تعداد تلفات رانندگی در سال ۸۴ حدود ۲۷ هزار نفر بود که در پی تلاش راهآهن و افزایش سهم جابجایی مسافر تعداد تلفات بعد از گذشت بیش از یک دهه به حدود ۱۶حدود هزار نفر کاهش یافت.
وی با طرح این سوال که «اگر به دنبال کاهش تعداد تلفات رانندگی به زیر ۱۰ هزار نفر باشیم چه برنامهای برای جذب مسافر میشود ارائه کرد؟» ادامه داد: چنین برنامههایی در جهان با عنوان برنامههای استراتژیک راهآهن در قبال بخشهای مختلف مانند حمل مواد خطرناک مطرح میشود.
ذاکری با اشاره به نقش گلوگاهها در ایمنی حملونقل ریلی نیز گفت: اکثر کشورها از جمله استرالیا برنامههای استراتژیک ۱۰ ساله برای گذرگاههای همسطح در دو بخش «کاهش تعداد گذرگاهها» و «ایمن سازی گذرگاهها» دارند. این در حالی است که کشور انگلیس ۱۰ برابر و استرالیا ۲۰۰ برابر ایران گذرگاه دارد، اما تعداد سوانح واقع در گذرگاههای ایران ۸ برابر متوسط جهانی است.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: تجدید ساختار ایمنی راهآهن به طور تدریجی در حال انجام است و برون سپاری و انتقال بخشهای غیر حاکمیتی نیز به تغییر ساختار کمک کرده است. اما شاید انتقال بخش ایمنی راه آهن به وزارت راه و شهرسازی به صلاح راهآهن نباشد.
دبیر کمیته علمی همایش ایمنی راهآهن گفت: همایش ایمنی راهآهن در سه بخش مقالات، نوآوری و تجربیات بیان میشود و تا کنون ۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۱۰ مقاله امروز ۸ اردیبهشت ماه ارائه و یک پنل تخصصی به نام مخاطرات طبیعی اجرا میشود.
»» ضرورت ارتقای ایمنی در حمل و نقل ریلی
سعید رسولی در مراسم گرامیداشت هفته ایمنی در راه آهن افزود: تمرکز به نقش عامل انسانی در جلوگیری از مخاطرات، اتخاذ رویکرد مدیریت سامانمند و کاهش خطای انسانی و فنی به همراه بهبود آمادگی سیستماتیک حمل و نقل به طور حتم نتایج مطلوبی در ارتقای ایمنی به بار میآورد.
وی افزود: درخواست من بهره گیری از تجربیات گذشته و آسیب شناسی آنها در تدوین یک برنامه مدون تا سال آینده است که مقرر شده این همایش در سطح بین المللی با مشارکت بخش خصوصی و فعالان حوزه ایمنی برگزار شود.
رسولی اضافه کرد: در مورد مزیت و نقش راهآهن در حوزه ایمنی سخن زیاد گفته شده و جزو بدیهیات است، اما باید در نظر داشت که ایمنی برند اصلی راه آهن و راه آهن نیز کلید واژه توسعه محسوب میشود و از همین رو، ایمنی زیربنای توسعه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر چه آمار کشتهها در سوانح ریلی با توجه به استانداردهای جهانی قابل قبول است، اما ما بر این باوریم که همین تعداد نیز زیاد بوده و باید با فرهنگسازی و آموزش این آمار را کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن راهکار ارتقای ایمنی را در ۶ راهبرد تشریح کرد و افزود: هوشمند سازی حملونقل و استفاده از سامانههای هوشمند، افزایش سهم حمل و نقل ریلی به عنوان یک روش کارامد و پایدار، ارتقای سطح کیفی حمل و نقل همگانی برای جذب بار و مسافر، تمرکز بر نقش عامل انسانی، اتخاذ رویکرد مدیریت سیستماتیک و کاهش خطای انسانی و فنی به همراه بهبود آمادگی سیستمی حملونقل بهطور حتم نتایج مطلوبی به بار میآورد.
رسولی با اشاره به حادثه سیل فروردین ماه ۹۸ تصریح کرد: وقوع سیلاب در ابتدای سال جاری نشان داد که آسیب پذیری ریل نسبت به سایر شقوق حملونقلی به مراتب پایینتر است که نشان از ثبات و پایداری ریل نسبت به سایر حوزهها دارد.
وی افزود: در ایام نوروز به رغم تمام مشکلات هدف شرکت راهآهن در حوزه مسافری بهطور کامل محقق شد و امیدواریم در حوزه باری نیز شاهد ارتقا ایمنی باشیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه تلفات سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادف جادهای زیبنده کشور نیست خاطرنشان کرد: این تعداد را میتوان به تلفات جنگ در جادهها تشبیه کرد و توسعه حملونقل ریلی نقش بسزایی در کاهش تلفات جادهای دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد تشکیل انجمن خبرگان ریلی را مطرح کرد و گفت: از قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن درخواست میشود تشکیل این انجمن را پیگیری کرده تا بتوانیم از ظرفیتهای این تشکل استفاده کنیم.