به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین نشست دبیران هیأت های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با اشاره به نقش سه گانه هیأت های ممتحنه در سیاست گذاری، ارزشیابی و اعتباربخشی و طراحی سؤال، بر لزوم ترجمان برنامه تحول و نوآوری در آموزش در علوم پایه پزشکی تأکید کرد و گفت: کمک به سیاست گذاری آموزش علوم پزشکی یکی از مواردی است که این هیأت ها می توانند در آن نقش چشمگیری داشته باشند.
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نخستین نشست دبیران هیأت های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ها نقشه راه دانشگاه ها در حوزه آموزش هستند و نشان می دهند که چه مسیری باید طی شود.
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و رشته های مختلف علوم پزشکی لازم است مسیر خود را به سمت مرجعیت علمی تعیین کنند، افزود: هدف در برنامه های تحول این است که با توجه به توسعه علمی جهان، با رویکردی نوین به سمت دانشگاه های نسل جدید در علوم پزشکی حرکت کنیم.
وی به اهمیت حضور در عرصه های بین المللی اشاره و عنوان کرد: برای حضور در عرصه های بین المللی لازم است دانشگاه ها اعتباربخشی شوند و سناریوی روشنی برای این مسیر داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به روند پیاده سازی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه های متعددی برای نهادینه سازی این برنامه ها و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه ها در پیش است.
وی ادامه داد: تحول در آموزش فرآیندی زمان بر است و این گفتمان باید در بین استادان و دانشجویان نهادینه شود و امیدوارم در این مسیر از تلاش های همه همکاران استفاده شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی یکی از مباحث برنامه های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای آزمون ها عنوان کرد و گفت: با گسترش دانشگاه ها، نسل جدید استادان وارد دانشگاه ها شده اند و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار استادان پیشکسوت از ظرفیت های اعضای هیأت علمی جوان هم استفاده شود.
وی افزود: یکی از مهمترین مصوبات آموزش عالی بحث آمایش است که به گسترش علوم پزشکی شکل داده و این مصوبه تأثیر زیادی در آموزش عالی سلامت داشته است.
دکتر لاریجانی با تأکید بر لزوم استفاده از تمامی اعضای هیأت علمی عنوان کرد: در بوردها لازم است از این ظرفیت استفاده شود و شبکه ای در کشور تشکیل شود.
وی افزود: راه اندازی بوردها باعث شده که ضمن بهره برداری از ظرفیت استادان پیشکسوت، اعضای هیأت علمی جوان نیز در این برنامه وارد شوند و دقت و کیفیت طراحی سؤالات آزمون ها هم، ارتقاء یابد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش هایی که در آزمون ها وجود داشته گفت: در برنامه تحول به سمت استاندارد های جهانی در طراحی سؤالات حرکت کرده ایم. برای مثال، در آزمون دستیاری در ۲ سال گذشته پویش های طراحی سؤالات تشکیل و از مشارکت همه دانشگاه ها بهرهبرداری شده است.
وی ادامه داد: سؤالات طراحی شده طی مراحل مختلف پالایش شد و تیم های تخصصی روی این سؤالات با امنیت بالا کار کردند. این باعث شد کیفیت آزمون دستیاری بسیار ارتقا یابد.
دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در مرکز سنجش آموزش پزشکی در سال آزمون های زیادی برگزار می شود، گفت: در سال های اخیر به سمت الکترونیکی کردن آزمون ها پیش رفته ایم و در حال حاضر، تنها ۴۰ درصد آزمون ها به روش سنتی برگزار می شود و مابقی یا به طور کامل الکترونیک، یا تلفیقی برگزار می شود.
وی ادامه داد: با اجرای برنامه آمایش و برنامه های تحول امروز در تمام مناطق آمایشی حداقل یک مرکز آزمون وجود دارد که ظرفیت خوبی دارند و باعث ایجاد تسهیلاتی برای داوطلبان شده است.
دکتر لاریجانی با اشاره به تحول در هیات های ممتحنه گفت: از ظرفیت تمام اعضای هیات علمی در این بوردها استفاده می شود و سؤالاتی که در مناطق آمایشی طراحی می شود با تکنیک هایی پالایش و نهایی می شوند.
وی با تأکید بر اینکه مصوبه آمایش ظرفیت های زیادی در کشور ایجاد کرده بیان کرد: تشکیل گروه های آموزشی آمایشی از دیگر برنامه های در دست پیگیری است و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به محاسبات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: لازم است با توجه به نیازهای کشور به نحوی برنامه ریزی شود که دانش آموختگان علوم پزشکی متناسب با این نیازها تربیت شوند. از اسناد بالادستی هم در محاسبات نیروی انسانی استفاده می شود.
وی با تأکید بر اینکه توسعه آموزش عالی باید بسترهای توسعه کشور را فراهم نماید، افزود: کشور ما در آموزش عالی رتبه خوبی دارد و لازم است با آموزش های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، زمینه های حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.
دکتر لاریجانی به راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها هم لازم است در رشته های مناسب زمینه های ارتباط با صنعت را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی اعتباربخشی شده اند، افزود: هدف این است که به سمت استاندارد سازی آموزش حرکت کنیم و این روش در دانشکده ها و گروه های آموزشی هم لازم است پیاده شود.
دکتر لاریجانی ادامه داد: مجوز گسترش های جدید در دانشگاه ها برمبنای استاندارد بودن فرایندها و امتیاز اعتباربخشی دانشگاه ها صادر می شود.
وی عنوان کرد: انتظار از هیأت های ممتحنه علوم پایه این است که با توجه به نیازهای مناطق مختلف کشور، ترجمان برنامه های تحول و نوآوری در علوم پایه تدوین شود.
دکتر لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: این فرصت فراهم است تا اعضای بوردها در سیاست گذاری حوزه آموزش بیشتر مشارکت کنند و همچنین شرایط کشور و مناطق آمایشی در کنار هم مدنظر قرار گیرد.