همسطح بودن جوانان خارجی و ایرانی
خروجی طرحهای «دارالفنون» کیفیت خوبی داشت
نغمه ثمینی پس از پایان کارگاه دو روزه اش در بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر، کیفیت طرحهای ارایه شده توسط شرکت کنندگان را قابل قبول ارزیابی کرد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نغمه ثمینی مدرس «دارالفنون» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه کارگاههای این بخش از جشنواره جهانی فیلم فجر بیشتر برای علاقمندان ایرانی مفید است، گفت: امکان سفر دانشجویان ایرانی به خارج از کشور و ملاقات با هنرمندان یا دانشجویان هنر از فرهنگهای دیگر کم است در نتیجه کارگاههای «دارالفنون» فرصتی است که هنرجویان خارجی به ایران بیایند و من از این که دو گروه ایرانیان و دانشجویان خارجی با هم برقرار میکنند خیلی راضی هستم.
وی که کارگاهی ۲ روز در جشنواره برگزار کرد درباره کیفیت این برنامه بیان کرد: روز نخست به گفتن تئوریها گذشت و من با تردید کلاس را ترک کردم، چون از اینکه موضوعات گفته شده چقدر در دانشجویان اثر کرده مطمئن نبودم، ولی کارگاه روز ۳۰ فروردین را رضایت بخش ارزیابی میکنم، زیرا وقتی طرحها خوانده شد، متوجه شدم دانشجویان چقدر موضوعاتی را که گفته بودم درک و تمرین کرده بودند.
وی افزود: دانشجویان را یکی در میان خارجی و ایرانی انتخاب کردم که طرحها را بخوانند، ولی آنقدر هماهنگی بینشان وجود داشت که نمیشد گفت: طرح ایرانیها بهتر است یا خارجی ها. این به دلیل این است که وقتی خوراک یکسانی به بچهها ارائه دهید، نتیجه یکسانی دریافت میکنید و من از اینکه کیفیت طرحها کم و بیش استاندارد و یکسان بودند خوشحالم.
ثمینی یکی از یافتههای خودش از کارگاه امسال را اینگونه تشریح کرد: تجربه امسال نشان داد بهتر است در کلاس تئوری فیلمنامه نویسی ایرانیها و خارجیها از هم جدا باشند و در مرحله خواندن طرح به هم ملحق شوند. علتش این است که اولاً سرعت کلاس به دلیل نیاز نداشتن به ترجمه بالا میرود و دوماً شیوه تعامل با دانشجویان ایرانی متفاوت از خارجی هاست چراکه ممکن است آنها درکی از شوخیهایی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد یا فیلمهایی که از آثار هنرمندان ایرانی مثال زده میشود نداشته باشند مانند «دونده» که برای ما اسطوره است، ولی خارجیها وقتی از آن مثال میآوریم تازه باید آن را ببینند.
به گفته وی، جدا کردن دانشجویان در کارگاه تئوری خوب است، اما باید در مرحله طرح خواندن برای طوفان فکری، کارگاه به صورت مشترک برگزار شود.
فیلمنامه نویس «خون بازی» در پایان در مورد استفاده او از دانشجویان «دارالفنون» برای تشکیل تیم نویسندگی گفت: دو سه نفری در کارگاه بودند که احساس کردم کارشان خوب است و بسیار فعال هستند و دوست دارند سر کلاس مشارکت کنند. جذابیتش این است که این افراد ترکیبی از بچههای ایرانی و خارجی هستند.