به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (عج) از باورهای مهم اهل سنت و از علائم کبریای قیامت به حساب میآید تا آنجا که بعضی از محدثان و محققان اهل سنت روایاتی را که پیرامون ظهور حضرت مهدی نقل شده است در حد تواتر معنوی میدانند.
نظرات تعدادی از علماء بزرگ اهل سنت درباره مهدویت به شرح زیر است:
*شیخ محمد جمالی امام جمعه کنگان: از نظر اهل سنت طبق حدیث پیامبر (ص) شخصی در آخرالزمان با علامتهای یادشده در احادیث ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و قسط میکند.
*شورای افتاء و شورای روحانیت سنندج: نظر اهل سنت درباره حضرت مهدی این است که در آخر زمان شخصی بنام محمد مهدی متولد و مدتی با حضرت عیسی حکومت کرده و انشاالله دنیا را پر از عدل خواهند کرد.
*شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه اهل سنت عسلویه: علمای اهل سنت بر این باور هستند که شخصی بنام محمدبن عبدالله معروف به مهدی در آخر الزمان متولد میشود و از سلاله پیامبر و از فرزندان فاطمه و حسن است و مردم را از گمراهی بسوی نور اسلام دعوت میکند و با عدالت حکم میکند بعد از اینکه دنیا پر از ظلم و ستم شده است.
*شیخ عبدالستار حرمی امام جمعه اهل سنت نخل تقی: در آخرالزمان متولد میشود، از نسل پیامبر است، نامش محمدبن عبدالله، لقبش مهدی و یکی از مصلحان تاریخ میباشد.
*شیخ خلیل افراء عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نائب رئیس شورای روحانیت اهل سنت رئیس شورای افتاء: اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (عج) از باورهای مهم اهل سنت و از علائم کبریای قیامت به حساب میآید تا آنجا که بعضی از محدثان ومحققان اهل سنت روایاتی را که پیرامون ظهور حضرت مهدی نقل شده است در حد تواتر معنوی میدانند.
*اهل سنت و شیعه در مورد بشارتهای پیامبر اسلام (ص) راجع به ظهور حضرت مهدی (ع) و مأموریتهای جهانی و شخصیت معنوی و نشانههای ظهور و ویژگیهای انقلاب ایشان تا حد زیادی اتفاق نظر دارند، اما تفاوت اساسی در آن است که شیعیان معتقدند حضرت امام (ع) امام دوازدهم و فرزند امام محمد بن حسن عسکری است که در سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شده است و هم اکنون زنده و غایب است.
*در حالیکه اهل سنت معتقدند کسی با نام و لقب امام مهدی هنوز متولد نشده وغایب نیست بلکه چنین فردی با نام محمدبن عبدالله یا احمدبن عبدالله که پیامبر علیه الصلاه والسلام فرموده اسم مهدی مانند اسم من و اسم پدرش مانند نام پدرم، یعنی محمد یا احمد پسر عبدالله علوی فاطمی حسنی علوی نسبت به سیدنا علی رضی الله عنهما. در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و بزرگان میفرمایند. زمین در انتظار مهدی در وقت و زمانیکه خدای عزوجل آن را مقدر کند، زیرا وقت ظهور مهدی، کسی از آن اطلاعی ندارد نه فرشته مقرب و نه بنی اسرائیل و از سوی غیبی است که عملش مختص خداست.
*مهدی در آخرالزمان که برای تأیید و تقویت دین بعد از صلح و آتش بسی که بین رومیها و مسلمانان صورت میگیرد ظهور میکند.
*پیامبر (ص) میفرماید: مهدی (ع) در آخرالزمان تا اینکه خداوند به وسیله او دین را تقویت میکند ظهور میکند و در زمین مدت هفت سال و در روایتی هشت سال و در روایتی نه سال میماند. این حدیث ابو داوود در باب المهدی روایت کرده. ش (۴۲۸۶-۴۲۸۷) و ترمذی در باب الفتن (ص ۲۲۳۲) و گفته شده حدیث حسن و احمد (۳- ۳۷- ۵۲) و ابو نعیم در باب الفتن (ص ۲۳۳- ط دارالکفر- بیروت). محققان و دانشمندان اهل سنت ظهور حضرت مهدی موعود را در قرب قیامت از معتقدات اهل سنت و جماعت برشمرده اند.
*شیخ الاسلام احمدبن عبدالحلیم مشهور به ابن تیمیه میفرماید: ان الاحادیث التی یحتج بها علی خروج المهدی احادیث صحیحه رواها ابو داوود والترمذی و احمد وغیر هم من حدیث ابن مسعود و ... یعنی احادیثی که از آنها بر خروج مهدی استدلال میشود صحیح اند، آنها یعنی احادیث محدثان بزرگ همچون امام ابو داوود، ترمذی، احمد و دیگران از سند عبدالله بن مسعود رضی الله و دیگر اصحاب رضی الله عنهم روایت نموده اند.
*علامه مسعود بن عمر تفتازانی (متوفی سال ۷۹۲ ه) میفرماید: قدوردت الاحادیث الصحیه فی ظهور امام من ولد فاطمه الزهرا رضی الله عنها سهیلا الدنیا قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. یعنی احادیث صحیحی درباره ظهور امامی از دودمان فاطمه زهرا رضی الله عنها روایت شده که وی دنیا را پر از قسط و عدل خواهد کرد چنانچه پر از ظلم وستم شده است.
*علامه جلاالدین سیوطی به نقل از امام ابوالحسن محمدبن حسین سمری و امام ابوالعباس احمدبن محمد هیتمی به نقل از برخی از ائمه آورده اند که: قد تواتوت الخبار واستفاضت بکثره رواتها عن المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم ببحئ المهدی و انه من اهل بیته و انه سیمکث سبع سنین و انه علأ الارض عدلا. اخبار و روایات درباره آمدن امام مهدی متواتر است و جهت کثرت راویان از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم در حد استفاضه است که بیان میکند امام مهدی از اهل بیت ایشان است و هفت سال در زمین حکومت خواهد کرد و زمین پر از عدل و داد خواهد میکند.
*امام محقق و محدث، شمس الدین محمدبن احمد سفارینی حنبلی- متوفی سال ۱۱۸۸ میفرماید: قد کثرت الروایات بخروج المهدی حتی بلغت حد التواتر المعنوی وشاع ذلک بین علماء السنه حتی عد من معتقد اتهم فالایمان بخروج المهدی واجب کما هو مقرر عند اهل العلم و مدون فی عقائد اهل السنه و الجماعه؛ روایات پیرامون خروج مهدی بسیار زیادند و به حد تواتر معنوی رسیده اند و این مسئله میان علمای اهل سنت به قدری شایع است که از معتقدات آنان به حساب میآید، لذا ایمان به خروج مهدی واجب است، چنانچه این مسئله نزد اهل علم به اثبات رسیده و در کتب اعتقادی اهل سنت و جماعت تدوین شده است.
*امام احمدبن عبدالحلیم معروف به شاه، ولی الله محدث دهلوی (متوفی سال ۱۱۷۶. ه) میفرماید: همچنین ما به یقین میدانیم که شارع علیه الصلاه والسلام به نص فرموده است به آنکه امام مهدی علیه السلام در اوان قیامت موجود خواهد شد و وی امام برحق است و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.
*اهل سنت و جماعت میفرمایند: علمای بزرگ مانند امام شوکانی دربارهی احادیث در مورد امام مهدی (ع) میفرماید: احادیث در مورد امام مهدی (ع) به حد تواتر رسیده و تقریبا بیش از پنجاه حدیث صحیح و حسن و ضعیف وجود دارد وهمچنین از بین علماء کسانیکه احادیث امام مهدی (ع) را تأیید کرده اند:۱- ابوالحسن آبری ۲- محمد برزنجی از علمای بزرگ شافعی در کتابش (شاعه الاشراط الساعه) در باب سوم کتابش درباره علامتهای قیامت و نشانههای آن که زیاد است که اولین آنها امام مهدی (ع) میباشد ذکر میکند.۳- یکی از علمای بزرگ به نام صدیق حسن خان رحمه الله میفرماید: احادیث وارده در مورد امام مهدی (ع) به حد تواتر رسیده مانند احادیث در مورد دجال و احادیث در مورد نزول سیدنا عیسی بن مریم علیه الصلاه والسلام.
همانطوری که مبحث امام مهدی (ع) در سنن اربعه و در مسانید مانند مسند امام احمد بن حنبل- مسند بزار- مسند ابی یعلی و مسند حارث بن ابی اسامت و مستدرک حاکم و مصنف ابن ابی شیعه ذکر شده علمای زیاد دیگری کتابهای زیادی در مورد امام مهدی (ع) تألیف کرده اند.
۱-امام سیوطی کتابی دارد به نام (العرف الوردی فی اخبار المهدی) تألیف بن حجر مکی ۲- کتاب القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر از حافظ بن کثیر ۳- النهایه فی الفتن و الملاحم از ملاء علی قاری ۴- کتاب باسم المشرب الورودی فی مذهب المهدی از ملاء علی قاری ۵- ایام شوکانی التوضیح ضیما جائ فی تواتر المهدی المنتظر والرجال المسیح.
*عدهای از نویسندگان معاصر اهل سنت نیز درباره اعتقاد به مهدی موعود (ع) با شک و تردید نگریسته اند و ظهور فردی را با نام مهدی (ع) بطور کلی نفی کرده و ظهور چنین فردی با ویژگیها و علائم خاص را انکار نموده اند.
در پاسخ به این اظهارات، علماء و محققان اهل سنت جهان اسلام واکنش نشان داده اند. از آن جمله:۱- شیخ عبدالعزیز بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی ۲- شیخ محمدصالح عثیمین ۳- استاد عبدالمحسن عباد استاد دانشگاه مدینه منوره ۴- شیخ محمد علی صابونی صاحب کتاب تفسیر معروف به صفحه التفاسیر ۵- شیخ محمد خضر حسین ۶- علامه سید سابق از اساتید دانشگاه الازهر ۷- محدث معاصر شیخ ناصرالدین آلبانی ۸- مولانا محمد زکریا کاندهلوی از علمای برجسته هندوستان که هر یک با نشر کتاب و مقاله صدور فتوی و ایراد سخنرانی به رد صریح این رویکرد پرداخته اند و به ایرادات آنان پاسخ گفته اند.
*دکتر عبدالحلیم محمود رئیس اسبق دانشگاه الازهر مصر میفرماید: خبر ظهور حضرت مهدی (ع) در خصوص صریح احادیث آمده است. آغاز ظهور حضرت مهدی (ع) از مکه مکرمه و قبل از نزول حضرت عیسی بن مریم (ع) خواهد بود. امام مهدی (ع) متولی، ولی امر مسلمانان میشود و آنان را در جهاد با دشمنان اسلام رهبری میکند تا آنکه حضرت مسیح (ع) از آسمان فرود میآید و بر منهاج شریعت حضرت محمد مصطفی (ص) در راستای تحکیم ارکان اسلام تلاش میکند.
*محتوای احادیث روایت شده است که وی فرمانده عربی مبارز و مجاهدی است که برای نشر عدل و دفع ظلم و ستم تلاش خواهد کرد، چنانچه در احادیث به این مطلب تصریح شده است.
*شیخ عبدالعزیزبن باز مفتی سابق عربستان سعودی میفرماید: امر ظهور مهدی (ع) واضح است. احادیث در این باره به حد استفاضه تواتر رسیده اند، تعداد زیادی از علماء به تواتر این احادیث اذعان نموده اند. تواتر این احادیث معنوی است و این بخاطر کثرت طرق روایت و تفاوت منابع و روایت صحابه پیامبر و اختلاف الفاظ آن است.
*از این رو اعتقاد به این مسئله حق است و روایات دلالت بر شخصیت این موعود و حق بودن خروج وی دارند، نام ایشان محمدبن عبدالله علوی حسنی است و از دودمان سیدنا حسن ابن علی (رضی ا..) خواهد بود. ظهور این امام آخرالزمان نزول رحمتی از جانب خداوند بر امت اسلامی است، زیرا توسط ایشان عدل وحق اقامه میگردد و بساط ظلم و جور بر چیده میشود.
*قبل از ظهور حضرت مهدی موعود (ع) حوادث و وقایعی اتفاق خواهد افتاد که احادیث و روایات اسلامی از آنها به عنوان علایم و نشانههای صغرای قیامت یاد کرده است. از بین این نشانهها، نشانهای ظاهر و آشکار گردیده است. مثلا آن حضرت یعنی رسول خدا علیه الصلاه والسلام فرموده اند: در آخرالزمان و در قرب قیامت دین اسلام غریب و ناآشنا میشود. صبر کننده بر دین همانند کسی خواهد بود که آتش در کف گرفته است. بدعتها ظاهر میشود، نام سنت بر آن گذاشته میشود. حلال حرام و حرام حلال، امر به معروف ترک میشود و....
سپس علیم کبریای روز قیامت میآید. برخی از علماء معتقدند که نخستین علامت ظهور حضرت مهدی موعود (ع) خواهد بود. اما برخی معتقدند که قبل ظهور حضرت مهدی (ع) (وابه الارض) که با سخن خواهد گفت: خورشید از جانب مغرب طلوع خواهد کرد.
جنگ با رومیها؛ پیامبر از آن خبر داده است. پیامبر فرمود: شما با رومیها میجنگید و آنان با شما صلح میکنند و با شما و سایر دشمنان تان خواهند جنگید. در این جنگها شما و متحد ایشان پیروز خواهید شد. به غنایم زیادی دست خواهید یافت و سالم و سلامت خواهید بود تا آخر.
لشکر کشی مسلمانان به قیام و رهبری امام مهدی (ع) - خروج دجال، خروج دجال از نشانههای بزرگ روز قیامت است - حضرت عیسی (ع) و حضرت مهدی (ع) بر مسیح دجال پیروز میشوند و حکومت اسلامی در زمین بر پا میشود. حضرت عیسی (ع) پس از پایان مأموریتش در زمین چهل سال میماند و پس از آن وفات میکند. مسلمانان بر او نماز خوانده و به خاک میسپارند.
- روایت در مورد حکومت امام مهدی (ع) متفاوت اند.
-حداقل هفت سال و حد اکثر چهل سال ایشان حکومت میکنند و پس از آن وفات خواهند کرد. اما استدلالات آنانی که وجود ظهور حضرت مهدی (ع) را نفی میکنند میفرمایند که احادیث امام مهدی (ع) در صحیحین بخاری و مسلم نیامده، در جواب میگوییم که همه میدانند که سنت پیامبر (ص) و احادیث همه در صحاح مدون نشده و در این باره در بین علماء اختلافی نیست. علماء میفرمایند: هر حدیثی که در کتابهای سته به صحت رسیده بر مسلمانان واجب است که با آن عمل کنند.
*ابن حجر عقلانی میفرماید: که امام بخاری رحمه الله فرموده: آنچه در کتبم آورده ام صحیح است و آنچه از احادیث صحیح ترک کردم بیشتر است، بعضی بیشتر از احادیث، احادیث صحیحهای بوده که من در کتابم نیاوردم، دیگران آن را جمع کرده اند. امام بخاری خیلی از احادیث را صحیح دانسته در حالیکه در کتابش (صحیح بخاری) نیاورده، مثلا استدلال کرده اند به حدیث (لا مهدی الا عیسی بن مریم).
*امام ذهبی میفرماید: این خبر (لا مهدی الا عیسی بن مریم) خبر منکر است و دیگران هم گفته اند که این حدیث ضعیف است.
پس حضرت مهدی (ع) یک مجدد و احیاگر دینی است که برای اجرای شریعت و بر قراری عدالت و انصاف میآید. عقیده برادران شیعه حضرت مهدی (ع) در ۱۵ شعبان متولد شده است، اما اهل سنت معتقدند که شخصی با ویژگیهای حضرت مهدی (ع) هنوز متولد نشده است و فقط خداوند زمان تولد ایشان را میداند.
البته آنگونه در احادیث آمده است و یاد شده ایشان در آخرالزمان و نزدیکیهای قیامت در خاندان نبوت سلام اله علیهم متولد میشود و همانطوریکه اشاره کردیم در رابطه با امام مهدی (ع) روایات زیادی آمده که خصوصیات و صفات آن حضرت را بیان میکند و نباید در رابطه با ظهور آن حضرت به احادیث ضعیف استناد کنیم. درحالیکه درباره ایشان احادیث صحیح زیادی وجود دارد که ولادت ایشان را در آخرالزمان برای برقراری قسط و عدل خواهد بود.
آنچه مسلم است اینکه نبوت با حضرت رسول (ص) خاتمه پیدا کرده و امام مهدی (ع) یک مجدد و احیاگر دینی است.
همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت متفق اند که نبوت خاتمه یافته و سلسله وحی منقطع شده است؛ لذا بهترین راه مسیر اعتدال است و دین اسلام نیز دین اعتدال و میانه روی است و افراط تفریط همواره مردود است.
*ماموستا ملا احمد شیخی امام جمعه ثلاث باباجانی: برابر احادیث و کتب اهل سنت در آخر زمام حضرت مهدی (ع) ظهور میکند به امر خداوند دنیا را پر از عدل و ظلم را نابود میکند. از نظر اهل سنت آخرین هدیه الهی به امت اسلامی که به اسلام و مسلمین کمک میکند و مصلح جهان خواهد بود محمدمهدی است، اما تاکنون متولد نشده است.
*ماموستا ملارشید ثنائی امام جمعه سرپل ذهاب: برابر احادیث و کتب اهل سنت در آخر زمان حضرت مهدی (ع) ظهور میکند به امر خداوند دنیا را پر از عدل و ظلم را نابود میکند.
*ماموستا حسین عینی امام جمعه بخش نوسود شهرستان پاوه: نظر اهل سنت مشخص است که در آخرالزمان شخصی بنام مهدی متولد خواهد شد و دنیا را پر از قسط و عدل و داد میکند و هنوز متولد نشده اند.
*ماموستا محمد محمدی یاری مدیر مدرسه مولوی یاری: در کتب صحیح اهل سنت حدیث آمده در مورد حضرت مهدی (ع) که در آخرالزمان ظهور میکند و با ظهور ایشان دنیا سراسر پر از عدالت و دینداری و صفا و صمیمیت ایجاد خواهد کرد.
*ماموستا ملا عادل غلامی امام جماعت مسجدالنبی (ص) قصرشیرین: ما اهل سنت معتقدیم که در آخر زمان کسی بنام محمد فرزند عبدالله دین اسلام را نجات میدهد و دجال را نابود میکند و کفار را با همکاری حضرت عیسی (ع) نابود میکنند و دنیا را پر از عدل میکند.
*ماموستا ملاعبدالله غفوری امام جمعه روانسر: برابر احادیث و کتب اهل سنت در آخر زمان حضرت مهدی (ع) ظهور میکند به امر خداوند دنیا را پر از عدل و ظلم را نابود میکند.
*اهل سنت معتقد است به یک شخص ممتاز مصلح عادل و دادگر از اهل بیت رسول الله (ص) به نام محمدمهدی که در آخر زمان ظهور میکند و دنیا را از عدل و داد پر میکند، دجال را به قتل میرساند با حضرت عیسی (ع) جمع میشود در کنار بیت الله یملاء لارض عدلاً.
*آخوند رحیم بردی صمدی امام جمعه اهل سنت باغلق: اهل سنت به حضرت مهدی (ع) و ظهور ایشان اعتقاد دارد، اما در جزئیات اختلاف است.
*مولوی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد: ظهور حضرت مهدی (ع) از نگاه ما اهل سنت حق است و با حضرت عیسی ع خواهد آمد.
*مولوی نور الله فرقانی خلیلآباد خواف: حضرت مهدی از نظر ما یقنیا آمدنی است و باید بیاید و منجی عالم بشریت است. پیامبر (ص) نیز فرمودند: مهدی از ماست و خواهد آمد. برادران شیعه هم ظهور حضرت مهدی (ع) را معتقدند، ولی اختلاف این است که ما میگوییم نیامده و شیعه میگوید متولد شده. یهود و نصارا هم به منجی معتقدند.
*مولوی شرف الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل سنت تربتجام: مهدویت از اعتقادات اهل سنت است. نام ایشان محمد مهدی است و ایشان برای اولین بار که به سفر حج میروند و خودشان هم با این که بالای چهل سال عمر دارند نمیداندند که اسمشان چیست. سپس ابری میآید و بالای سر ایشان واقع میشود و ندا میرسد که هذا مهدی و آنجا همه متوجه میشوند و ظهور اتفاق میافتد.
*مولوی امان ا... برزگر امام جمعه اهل سنت سمیع آباد: پیامبر (ص) فرمود در آخر الزمان شخصی میآید همنام خودم نامش محمد و پدرش همنام پدرم. از ایشان سوال شد نکند خود شما باشی. فرمود: ا... اعلم. در هر صورت ظهور ایشان در نزد تمام فرق حتمی است.
بگوخدای من حق رابه وحی برمن القامی فرمایدکه اوبه اسرارعوالم غیب آگاهست48بگوحق آمدودیگر
باطل دراول وآخرمحوونابوداست 49بگواگرمن گمراه
شده ام زیانش برمن است واگرهدایت یافته ام آن به
وحی خدای من است که البته(دعای بندگان را)شنوا
و(به قلوب خلق)نزدیک است
لبیک اللهم لبیک
العبدنشانه ظهوراست
کسیکه خبرظهورامام زمان دربهشت زهراتهران داد
گفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدهادی وشهید
حججی وشهیدسلیمانی وشهیدذوالفقاری راداده
اوگفت به شهیدذوالفقاری خبررجعتش داده وبه
شهیدذوالفقاری گفته یادمانت نزدیک محل ظهور
دربهشت زهراتهران قرارمیگیردوتوجایی که یادمانت
است رجعت میکنی نه جایی که خاکسپاری شدی
اوگفت برایش رجعت شهدایی مثل شهیدپلارک و
شهیدذوالفقاری ودیگران واقع شده است
منتظران ظهورامام زمان پس بشتابیدبسوی محل
ظهورامام زمان دربهشت زهراتهران