وزیر آموزش پرورش در حاشیه نشست با روسای آموزش و پرورش فارس، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: تا زمانی که نگاه به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، همواره با مشکلات یکسان دست و پنجه نرم خواهیم کرد.
بطحایی افزود: مدیران آموزش و پرورش باید راههای جدیدی برای حل مسائل ایجاد کنند و آنها را به کار گیرند و سند تحول آماده برداشتن مشکلات از پیش روی آموزش و پرورش است.
وی گفت: مردم منتظر آثار سند تحول که می تواند موجب افزایش خداترسی، عاطفه، احترام به بزرگترها، مسئولیت پذیری شود ،هستند.
وزیر آموزش پرورش افزود: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی، تربیت و پرورش است، در حالی که انرژی مسئولان در زمینه آموزش و در سطحیترین نوع آن یعنی حافظه محوری صرف میشود.
بطحایی با انتقاد از روش تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی گفت: باید به دانش آموزانی که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده اند مدال داده شود و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است.
وی با بیان این که" تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر انجام میشود" افزود: مسیر نخست تحول در آموزش و پرورش، تحول در محتوا است که برای تحقق آن باید موانع از جمله برگزاری آزمون در دوره ابتدایی برداشته شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که برگزاری آزمون در مقطع ابتدایی حکم سم دادن به دانش آموزان را دارد و از نظر وزارت آموزش و پرورش مطلقا ممنوع و خط قرمز است.
بطحایی با اشاره به کم شدن حجم کتابهای کمک درسی در سالهای اخیر گفت: تلاش شده است در ۶ پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارتهای مختلف فراهم شود.
وی گفت: نیاز دانش آموزان کودکی و بازی کردن در مدرسه در کنار فراگیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکردهای تربیتی همراه باشد که مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آن را دنبال کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که قرار است دو ساعت از فعالیتهای درسی دانش آموزان به طرح بوم مدرسه اختصاص داده شود افزود: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق مییابد.
بطحایی محور اصلی در آموزش و پرورش را مدرسه محوری بیان کرد و گفت: تفویض اختیار و ایجاد خلاقیت و نوآوری بر اساس شایستگی به معانی مدرسه محوری است.
وی افزود: برای ایجاد شایستگیهای لازم، ۴ برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگیهای لازم، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی و تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندیهای انجام شده، توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است.
در جلسه وزیر آموزش پرورش با شورای معاونین اداره کل، روسای ادارات آموزش و پرورش فارس و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در شیراز، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و سه نفراز روسای آموزش و پرورش سراسر استان به نمایندگی از روسای کل استان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.