پخش زنده
امروز: -
بر اساس آمار بنگاههای تحقیقاتی درآمد ۱۱۶ میلیارد دلاری صنعت بازی سازی در سال ۲۰۱۸ از مجموع درآمد دو صنعت سینما و موسیقی بالاتر بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ایران ۲۸ میلیون نفر کاربر بازی وجود دارد که به طور متوسط در روز ۹۰ دقیقه بازی میکنند، اما حرکت کند بازی سازی در ایران باعث شده تا سهم بازی سازان ما حتی در بازار داخل هم کمتر از ۱۰ درصد باشد و این حجم تقاضای بازی، اغلب توسط شرکتهای خارجی پاسخ داده میشود.
مدیر یک شرکت تولید بازیهای رایانهای میگوید: خطر بازنگشتن سرمایه در بازار بازیهای داخلی از دلایل مهمی است که مانع حضور بیشتر بخش خصوصی در این حوزه شده است و از طرفی قیمت پایین عرضه بازیهای خارجی بر بازار داخلی و الزامات حقوقی حق نشر یا کپی رایت از دیگر عواملی است که تولید داخلی را بی رمق کرده است.
امیر حسین فصیحی به کیفیت تولیدات در این حوزه اشاره داشت و گفت: کیفیت برخی محصولات موجب ضعف رقابت صنعت داخلی در برابر هجمه گسترده بازیهای خارجی شده است.
به اعتقاد امیرحسین فصیحی، وضع درآمدزایی از بازیهای موبایلی خوب شده، از طرفی هم ضریب نفوذ گوشیهای هوشمند در بین مردم زیاد شده است و این باعث شده بازیسازها به سوی بازیهای موبایلی، بازیهای کوچکتر و سادهتر بروند، اما در واقع این بازیها نمیتوانند چندان جریانساز باشد، این تصور مانند این است که بگویند ما سینما را رها میکنیم و تنها فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای میسازیم. فیلم ۱۰۰ ثانیهای هم باید ساخته شود و کارکرد خودش را دارد، اما با فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای نمیتوانیم بگوییم ما صنعت سینما داریم.
وی با اشاره به اینکه اقبال کمرنگ بازیهای داخلی در بازارهای بینالمللی، به خاطر کیفیت رو به افول آنهاست، ادامه داد: موفقیت بازیهای داخلی اغلب مربوط به بازیهای موبایلی است؛ هر چند این بازیها میتوانند تحرک کوچکی به صنعت بازی بدهند و جوانان را تشویق کند که بازیهای بیشتر و بهتری بسازند، اما چندان مؤثر نیستند.
با رونمایی از ساختار همگرا بنا بود تا حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای بصورت هدفمند و متنوع در جهت توانمندسازی صنعت بازی ایران ارایه شود، حال باید دید در سال ۹۸ که سال رونق تولید هم نام گذاری شده است این ساختار خواهد توانست جانی تازه به صنعت بازی سازی ایران بدهد.