پخش زنده
امروز: -
در سال گذشته تعداد ۲۶۲ هزار و ۶۴۹ فقره شکایت درخصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها اخذ شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ در خصوص نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۷۲ هزارو ۲۷۹ فقره (۶۶ %) تلفنی، ۵۴ هزارو ۵۳۵ فقره (۲۱ %) حضوری و ۳۵ هزارو ۸۳۵ فقره (۱۳ %) کتبی بوده است.
از مجموع شکایات رسیدگی شده، تعداد ۱۰۲ هزارو ۵۶۹ فقره (۳۹%) متخلف و ۱۲۷ هزارو ۳۳۲ فقره (۴۹ %) غیر متخلف شناخته شده اند و ۳۲ هزارو ۷۴۸ فقره (۱۲ %) تحت بررسی هستند.
از مجموع شکایات دریافتی طی سال ۹۷، میزان ۸۸ درصد شکایات رسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۲ درصد بدلیل استعلامات حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی هستند.
همچنین بررسی وضعیت گزارشها حاکی از آن است که تعداد ۲۲۵ هزارو ۶۵۲ فقره (۸۶%) مربوط به کالا و ۳۶ هزارو ۹۹۷ فقره (۱۴ %) مربوط به خدمات است.
بیشترین شکایت رسیده در حوزه کالا مربوط به نان، میوه و سبزی و خوار و بارفروشی بوده و بیشترین شکایت در حوزه خدمات از رستورانهای غذا خوری، تعمیرگاههای خودروهای سبک و پارکینگ شهری گزارش شده است.
گزارشهای دریافتی بر اساس نوع تخلف، بیانگر آن است که گرانفروشی، تقلب و عدم درج قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.
همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده در سال ۹۷ که منجر به تخلف شده اند تعداد ۶۲۰۵ فقره (۶ درصد) از شکایات با برآورد ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۸۸۶ هزارو ۱۹۳ ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.