به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر مهناز خانوی در نشست خبری هفتمین همایش مکملهای غذایی و رژیمی، گفت: سال ۹۷ برای تولیدکنندگان مکملهای غذایی و رژیمی سال خوبی بود، به طوری که با توجه به آمار تولید داخل مکملها رشد چشمگیری داشت.
وی با اشاره به اینکه واردات مکملها در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن، ۵۰ درصد کاهش یافت، افزود: در پایان سال ۹۶ میزان واردات مکملها به ۱۰۰ میلیون دلار هم نرسید، اما واردات مواد اولیه مکمل نسبت به سال ۹۵ بیش از ۲ برابر شد که نشان دهنده حرکت شرکتها به سمت تولید بیشتر بود.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ میزان واردات مواد اولیه ۱۵۰۰ میلیارد ریال بود، تصریح کرد: میزان فروش مکملها در سال ۹۷ در کشور، ۸ هزار میلیارد ریال بود که نشان میدهد صنعت پردرآمدی است.
دکتر خانوی با اشاره به افزایش تولید مکمل در کشور عنوان کرد: بر این اساس باید به تولید با کیفیت، نگاه دقیق تری داشته باشیم.
مدیرکل فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در گذشته گمرک و استاندارد روی ماده اولیه مکملها نظارت داشتند، بیان کرد: سازمان غذا و دارو در این حوزه ورود کرده است و تولیدکنندگان باید ماده اولیه خود را از بهترین نوع و برترین شرکتهای های تولیدی تهیه کنند.
وی با تأکید بر لزوم استعلام برچسب اصالت بر روی مکملها عنوان کرد: امسال تولیدکنندگان مکمل نیز ملزم به رعایت لحاظ برچسب اصالت بر روی محصولات خود شده اند؛ بنابراین از مردم میخواهیم هنگام خرید علاوه بر توجه به برچسب اصالت، صحت آن را نیز از طریق پیامک یا نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) تی تک استعلام کنند.
دکتر خانوی با بیان اینکه بحث اطلاع رسانی در فضای باشگاهها نیز در دستور کار ما قرار دارد، گفت: باید کاری کنیم تا جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل چه عوارضی میتواند داشته باشد؛ در کنار آن هم بحثهای نظارتی را در حوزه تولید و عرضه تقویت میکنیم. در این زمینه ادارهای برای نظارت بر عرضه تولید و عرضه مکملها ایجاد شده است.
از تبلیغ فضای مجازی مکمل نخرید! دکتر خانوی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر افزایش قاچاق مکملهای تغذیهای و ورزشی گفت: برای اینکه یک محصول قاچاق در سطح عرضه موفق باشد باید برای آن تبلیغ شود، درحالی که هیچ یک از مکملها اجازه تبلیغ در رسانهها را ندارند و مردم باید فرآورده مورد نیاز خود را از سایت داروخانههای مجاز یا مراجعه حضوری تهیه کنند؛ بنابراین تبلیغات مکملها در سایتها و اینستاگرامی برای تبلیغ مکملها ممنوع بوده و میتواند خطرساز باشد.
دکتر خانوی با اشاره به اینکه قیمت گذاری مکملها در حیطه وظایف سازمان غذا و دارو نیست، گفت: اگرچه قیمتگذاری به سندیکا و اتحادیه واردکنندگان تفویض شده است، اما سازمان غذا و دارو بر روند قیمت گذاری نظارت داشته و هر نوع افزایش قیمت را در قالب گزارشهای سه ماهه رصد میکند.
وی افزود: پارسال با توجه به افزایش چشمگیر مکملها با نظارت سازمان غذا و دارو، قیمت ۲۰ فرآورده به قیمت قبل بازگشت.