پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی: برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده استفاده از این مدهای حمل و نقل، لازم است ناوگان ریلی نیز توسعه پیدا کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد اسلامی در مراسم مبادله تفاهمنامه توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برون شهری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور، ضمن تاکید بر اراده کشور برای پایدارسازی اشتغال و توسعه تولید داخل افزود: ایران ظرفیت ارزشمندی در حوزه ریلی دارد، اما اگر این ظرفیتها توسط دولت حمایت و پشتیبانی نشود، طبیعی است نه تنها در مسیر رشد و شکوفایی قرار نمیگیرد، بلکه از مدار تولید نیز خارج خواهد شد.
وی گفت: اهتمام ویژهای در دولت برای توسعه شبکه ریلی وجود دارد و ظرفیت قانونی خوبی نیز در تبصره ۱۸ قانون بودجه به این منظور دیده شده است.
اسلامی با تاکید بر توسعه ظرفیت زیرساختهای حمل و نقل ریلی بر اساس خطوط برنامه افزود: امسال به حمدالله چهارمین مرکز استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد و استان پنجم نیز در آستانه اتصال قرار دارد.
وی گفت: هنگامی که شبکه ریلی توسعه پیدا کرده و خطوط آنتنی، خطوط دوم، قطارهای حومهای و ... احداث میشود، طبیعی است که تقاضای سفر و حمل بار نیز افزایش پیدا میکند؛ این تقاضا افزایش پیدا کرده و امروز قادر به پاسخگویی به تقاضای سفر و حمل بار از طریق شبکه ریلی کشور نیستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی تا پایان دولت یک اولویت باقی خواهد ماند، افزود: لازمه تحقق این هدف توسعه ناوگان ریلی است؛ این مهم در کنار اهتمام دولت و بخش خصوصی کمک میکند که یکی از جلوههای شعار امسال که حمایت از تولید داخلی است، معنی شود.
وی بر لزوم پایبندی بر زمانبندی تفاهم برای تولید واگنها و لوکوموتیوها تاکید کرد و گفت: اکنون مراکز استانی مانند ارومیه، رشت، همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده، اما ناوگان کافی برای بهرهبرداری موثر از این خطوط وجود ندارد.
اسلامی بر لزوم افزایش ناوگان اشاره کرد و افزود: اکنون جابه جایی بار از طریق خطوط ریلی تقریبا دو برابر شده و از ۳۰ میلیون تن در سال ۹۶ به بیش از ۵۰ میلیون تن رسیده است؛ این یعنی همچنان با افزایش تقاضا مواجهیم.
وی گفت: هیچ بهانهای برای تخطی از این زمان بندی پذیرفتنی نیست و باید تلاش شود علاوه بر افزایش ناوگان، راندمان ناوگان فعلی نیز افزایش پیدا کند.