از سوی بنیاد سینمایی فارابی
انتشار شمارههای ۱۹۵ و ۱۹۶ «فیلم نگار»
شمارههای ۱۹۵ و ۱۹۶ ماهنامه تخصصی فیلمنامه نویسی «فیلم نگار» از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این شماره از ماهنامه تخصصی فیلمنامهنویسی «فیلم نگار» در بخشهای سینمای ایران، بررسی فیلمنامههای جشنواره فیلم فجر، پرونده یک موضوع (کاتارسیس)، سینمای جهان و فیلمنامه کامل به چاپ رسیده است.
در بخش بررسی فیلمنامههای جشنواره فیلم فجر، نگاهی به فیلمنامههای آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، تحلیل ساختار فیلمنامههای آثار داستانی از منظر پرده دوم یا بخش میانی، بررسی جایگاه علیت در تعدادی از فیلمها، نقش توزیع اطلاعات در داستان گویی فیلمنامهها، کنش شخصیتها در بن بستهای روایی در دو ساحت دایجتیک و برون دایجتیک، بررسی فیلمنامههای شاخص جشنواره با تمرکز بر مفهوم «تحول و بازشناخت» در درام و نظرسنجی بهترین فیلمنامههای جشنواره سی و هفتم مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش سینمای ایران مقایسه فیلم «متری شیش و نیم» با فیلم «مخمصه»، بررسی فیلمنامه «متری شیش و نیم» با نگاهی به سینمای اجتماعی، نقد و بررسی عناصر فیلمنامه «متری شیش و نیم» در پیوند با ساختار، نقش روایت سوبژکتیو از فراموشی تاریخ در فیلمنامه «آشغالهای دوست داشتنی»، نقش حادثه مرکزی در شیوه روایت فیلمنامه «غلامرضا تختی»، نگاهی به ساز و کار کشمکشها در فیلمنامه «غلامرضا تختی» و کاراکترهای فیلمنامه «هت تریک» از منظر مکاشفه نفس و دگردیسی شخصیت چاپ شده است.
این ماهنامه به نشست جمعی پیرامون فیلم کوتاه در سینمای ایران به بهانه جشنواره فیلم تهران، معرفی و تحلیل کتاب «دیالوگ» و در بخش پرونده یک موضوع؛ رابطه کاتارسیس با مفهوم فلسفی علیت در ساختار روایی کلاسیک و مدرن، سیر تحول مقدمه تا کاتارسیس در سینمای معاصر، اهمیت مفهوم کاتارسیس در فیلم نوآرها و سینمای وحشت، کاتارسیس در سینمای آزار و در سینمای ایران پرداخته است.
در بخش سینمای جهان نیز سیناپس بر دروازه ابدیت، میتونی مرا ببخشی؟، کتاب سبز، اگر خیابان بل میتوانست حرف بزند، ماری ملکه اسکاتلند و هرگز روی برنگردان دیده میشود. در بخش «از زبان فیلمنامهنویس» نیز گفتگو با پاووپاولیکوفسکی درباره فیلم «جنگ سرد» و در بخش کشمکش نیز کالبد شکافی اثرات گذشته بر حال در سینمای کریستین پتزولد، نگاهی به «ترانزیت» با تمرکز بر ژانر و روایت، ساختار روایی در فیلم «جنگ سرد» و خرد شدن انسان در چرخدندههای جنگ قدرت در فیلم «جنگ سرد» به چاپ رسیده است.
گفتگو با نیما جاویدی فیلمنامه نویس و کارگردان «سرخ پوست»، رامتین شهبازی و آرش خوشخو درباره فیلمنامه «رما» از دیگر بخشهای فیلم نگار است. همچنین در این شماره فیلمنامههای کامل «رما» و «فرست ریفورمد» منتشر شده است.