گزارش مکتوب؛
جادههای هوشمند برای کنترل انسان هوشمند
سالانه میلیونها نفر در سراسر دنیا بر اثر بی احتیاطی، جان خود را در سوانح رانندگی از دست میدهند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، سوانح رانندگی در سالهای اخیر به یکی از مهمترین و تلخترین معضلات اجتماعی کشورهای مختلف تبدیل شده به طوری که سالانه بیش از ۲۵میلیون نفر در دنیا، در اینگونه حوادث، جان خود را از دست میدهند؛ این آمار تکان دهنده، بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی در کشور ما به حدود ۱۵تا۱۷ هزار نفر در سال میرسد؛ علاوه بر این، افزایش مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی، علاوه بر مرگ هزاران نفر در کشورهای مختلف، صدمات مالی فراوانی را نیز به اقتصاد این کشورها وارد میکند.
هر ۴۰ساعت، یک نفر در سانحه رانندگی در قم میمیرد
دکتر صدیقی آخا مدیرکل پزشکی قانونی استان میگوید: ۲۴۱نفر در ۱۱ماهه امسال در حوادث رانندگی استان فوت کردند که از این تعداد ۱۳۶نفر راننده خودرو، ۵۴نفر راکب موتورسیکلت و ۵۱نفر نیز عابرپیاده بوده اند.
سرپرست پلیس راهور استان هم با اشاره به رفت و آمد بیش از ۳۵۰هزار موتورسیکلت در سطح شهر و رعایت نکردن نکات ایمنیِ درصد زیادی از راکبان آن گفت: ۴۸درصد از تصادفات درون شهری قم مربوط به این وسیله نقلیه است.
سرهنگ قیصری با بیان اینکه ۸۶درصد از ضربات در تصادفات راکبین موتور سیکلت به ناحیه سر و صورت وارد میشود افزود: این در حالی است که تنها ۲۵درصد از راکبان موتورسیکلت در استان از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
او با اشاره به فوت ۸۰نفر در تصادفات درون شهری در ۱۰ماهه امسال، توجه نداشتن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، تغییر ناگهانی مسیر و رعایت نکردن حق تقدم در عبور و مرور را از مهمترین علل تصادفات درون شهری قم میداند و میافزاید: با رعایت قوانین و مقررات به طور حتم شاهد کاهش بیش از ۵۰درصدی تصادفات در سطح شهر قم خواهیم بود.
اما از سوی دیگر استان قم شاهراه مواصلاتی هفده استان است و همین موضوع سبب شده تا بر اساس آمارهای رسمی به طور میانگین روزانه ۴۵۴هزار خودرو در محورهای استان تردد کنند، به گونهای که میزان سوانح جادهای در روزهای تعطیل افزایش مییابد.
آمارهایی تکان دهنده از افزایش مرگ و میرهای جادهای
فرمانده پلیس راه استان با بیان اینکه سال۹۶ رتبه اول کشور در کاهش آمار مرگ و میر در تصادفات به قم اختصاص یافته بود، از افزایش آمار مرگ و میر در سال۹۷ خبر میدهد و میگوید: متاسفانه در یازده ماهه امسال نسبت به پارسال ۱۸درصد افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای داشته ایم.
سرهنگ پناهی با اشاره به بیش از ۲۷۰۰مورد تصادف جرحی و خسارتی در ۱۱ماهه امسال گفت: متاسفانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۲۶درصدی فوت شدگان هستیم که این حوادث در راههای فرعی و روستایی با ۱۰۰درصد و آزادراهها و بزرگراهها به ترتیب با ۳۶و۳۳ درصد افزایش روبرو بوده اند.
وی با بیان اینکه ۳عامل خودرو، راه و انسان ارکان اصلی حوادث ترافیکی را تشکیل میدهند میگوید: بر اساس آمار پلیس که بلافاصله بعد از تصادفات و سوانح بر سر صحنه حاضر میشود، بالغ بر ۹۰درصد علت سوانح رانندگی عامل انسانی است که توجه نداشتن به جلو، ناشی از خستگی و خواب آلودگی مهمترین علت آن است.
مدیرکل راه و حمل و نقل جادهای استان هم با بیان اینکه ۲۰۰کیلومتر از جادههای استان دارای روشنایی است میگوید: امسال ۵۰۰میلیون تومان برای نصب ۵۵کیلومتر گاردریل، ۲۶۰۰کیلومتر خط کشی، ایجاد سرعتگیر و نصب نیوجرسی و تابلوهای هشدار دهنده هزینه شده است.
جمالی با اشاره به شناسایی ۶۶نقطه حادثه خیز استان از سوی کارگروه پلیس راه، اداره کل راهداری و اداره کل راه و شهرسازی در سه سال گذشته میافزاید: آزادراه قم- تهران با ۲۶ و کمربندی امام علی و محور لنگرود - کهک هر کدام با ۱۰نقطه، بالاترین نقاط حادثه خیز راههای استان را داشتند.
وی آشکارسازی ۳۰نقطه حادثه خیز و برطرف کردن ۶نقطه آن در دو سال گذشته را از جمله اقدامات صورت گرفته با هدف بالا بردن امنیت در جادههای استان عنوان میکند و با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان خرداد سال۹۸، ده نقطه پُرتصادف دیگر اصلاح شود میگوید: محور لنگرود- کهک با ۹نقطه در راس نقاط آشکار سازی شده قرار دارد.
مدیرکل راه و حمل و نقل جادهای استان میافزاید: استفاده از سامانههای نظارتی هوشمند در سطح جادههای درون شهری و برون شهری یکی از سیاستهای مهم برای کنترل ترافیک و کاهش خطاهای انسانی با هدف کاهش تلفات جادهای است.
ذاکریان معاون حمل و نقل شهرداری هم با بیان اینکه تا پایان امسال، ۲۰۰دستگاه دوربین هوشمند در سطح شهر قم با اعتباری بالغ بر ۵میلیارد تومان راه اندازی میشود میگوید: از ابتدای سال تا کنون ۹۰دوربین ثبت تخلف در ورودیهای شهر و خیابانهای منتهی به هسته مرکزی شهر نصب شده است.
انسان هوشمند عامل اصلی سوانح رانندگی
این اقدامات نشان می دهد که بر اساس آمار، اطلاعات و تحقیقاتی که نه تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر دنیا صورت گرفته است عامل انسانی، نقش پر رنگ و محوری را در شکل گیری تصادفات جاده ای ایفا می کند و اساسا بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عاملی که دارای قوه تصمیم گیری در مورد چگونگی بکارگیری دو عامل دیگر است، انسان بوده که با توجه به شرایط جاده و خودرو می تواند تصمیم بگیرد با چه سرعتی براند و اوست که تشخیص می دهد آیا با خودروی سالمی در حال رانندگی است یا خیر؛ بنابراین می توان گفت دو عامل جاده و خودرو در ید اختیار و مدیریت عامل انسانی است و این انسان است که می تواند در بروز یا شکل نگرفتن یک سانحه تاثیرگذار باشد؛ انسانی که اگر به عاقبت کار بیندیشد، نیازی به هوشمند کردن جاده ها برای کنترل انسان هوشمند نخواهد بود.
سعادتی _ خبرگزاری صداوسیما _ قم