پخش زنده
امروز: -
نشست اعلام جزئیات سامانههای شفافیت و سامانه نظارت مرکز فرماندهی و کنترل اشتغال در وزارت تعاون برگزار شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل توسعه تعاون معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست اعلام جزئیات شفافیت و سامانه نظارت مرکز فرماندهی و کنترل اشتغال که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه این حوزه همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه بوده و اهداف، چشم انداز و ماموریتهایی دارد که سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی از جمله آن هاست، گفت: تحقیقاتی روی آسیب شناسی وضعیت موجود انجام شده و نتایج آن این است که باید یک نهضت مردمی برای نیل به اهداف شکل بگیرد و لازمه آن فرهنگ سازی و اقبال به بخش تعاونی هاست.
تسهیل سازی در کسب و کار تعاونیها از طریق شفافیت
سیدمعین هاشمی افزود: ایجاد شفافیت و جلب اعتماد نسبت به بنگاههای تعاونی ضروری است. تا امروز سازوکار نظارتی داشتیم، اما سامانه هوشمندی توسط رئیس جمهور رونمایی شد و شیوه کار این است که بانک اطلاعاتی اعضا ایجاد میشود و از طریق برخط و آنلاین میتوان از وضعیت شرکتها مطلع شد.
وی گفت: همه اطلاعات مالی عملکردی، مدیریتی و اطلاعات اعضا و مدیران شرکتها را در برخواهد داشت.
ایجاد کانونهای ارزیابی با هدف استقرار نظام شایسته سالاری و ایجاد فرصت برابر برای همه
داود صفوتی امین مدیرکل منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاکیدات وزیر مبنی بر شفافیت گفت: در حوزه شفاف سازی و توانمندسازی برنامههایی را تدارک دیدیم. توجه ویژهای به کانونهای توسعه در حوزه توانمندسازی داشتیم و به سمت استفاده از ابزارهای مختلف در حوزه شفافیت رفتیم.
وی افزود: یک پرتال طراحی کردیم و از سامانههای مرتبط استفاده و تمام مناقصه ها، مزایدهها و خریدها از طریق این سامانهها صورت میگیرد.
با ایجاد سامانه شفافیت شاهد افزایش سرمایه اجتماعی خواهیم بود
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی با بیان اینکه تفکر حاکم بر بهزیستی شفافیت است، گفت: سامانه شفافیت بهزیستی را طراحی و اجرا کردیم. برای افزایش سرمایه اجتماعی مردم میتوانند مراجعه و اطلاعات ۴۰ هزار مرکز خدماتی بهزیستی را داشته باشند.
فریبا بریمانی افزود: این سامانه با حضور رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شده است. یکی دیگر از ابزارهای شفافیت واریز و پرداخت الکترونیک مستمری هاست. برای ۸۰۰ مرکز نگه داری معلولین نیز مستمریها به صورت الکترونیک واریز شد؛ این اقدامات در راستای سیاستهای دولت انجام و امیدواریم این روند با سرعت ادامه داشته باشد، اطلاعات مربوط به برنامههای مسکن و... نیز به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی گفت: سامانه یکماه است که آغاز به کار کرده است. ۴۰ هزار مرکز دارای مجوز، اطلاعات همه مراکز وجود دارد.
بریمانی افزود: همچنین اطلاعات کمکهای مردمی نیز وارد سامانه میشود. میزان جلب مشارکتها هر روز در سامانه منتشر میشود و موسسات خصوصی نیز بزودی میتوانند اطلاعات کمکها و مشارکتهای مردمی را وارد سامانه کنند.
ارایه نسخه الکترونیکی در راستای بهبود خدمات رسانی به گروههای هدف
در ادامه این نشست علی معیری، مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی نیز با بیان اینکه ما طی ۵۹ عنوان پروژه را انجام دادیم که یکی نسخه الکترونیک است.
وی افزود: ۳۷۸ مرکز را در شش فاز با ظرفیت ۸۲۰۰ پزشک به نسخه مجهز کردیم. همچنین ۹۷ درصد نسخ الکترونیکی صادر شده است.
معیری گفت: از ۲۲ هزار، ۱۱ هزار پزشک طرف قرارداد هستند؛ از جمله مهمترین مزایا حذف خطای نسخه خوانی و نسخه نویسی است، کسب آمار و اطلاعات دقیق درباره میزان تجویز و هزینه کرد، حذف دفترچههای درمانی و امکان مراجعه و پذیرش با کارت ملی و کاهش صدور دفترچههای کاغذی از دیگر مزایاست.
وی افزود: سامانه ما در اختیار پزشکان است و میتوانند آنجا ثبت نام کرده و امضای دیجیتال در اختیارشان قرار میگیرد.
معیری با تاکید بر این که حسب سیاست گذاری وزارت بهداشت حذف نسخ یک الزام است، گفت: این اتفاق باید در وزارت بهداشت هم بیفتد؛ بیمه سلامت، نیروهای مسلح، امداد و تامین اجتماعی حمایت میشوند و بیمار را از به همراه داشتن دفترچه بی نیاز میکند.
با ایجاد سامانه شفافیت گام بلندی در جهت دسترسی ارتقای دسترسی آزاد به اطلاعات بر خواهیم داشت
طهماسبی، مدیرعامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه یکی از ویژگیهای سامانه اطلاعات مالی شرکتها به ریز حسابها و کل مجموعه صندوق بازنشستگی است، گفت: در لحظه میدانستیم در کدام شرکت چه نیرویی استخدام شده است؛ ۱۵۳ شاخص عمومی و کلی در این راستا داریم.
وی افزود: شرکتهای غیربورسی همه اطلاعاتشان را در کدال میگذاریم. این سیستم اطلاعات را بدون مغایرتی در اختیار قرار میدهد؛ تمام مدیران عالی میتوانند اطلاعات شرکتها را به راحتی کسب کنند. شبکه طولانی از اطلاعات داریم.
طهماسبی گفت: حقوق مدیران و مشخصات نیروها، تعداد مشاوران و ... همگی در دسترس است؛ این سامانه تمام اطلاعات مالی شرکت را جمع آوری و در ۱۶۰ شاخص می دهد، عمده اطلاعات برای سیاست گذاران است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکتها با یکدیگر رقابت دارند لذا اطلاعات نقدینگی، مالی و بانکی باید در اختیار سیستم ناظر بالاسری قرار بگیرد، برهمین اساس ناظران و ارزیابان میتوانند در لحظه اطلاعات را دریافت کنند.
مرتضی محرم خانی نماینده معاونت توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوزه اشتغال اقدام به راه اندازی سامانه ناظم کرد و مهمترین وظیفه ایجاد عرصه و تقاضا در حوزه اشتغال و هماهنگی بین دستگاهی است، گفت: ایجاد پویایی در طراحی سیاستهای کلان و پایش برنامهها و سیاستهای مهم کشور و برنامههایی از قبیل اشتغال فراگیر، پایش شاخصهای کلان اشتغال و ارتباط آن با برنامه ها، تحلیل زنجیره ارزش کسب و کار است.
وی افزود: انتطار داریم بتوانیم با توجه به گزارشاتی که از سامانه میگیریم نسبت به گذشته بهتر عمل کنیم و در زمینه سیاست گذاری اقدامات درخور نیاز بازار کار گامهای موثری برداریم.