به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورا بررسی تبصره های لایحه بودجه سال 98 کلید خورد.
بر اساس برنامه ابتدا بررسی تبصره ها سپس بررسی منابع درآمد و در نهایت بررسی مصارف لایحه بودجه سال 98 انجام خواهد شد.
در ابتدای بررسی تبصره ها مقرر شد هر تبصره به دقت خوانده شود و پیشنهاد های که قبلا در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق رای نیاوردند در صحن شورا مطرح گردند. در همین ارتباط در تبصره دوم پیشنهادی از سوی حجت نظری مبنی بر اینکه تخصیص اعتبار توسط کمیته تخصیص می بایست متوازن باشد و هر حوزه نسبت مساوی نسبت به کل بودجه تخصیص اعتبار داشته باشند و اگر هماختلافی وجود داشته باشد نباید از سقف 25 درصد عدول کند مطرح شد.
سید حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در برنامه سوم ماده 39 کمیته تخصیص را تعریف کردیم قرار شد رییس کمیسیون برنامه و بودجه و رییس کمیسیون حوزه ماموریتی مورد بحث عضو کمیته تخصیص به ریاست شهردر باشند. همچنین مقرر شد آقای شهردار ماهانه گزاشر پیش بینی تحقق منابع عومی و اولویت بندی مصارف را گزارش دهند. لذا بیش از این ضرورتی نداد .
مرتضی الویری نیز گفت: ما در مورد 25 درصد حرفی نداریم اما اینکه به صورت مساوی سرانه تقسیم شود غیر منطقی است. ما دست مجریان را می بندیم.
در ادامه خانم اشرفی معاون برنامه ریزی شهردار تهران گفت: در ماده 39 برنامه سوم این دغدغه ها هم مطرح شد به همین جهت دو نفر از اعضای شورا (رییس کمیسیون برنامه وبودجه و رییس کمیسیون مربوطه )عضو کمیته تخصیص شدند . لذا مقرر شد بر اساس پیشرفت های فیزیکی پروژه های دارایی تملک سرمایه ای در سال 1397 کمیته تخصیص اولویت ها را تشخیص دهد.
اشرفی گفت: اهتمام ما بر اتمام پروژه های نیمه تمام خواهد بود.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
در ادامه در تبصره 3 بند ج پیشنهاد حذف شرکت شهر سالم از فهرست شرکت هایی که مکلفند مازاد وجوه نقدی که از محل در آمد های اختصاصی، فروش دارایی ها و منابع سرمایه ای در سال بودجه کسب می کنند و باید به حساب خزانه واریز نمایند از سوی ناهید خدا کرمی ارائه شد.
خداکرمی گفت: از آنجا که شرکت شهر سالم باید ارتقا کمی و کیفی ارائه خدمات داشته باشد و برای تحقق طرح هایی نظیر استقرار پزشک خانواده در این شرکت می بایستی 100درصد مازاد درامد به خودش برگردد .
بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این استدلال را می توانیم برای کلیه بخش های دیگر منظور کنیم .
وی ادامه داد: اگر این بخش را حذف کنیم یعنی داریم از سقف درآمد ها کم می کنیم.
در ادامه زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت: اینکه باید شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه شهرداری تهران خودگردان باشند،سیاست درستی است اما باید به ماهیت هرکدام از زیرمجموعهها نیز توجه کرد.
وی ادامه داد: شرکت شهرسالم، خدمات درمانی به کارمندان شهرداری ارائه میدهد و فعالیتهایش تجاری نیست. در عین حال،کارمندان شهرداری، از آنجایی که به سایر مردم خدمات ارائه میدهند، باید خودشان نیز خدمات خوب دریافت کنند تا انگیزه خدمت رسانی داشته باشند.
نوری اضافه کرد: کارمندان شهرداری دو وجهی هستند، هم شهروند و هم خدمت رسانند، همانطور که شهرداری به شهروندان خدماتی با سوبسید ارائه میدهد، باید این حق را به کارمندان خود بدهد که خدمات با کیفیت اما با هزینه مناسب دریافت کنند. رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد:شرکت شهر سالم متولی hse است و به همه شهر خدمترسانی میکند،در نتیجه باید قدرت عمل نیز داشته باشد.
در نهایت این پیشنهاد نیز به تصویب نرسید.
در ادامه الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورا پیشنهادی در اصلاح یکی از بند های تبصره ششم لایحه بودجه ارائه داد مبنی بر اینکه تبصره 6 بودجه نحوه مشارکتها مردمی در پروژههای سرمایهگذاری را مشخص کرده است. این تبصره شهرداری را موظف کرده است از ابتدای سال 1398 پروژههای مشارکتی را در لیستی همراه مشخصات آنها برای تایید به شورای شهر ببرد.
وی ادامه داد: در بند ب یک توضیح داده شده است، پروژههای مشارکت مدنی که مساحت زمین آن به عنوان آورده شهری مساوی یا بالاتر از 1500 متر مربع هستند، نیاز به تاییدیه شوار دارند.
رییس کمیته اجتماعی شورا در تشریح پیشنهاد خود گفت: همه پروژههای مشارکتی بدون در نظر گرفتن مساحت آن، به شورا بیاید و تاییدیه بگیرد.
فخاری گفت: در پروژههای مشارکتی تهران متراژهای کمتر از 1500 متر هم بسیار کلیدی هستند.
در ادامه سید محمود میر لوحی گفت: ما به موازات بودجه عمومی می بایست فرصت های سرمایه گذاری داشته باشیم. در حال حاضر در شهرداری مشهد این اتفاق افتاده که دو بودجه تنظیم کرده اند یکی بودجه عمومی و یکی هم بودجه فرصت های سرمایه گذاری که البته ما نیز باید در اولین فرصت این اقدام را انجام دهیم.
وی ادامه داد: برای این کار بهتر است مناطق را درگیر کرده و شورا را درگیر پروژه های ریز نکنیم.
زهرا صدر اعظم نوری نیزگفت: با توجه به اینکه در شهر تهران بارگذاریهای زیادی انجام شده،ما قطعات گسترده و بزرگی برای پروژه مشارکتی نداریم،پس قطعات مساوی یا بالاتر از ۱۵هزار متر مربع نیز برای تهران بزرگ است و در عین حال بخش خصوصی نیز در قطعات کوچک مشارکت نمیکند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نمیدانیم هر کدام از شهرداریهای مناطق طی سال جاری چقدر پروژه مشارکتی داشتند،در جهت شفافسازی این روند در سال آینده، مشخصات همه پروژههای مشارکتی که در قطعات زمین متعلق به شهرداری کلید میخورد ، جهت تایید به شورای شهر ارائه شود.
در ادامه سید حسن رسولی نیز گفت: پروژه های ریز مقیاس نباید به شورا بیاید سازمان سرمایه گزاری و نیز مناطق می توانند به این پروژه های ورود کنند.
در نهایت این پیشنهاد نیز به تصویب نرسید.
در ادامه بررسی تبصره 6 محمد سالاری پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر ارائه فهرصت املاکی که شهرداری می خواهد در سال 98 تهاتر کند و باید به شورا ارائه شود تا مجوز گرفته شود.
سالاری گفت: در این تبصره بندی مبنی بر اینکه شهرداری تهران مکلف است فهرست اطلاعات کل املاک و اراضی که قرار است تهاتر شود را به شورای شهر ارائه دهد و پس از کسب مجوز اقدام کند، اضافه شود.
سالاری در توضیح این پیشنهاد گفت: ما در سال گذشته نیز این پیشنهاد را در لایحه بودجه آوردیم و به تصویب رسید، هرچند فراز و نشیب هایی داشت اما در نهایت ابلاغ شد اما متاسفانه شهرداری تهران هیچ گزارشی در راستای اجرای این تبصره به شورا ارائه نداد.
وی ادامه داد: در ابتدای شورای پنجم نیز طرحی را تصویب کردیم که شهرداری تهران در حوزه واگذاری املاک و ساختمان های خود از شورا مجوز بگیرد، ما در شورا باید در جریان فروش و تهاتر املاک و اراضی باشیم چون تبعاتش به تصمیمات ما بر می گردد.
در ادامه مرتضی الیوری گفت: ما به اندازه کافی محدودیت برای کار اجرایی ایجاد کرده ایم ،لذا کاری انجام نشود تا بندی جدید برای محدودیت در کار اجرایی گردد.در نهایت این پیشنهاد نیز به تصویب نرسید.