سید حسن رسولی در حاشیه بررسی بودجه سال 98 شهرداری تهران به خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت : بودجه سال 97 شهرداری 17 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای بودجه سال 98 پس از بررسی در شورای شهر ، 18 هزار و 238 میلیارد تومان شد.
وی ادامه داد: با توجه به دورنمایی که ما از سال 98 داریم این سؤالات مطرح میشود که چرا بودجه 17 هزار و 400 میلیارد تومانی سال جاری برای سال آینده به 18 هزار و 238 میلیارد تومان افزایشیافته است و آیا افزایش بودجه به تخصیص بودجه در سال آینده لطمهای میزند یا خیر؟ در پاسخ باید بگویم؛ اگر فرض کنیم در خوشبینانهترین برآورد، نرخ تورم در سال آینده 30 درصد باشد با همین قدرت خرید سال 97 با احتساب نرخ تورم، میبایست بودجه سال آینده شهرداری تهران ا22 هزار و 620 میلیارد تومان تصویب میکردیم. این در حالی است که بودجه مصوب برای سال 98، 8.4 درصد از حیث قدرت خرید با فرض نرخ تورم 30 درصدی پایینتر است.
نایب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای شورای پنجم صرفهجویی در اداره شهر برای سال 98 است، تصریح کرد: اولویت اصلی برای شورای پنجم و شهرداری توسعه حملونقل عمومی و توجه ویژه به حملونقل ریلی است .اگر در این میسر درست کنیم این امکان وجود دارد که در طول سه سال آینده ظرفیت حملونقل ریلی درونشهری از 2 میلیون نفر سفر روزانه به 5 میلیون نفر سفر روزانه افزایش یابد. بهشرط رسیدن به این هدف است که میتوانیم در کاهش آلودگی هوا و ترافیک گام مؤثری برداریم در همین راستا در تبصره 4 بودجه سال 98 برای عملیاتی کردن خطوط 3، 6 و 7 مترو به شهرداری تهران اجازه دادیم 2 میلیارد یورو از اعتبارات خارجی استفاده کند.
رسولی افزود: یکی از وعدههای دوره پنجم شورای شهر تهران؛ شفافسازی است. بر این اساس دربند «ب» تبصره 11 لایحه بودجه سال 98، شهرداری تهران موظف شده تمامی قراردادهای بالای 200 میلیون تومان را از نقطه آغازین تا انتها در سامانه شفافیت درج کند. همچنین در تبصره 26 نیز در راستای شفافسازی مقرر کردیم که 300 میلیارد تومانی که در قالب ماده 16 در اختیار شهردار تهران برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی قرار میگیرد، نحوه هزینه کرد آن مشخص باشد و افرادی که این وجه را دریافت میکنند، نامشان در سامانه شفافیت درج شود.
خزانهدار شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویتهای شهرداری در سال 98 احیای بافتهای فرسوده است که در تبصره 20 به آن پرداختهایم تا از محل وجوه اداره شده و اعتبارات عمرانی سهم شهرداری در کمک به احیای بافت فرسوده که مورد اهتمام دولت و شهرداری است، افزایش یابد.
وی تبصره 23 را یکی از تبصرههای مهم بودجه سال 98 عنوان کرد و گفت: از منظر درونسازمانی ساختار گسترده و ناکارآمد در حوزه تشکیلات و نیروی انسانی از معضلات مبتلابه شهرداری است ازاینرو همانند سال 97 دربند 5 تبصره 23 شهرداری موظف شده تا نسبت به سال 97، 6 درصد از نیروهای خود را از طریق بازنشستگی پیش از موعد و بازخریدی پیش از موعد و سایر روشها، نیروی انسانی شهرداری تهران کاهش یابد، همچنین به شهرداری اجازه دادهشده معادل 50 درصد از نیروهای کسر شده را از فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر کشور جذب کند تا کیفیت نیروی انسانی شهرداری تهران ارتقا یابد.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در تبصره 23 برای آن دسته از افرادی که بر اساس بند 5 آزاد شدند مقررشده شهرداری تهران با همکاری سایر سازمانهای مسئول مانند سازمان فنی و حرفهای بسترهای لازم برای توسعه شغلی را فراهم کند. همچنین طبق سال 97 در سال 98 نیز مقررشده است 10 درصد از تعداد واحدهای سازمانی در ستاد شهرداری، سازمان و شرکتها و مناطق کاسته شود و این اقدام نیز در جهت کوچکسازی شهرداری تهران است.
رسولی بابیان اینکه تبصره 28 معطوف به صرفهجویی است، اعلام کرد: شهرداری موظف شده است هزینههای مصرفی خود را تا 70 درصد کاهش دهد همچنین هزینههای سفرهای خارجی نیز تا 60 درصد عملکرد سال قبل مجاز است.
وی درباره تبصره 32 شهرداری تهران نیز گفت: این تبصره که برای درآمدهای پایدار است به شهرداری اجازه دادهشده با استفاده از نتایج آزمایشی که در شهرداری منطقه 2 بهدستآمده است، از محل اجاره پارکهای حاشیهای که 300 هزار پارک حاشیهای در کل شهر است، درآمد 600 میلیارد تومانی داشته باشد، همچنین زیرساختهای الکترونیکی اجرای این طرح را مهیا کند و 100 درصد از درآمد حاصل از این محل به توسعه حملونقل عمومی و مترو تخصیص یابد.
نایب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران، گفت: تبصره 37، تبصره جدیدی است که شهرداری تهران را موظف میکند بهمنظور استفاده کارآمد از ارتباطات بهواسطه دیتاها در سطح شهر اقدام کند و با استفاده از فیبرهای نوری علاوه بر کمک به شکلگیری اقتصاد شهری و درآمد پایدار از محل این خدمات نوین 20 میلیارد تومان درآمد کسب کند.
رسولی گفت: در تبصره 38 نیز به شهرداری تهران اجازه دادهشده برای اتمام پروژههای نیمهتمام ازجمله پل گیشا و بزرگراه شهید رستگار و غیره که مجموع 27 پروژه است علاوه بر سقف اعتبارات عمرانی بهصورت نقد و غیر نقد تأمین منابع کند زیرا پایان نیافتن این پروژهها هزینههای اجتماعی را تحمیل خواهد کرد.