به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما پیروز حناچی شهردار تهران در آیین بهرهبرداری از ۴ پروژه عمرانی که صبح امروز با حضور اعضای شورای شهر، معاونان و مدیران شهری در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار حکیم برگزار شد،
گفت: با اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار المپیک در منطقه۲۲، تنها در ۶ خط حملونقل عمومی و اتوبوسرانی، حدود ۴.۲ کیلومتر کسر مسیر خواهیم داشت و شهروندان ۱۴ دقیقه زودتر به مقصد خواهند رسید. البته پیشبرد این پروژه مشکلات محلی نیز برای برخی ساکنین داشته است که با ساخت پلها و دوبرگردانهای بعدی حل خواهد شد.
وی افزود : این پروژهها در شرایطی اجرا شد که منابع مالی کافی برای انجامشان موجود نبود، برغم این مشکلات تلاش شد تا طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا اجرایی شود و بقیه طرحها نیز با همین آهنگ اجرا خواهد شد.
شهردار تهران ادامه داد : سال ۱۹۹۵ در ژاپن زلزلهای رخ داد که تنها ۲۰ ثانیه طول کشید، اما حدود ۶ هزار نفر کشته داد و بسیاری از شریانهای اصلی بر اثر آن تخریب شد؛ دو اتوبان اصلی به دنبال تخریب پلها از بین رفت و امکان کمکرسانی به مردم مختل شد؛ بخش زیادی از کشتهشدگان نیز به خاطر دیر رسیدن امداد و آتش و شکستن شریانهای اصلی گاز و آتشسوزی جان خود را از دست دادند.
وی تأکید کرد: تقویت زیرساختها و مقاومسازی پلها حیاتی استو باید حدود ۷۰۰ دهنه پل را در تهران دائماً رصد کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه تا انتهای سال چند پروژه دیگر را نیز بهرهبرداری خواهیم کرد، گفت: در طرحهای عمرانی نیز تغییر رویکرد خواهیم داشت به این معنی که بخشی از بار انجام پروژه را به سرمایهگذاری بخش خصوصی میسپاریم.
حناچی با اشاره به برگزاری همایش دوچرخه سواری در تهران گفت: دیروز خیابان میرداماد در تسخیر دوچرخهها بود؛ امیدوارم بهزودی تمام تهران در تسخیر دوچرخهها قرار گیرد تا روزهای پاک بیشتری برای شهروندان داشته باشیم. این موضوع مستلزم همکاری تمام آنهایی است که میتوانند نقشی داشته باشند. سهشنبههایبدونخودرو تنها یک نماد است. امیدوارم روزی برسد که برای پیشبرد امور روزانه نیازی به استفاده از وسایل موتوری شخصی نداشته باشیم.
وی با اشاره به طرح تفصیلی منطقه۲۲ نیز تصریح کرد: این طرح در شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده و بهزودی ابلاغ خواهد شد؛ امیدواریم توسعه آتی منطقه بر اساس همین طرح پیش برود.
شهردار تهران در پایان ضمن تشکر از از زحمات معاونت فنیوعمرانی، خاطرنشان کرد: امیدوارم با اهتمام اطمینان مردم به مدیران شهری بتوانیم گزارشهای بهتری ارایه دهیم. دوران سختی پیشرو داریم که انشاءالله با هماهنگی و همراهی پشتسر خواهیم گذاشت.
علاوه بر تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک، پروژههای فاز دوم احداث شبکه جمعآوری و هدایت آبهای سطحی محدوده خیابان خاوران، مقاومسازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بینالمللی شهر تهران و مقاومسازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراههای امام علی (ع) و شهید بابایی نیز امروز و در قالب این آیین به بهرهبرداری میرسد.
اختصاص اعتبار لازم به پروژههای عمرانی در بودجه سال آینده
شهردار تهران گفت: سقف بودجه سال اینده بسته شده است و هزینه حوزههای مختلف براساس سقف بودجه توزیع میشود.
پیروز حناچی با اشاره به کاهش آبگرفتگیهای معابر در سال جاری گفت: کاهش این پدیده نتیجه تلاش همکاران است؛ البته هنوز شبکهای که برای این موضوع توسعه داده میشود کامل نیست و طرح جامعی است که به مرور کامل میشود، اما، چون زیر سطح زمین انجام میشود مردم پیشرفت آن را نمیبینند.
وی به بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز پرداخت و گفت: اگر شرایط اقتصادی، تورم و هزینهها در نظر بگیریم، روند بودجه ایدهآل نیست و کاهنده محسوب میشود، اما باید این شرایط را پشتسر بگذاریم؛ با این وجود بدونشک با توجه به ظرفیتهای موجود اعتبار لازم به پروژههای عمرانی تخصیص داده خواهد شد.
حناچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حساسیتهای موجود در مورد دوچرخهسواری بانوان گفت : تأکید ما بر تغییر شیوه زندگی است که دوچرخه یکی از راههای آن محسوب می شود . نباید به حساسیتها دامن زده شود چرا که دوچرخه تنها راه تغییر شیوه زندگی نیست؛ اصل ماجرا این است که از وسیله حملونقل عمومی استفاده شود. البته بدیهی است که باید شرایط را برای دوچرخهسواری زنان نیز مهیا کنیم. اگر با رویکرد سلامت نیز به موضوع نگاه کنیم، به این نتیجه میرسیم که این کار ضروری است.
شهردار تهران در ادامه استعفای ایرج معزی را تأیید کرد و گفت : از زحمات جناب آقای معزی تشکر میکنیم. ایشان بنا به درخواست خود از مجموعه ما جدا میشود، اما از مجموعه عمرانی کشور جدا نمیشود و همکاریها ادامه خواهد داشت. امیدوارم هر کدام از ما که از نظام مدیریتی جدا میشویم پرونده خوبی داشته باشیم تا مردم قضاوت مثبتی داشته باشند؛ جناب معزی از مدیران شایسته این حوزه است و حتماً برای کشور مفید خواهد بود.
حناچی در ادامه گفت: از این پس نوع پروژهها تغییر میکند و از جنس ظرفیتهای واقعی تهران و مورد استفاده برای همه خواهند شد. معمولاً رویه اینطور است که زیرساختها و زمین را شهرداری و سرمایه برای بهرهبرداری را نیز بخش خصوصی فراهم میکند؛ این را ما انتخاب میکنیم که با بی. او. تی اجرا شوند یا ازطریق بی. او. ال. تی. اگر طول مدت بهرهبرداری افزایش پیدا کند هزینه برای مردم نیز کاهش پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: اگر با شعار «تهران، شهری برای همه» پیش برویم، میتوانیم کاری کنیم که امکانات در دسترس همه باشد.
توسعه پیاده روها اولویت شهرداری در مناطق مرکزی شهر است
شهردار تهران با بیان این که باید شهر را به ویژه در مناطق مرکزی به تسخیر پیادهها در آوریم، گفت: در مناطق مرکزی شهر اولویت با پیاده هاست.
پیروز حناچی گفت: یکی از شعارهایی که ما مطرح کردیم این است که این شهر تنها برای خودروها نیست و باید جایی برای زندگی مردم و آرامش آنها باشد. اگر در مورد وضعیت تهران از این حیث پرسیده شود، نمیتوانیم بگوییم که این شرایط مناسب است؛ هر چند که وضعیت از قبل بهتر شده، اما همچنان غلظت آلایندهها و روزهای ناسالم در شهر نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است.
وی مهمترین علت آلودگی در تهران را تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلتهای کاربوراتوری و نیز حرکت خودروهای سنگین آلاینده به خصوص در ساعات شبانه و روزهای تعطیل دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال، تردد شبانه خودروهای سنگین که معاینه فنی مناسبی هم ندارند در جمعه شبها باعث افزایش ذرات معلق در صبح روز شنبه است و این نشان میدهد که سیاست نهادهای ذیربط در زمینه آلودگی هوا در امتداد هم نیست و در زمینه معاینه فنی این خودروها، سخت گیریهای لازم صورت نمیگیرد.
حناچی با بیان این که باید شهر را به خصوص در مناطق مرکزی به تسخیر پیاده در آوریم، گفت: باید این پیام را به شهروندان و همه ارسال کنیم که به خصوص در مناطق مرکزی شهر اولویت با پیاده هاست. در این همایش شعار «خیابان کامل» داده شده است، هر چند باید بررسی کنیم که چقدر میتوان این شعار را عملی کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه باید روشهای حمل و نقل را تغییر دهیم و سرعت خودروها در خیابانها نیز باید به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش پیدا کند، یادآور شد: در خیابان شانزلیزه پاریس با این که این خیابان عریض و دو بانده است، اما بخش عمده این خیابان به پیادهها تعلق دارد و اگر خودرویی هم بخواهد از معبر باریکی که برایش در نظر گرفته شده حرکت کند به دلیل سنگ فرش بودن خیابان مجبور به کاهش سرعت خود است.
حناچی گفت: در زمانی که معاون شهرسازی بودم معاون حمل و نقل پاریس به تهران آمده بود و در جلسهای که با او داشتیم درباره سیاستهای ترافیکی در پاریس پرسیدیم. بنا به اظهارات او ۱۳ میلیون خودرو در پاریس تردد میکنند و ابداً کسی جلوی خودروسازان برای تولید بیشتر خودرو را نمیگیرد و یا برای پلاک کردن خودروها سخت گیری نمیشود، اما اگر کسی بخواهد از خودروی شخصی در پاریس استفاده کند او را نقره داغ میکنند چرا که تا جای ممکن اولویت در خیابانها با تردد خودروهای حمل و نقل عمومی و پیاده است و کسی که از خودروی شخصی استفاده میکند مجبور به تحمل ترافیکهای سنگین است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انسجام بیشتر نهادهای متولی ترافیک و شهرسازی برای اولویت دادن به پیادهها در شهر گفت: امیدوارم با ایجاد مدهای ترکیبی حمل و نقلی و استفاده از حمل و نقل ریلی و توسعه سایر شکلهای حمل و نقل عمومی بتوانیم به اهداف خود برسیم.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی امکان دسترسی شهروندان یکی از شاخصهای مهم است، تاکید کرد: به عنوان مثال در فضای شهری تپههای عباس آباد به دلیل وجود ایستگاههای مترو و چندین امکان حمل و نقل عمومی حضور و فعالیت مردم کاملاً با سایر فضاها متفاوت است و مردم بیشتر به این فضا مراجعه میکنند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر «امنیت شهری» از نگاه مدیریت شهری تاکید کرد وگفت: این نوع امنیت با امنیت جنایی متفاوت است و به این معناست که هر شهروند در هر ساعتی از روز که بخواهد بتواند بدون دغدغه به فضاهای شهری مراجعه کند و امنیت او حفظ شود. این امنیت با حضور پلیس فراهم نمیشود بلکه زمانی به دست میآید که با فوج جمعیت در آن فضا مواجه باشیم. پل طبیعت که دو فضا را به هم وصل کرد در ایجاد امنیت فضاهای مشرف نقش بسزایی داشت.
حناچی همچنین به حفظ هویت شهری در تغییر مودهای شهری پرداخت و عنوان کرد: در تغییراتی که در خیابانها و اماکن برای اولویت دادن به پیادهها ایجاد میشود هویت شهری و عناصر آن باید حفظ شود.
شهردار تهران گفت: برخی از فضاهای شهری که با ماموریتی خاص تهیه شده بودند و دیگر امکان فعالیت در زمینه کاری خود را ندارند را میتوان تخریب نکرد و به جای آن ماموریتها را تغییر داد. در مورد کارخانههایی که در گذشته فعالیت میکردند و امروز به هر دلیلی دیگر فعال نیستند، پیشتر دستور به تخریب داده میشد که میتوان به جای تخریب کاربری آن را تغییر داد.