گفتگوی ویژه خبری:
ارزش بازار پوشاک کشور؛ حدود۱۰میلیارد دلار
معاون اقتصادی اتاق اصناف گفت : بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، هوشیار فقیهی در استودیو برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: سال گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه پوشاک توسط بازار خارجی تامین میشد اما اکنون با توجه به تحریمها و افزایش نرخ ارز، سهم بازار خارجی در این حوزه به ۳۰ درصد کاهش یافته که این امر فضای خوبی را در اختیار تولیدکنندگان پوشاک داخلی قرار داده است.
او ادامه داد : به دلیل افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال بخش مهمی از قاچاق کالا حوزه پوشاک کاهش یافته و مشکلی نداریم.
فقیهی تصریح کرد: اکنون بالای ۹۰ درصد پوشاک مورد نیاز کشور توسط واحدهای صنفی که جواز فعالیت داشته و بر اساس استانداردهای لازم فعالیت میکنند، تولید میشود. به عبارت دیگر میتوان گفت که حوزه پوشاک به صورت متمرکز در سیطره اصناف کشور قرار دارد.
معاون اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد که ۷۰ درصد آن در اختیار بازار داخلی قرار دارد.
در ادامه برنامه غلامعلی مهدوی، معاون مرکز اصناف وزارت صمت اظهار کرد: بازار پوشاک کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و میتوان گفت که ۳۰ درصد پوشاک خارجی که هنوز در کشور وجود دارد در دوران پیش از تحریمهای خرداد ماه به کشور وارد شده است.
او با اشاره به میزان قاچاق پوشاک در کشور گفت: نمیتوان گفت که قاچاق کالا به صفر رسیده اما نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و قطعاً ما در سال آینده و مخصوصاً بعد از عید بازار بیشتری را در دست خواهیم گرفت.
مهدوی تصریح کرد: نمیتوان کسب و کارها و نمایندگیهای پوشاک را از سطح کشور جمع کرد و ما امیدواریم که سهم کالای ایرانی و مخصوصاً پوشاک ایرانی به سطح قابل قبولی برسد.
در ادامه برنامه حمیدرضا دهقانینیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیریهای جدی در حوزه پوشاک انجام داده و میتوان گفت تغییری که در این حوزه اتفاق افتاده بیسابقه است.
او افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای فرمان رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از تولید داخلی، برنامه مدونی را در حوزه پوشاک تهیه کرد و با همکاری اتحادیهها و سازمانهای مربوطه آن را اجرایی ساخت.
دهقانی نیا تاکید کرد: ما ۱۱۰ واحد تجاری که پوشاک قاچاق عرضه میکردند را شناسایی و احصا کردیم به نحوی که این مراکز کاملا تغییر رفتار و رویه دادند و نتیجه کلی اقدامات ما این بود که مجتمعهای تجاری مراکز خود را در اختیار تولیدات داخلی قرار دادند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سال ۹۶، ۸ میلیون دلار پوشاک در بازار وجود داشته که ۲.۵ میلیارد آن قاچاق بوده است اما اکنون این امر کنترل شده و عرضه محصولات قاچاق در این حوزه ریسک و خطرپذیری بالایی دارد.
او تصریح کرد: به دلیل موفقیت در حوزه مبارزه با واردات پوشاک قاچاق، این طرح در فروردین و اردیبهشت ۹۸ به استانهای هدف نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.
در ادامه برنامه، شهباز حسن پور عضو فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در ارتباط زنده تلفنی با اشاره به عوامل موثر در کاهش سهم پوشاک خارجی در کشور گفت: تا حدودی میتوان این امر را ناشی از تحریمها و افزایش قیمت ارز تلقی کرد اما نباید نقش فرهنگ سازی و برنامهریزی صحیح توسط اصناف، دولت و دیگر دست اندرکاران را نادیده گرفت.
حسن پور بیان کرد: معتقدم که باید سیاستها هماهنگ باشد و از دولت انتظار داریم که در شرایط فعلی جزیرهای عمل نکند.
رئیس فراکسیون اصناف افزود: به نظر میرسد که هرکدام از آقایان سعی دارند تا به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند در حالی که مردم از عملکرد مسئولین ناراضی هستند.
مهدوی ادامه داد: وقتی سال ۹۷ از سوی رهبر انقلاب سال حمایت از تولید داخلی نام گرفت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عزم و
.اراده جدیتری پیدا کرده و سطح تولید توام با کیفیت مطلوب را بالاتر بردند.
معاون مرکز اصناف وزارت صنعت،در ادامه از راه اندازی واحد های صنفی فروش فوق العاده از نیمه اسفند امسال خبر داد.
مهدوی با اشاره به اینکه ۲۸ تا ۳۰ هزار واحد صنفی در طرح فروشهای فوق العاده شرکت میکنند، افزود: : ۲۰۳ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور از اواسط اسفند تا پایان سال برگزار خواهدشد.
هوشیار فقیهی معاون اقتصادی اتاق اصناف با اشاره به اینکه در یک سال گذشته برای تمامی کالاها در خصوص هزینههای خدمات ارائه شده گرانی نداشتیم ادامه داد: در ۴۰۲ اتاق اصناف کل کشور ۱۹۱۸ نفر پرسنل اختصاصی برای بازرسی در سطح کشور فعالیت میکنند.
او با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار پرونده تعزیرات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به منظور تشدید بازرسیها از ابزارهای مختلفی مانند فروش فوقالعاده استفاده کردهایم، شیوه نامه برای ساماندهی نمایشگاهها تنظیم شده است و اختیار برگزاری آن نیز به استانها واگذار شد.
معاون اقتصادی اتاق اصناف با اشاره به مرکز پژوهشهای پوشاک اضافه کرد: برخی از برندهای ایتالیایی فرانسوی و ترکی به ایران ورود پیدا کردهاند و این موضوع سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی شده است به طوری که تولیدات با کیفیت با قیمتی مناسب به بازار عرضه شده است.
او تصریح کرد: به محض اینکه مشکلات ارزی برای واردات به وجود آمد، کارگروه مشترکی میان مسئولان امر تشکیل شد لذا نظارت کامل بر توزیع مواد اولیه داریم، باید به سمت خوشه سازی و بهسازی برویم و از سوی دیگر مجتمعهای صنفی تولیدی پوشاک در کشور باید ایجاد شود.
اردشیر زابلیزاده، مدیر شبکه ایران کالای رسانه ملی طی گفتوگوی تلفنی با اشاره به اینکه رسانه ملی عزم راسخی برای حمایت از محصولات ایرانی دارد، افزود: شبکه ایران کالا در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت میکند به طوری که این شبکه در سال ۹۵ به صورت آزمایشی راهاندازی شد تمامی فعالیتها در چارچوب حمایت از کالای ایرانی است به طوری که تمام برنامهها با محوریت حمایت از تولید ایرانی پخش میشود لذا عملکرد خوبی از سال ۹۵ تا کنون داریم.
او با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۱۳۵ هزار دقیقه بر نامه تولید کردهایم تا در تمامی زمینهها پاسخگو باشیم، گفت: تولیدات ما به صورت رایگان پخش میشود لذا درخواست هزینهای بابت تولیدات مان نداریم.
سید عبدالمجید، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه برنامه طرح نوروز از هفتم اسفندماه شروع شده است، اظهار کرد: همه دستگاههای متولی نظارت بر بازار از این برنامه تبعیت میکنند لذا بحث گرانفروشی و تخلفات را پوشش میدهیم.
شهباز حسن پور، رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی را نمیتوان دستوری حل و فصل کرد، ادامه داد: باید اذعان داشت که چند درصد از مشوقهای صادراتی تاکنون پرداخت شده است، مردم از عملکردها در شرایط فعلی راضی نیستند، زنجیره تولید در کشور تکمیل نشده است.