نبود بنزین یورو چهار و سوپر در برخی از جایگاههای عرضه سوخت هرمزگان دغدغه این روزهای رانندگان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ بیش از ۶ ماه است که بنزین بدون سرب (سوپر) در جایگاههای استان توزیع نمیشود. نه تنها سوپر عرضه نمیشود بلکه بنزین یورو ۴ نیز از اسفند پارسال توزیع نشده است.
بنزین معمولی دارای اکتان ۷۸ است. اما بنزین سوپر اکتان ۸۷ دارد. آنچه باعث نگرانی درباره استفاده از بنزین معمولی شده همین میزان اکتان پایین این سوخت است. استاندارد ضروری برای خودروهای جدید بنزین با اکتان بالای ۸۵ است. معایب توزیع بنزین با اکتان پایین اسماعیلی کارشناس خودرو میگوید: بنزین با اکتان پایین به پیشرانه خودرو آسیب میرساند و افزایش استهلاک قطعات موتور خودرو در بلند مدت را در پی دارد. وی میافزاید: بیش از ۱۵ مدل خودروی تولیدی داخل کشور باید بنزین با کیفیت یورو ۴ و سوپر استفاده کنند و این توصیه نیز روی درب باک با علامت "بنزین بدون سرب استفاده شود" گویای این مساله است. در ماههای گذشته بنزینهای معمولی آسیبهایی به خودروها وارد کرده اند و ورود ماشینها به مکانیکیها افزایش یافته است. سجاد تعمیر کار خودرو در بندرعباس میگوید: بیشتر مشکلات موتوری در بندرعباس به علت مصرف بنزینهای با کیفیت پایین است که باعث آسیبهایی به پیستونها و دیگر قطعات خودرو شده است. وی میافزاید: نزدیک به ۷۰ درصد خودروهای بازار دارای تکنولوژی پیشرفته هستند که نیازمند سوخت با اکتان بالا و استاندارد حداقل یورو ۴ هستند. افزایش مراجعان به تعمیرگاهها در حالی است که بسیاری از رانندگان از کیفیت بنزین استفاده شده اطلاعی ندارند. استفاده از بنزینهای معمولی برای محیط زیست نیز خطرناک است. در صورتی که خودرهای دارای تکنولوژی جدید از سوختی با عدد اکتان پایین استفاده کنند، افزایش مصرف سوخت وآلودگی محیط زیست را به همراه دارد. استفاده از بنزین معمولی در حالی است که بر اساس دستورالعملهای سازمان محیط زیست بنزین پایینتر از استاندارد یورو ۴ باعث آلودگی و انتشار مواد سمی و گوگرد در هوا میشود. احمد مهندس مکانیک خودرو میگوید: در ماشینهای جدید پس از مصرف سه باک بنزین معمولی باید حتماً یک باک از بنزین سوپر استفاده شود. محوری مسئول سنجش آلودگی محیط زیست هرمزگان هم میگوید: بنزینهای معمولی به علت غلظت مواد سمی منطبق با محیط زیست نیست. بر اساس دستور العملهای محیط زیست و بر اساس تصمیم هیات دولت از تیرماه امسال باید در شهر بندرعباس بنزین یورو ۵ توزیع میشد. توزیع بنزین بی کیفیت با وجود تولید بنزین با کیفیت نزدیک به ۶۰ درصد بنزین یورو ۵ کشور در بندرعباس تولید میشود. تصمیم شرکت پخش فرآوردههای نفتی برای توزیع بنزین معمولی در حالی است که پالایشگاههای استان توانایی تولید بنزین یورو ۵ و سوپر دارند. یک مقام آگاه نفتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه جهان میگوید: از حدود ۷ ماه پیش به پالایشگاه اعلام شده است که تولید نفت سوپر متوقف شود. بنزین تولیدی پالایشگاه نفت بندرعباس نیز از ابتدای امسال با ارتقای کیفیت، یورو ۵ شده، اما سهم هرمزگانیها از این بنزین با کیفیت هیچ است. روزانه بصورت میانگین ۱ میلیون لیتر بنزین در شهر بندرعباس مصرف میشود که حدود ۱ درصد بنزین تولید شده در استان است. تدبیر مسولان شرکت پخش ستودنی است که چرا حداقل دو درصد بنزین تولیدی یورو ۵ در استان مصرف نمیشود. عضو هیات مدیره کانون جایگاه داران سوخت کشور میگوید: بنزین سوپر تنها در برخی جایگاههای سوخت در شهرهای بزرگ و آلوده توزیع میشود و در بیشتر استانهای کشور سوختهای معمولی و البته گاهی یورو ۴ عرضه میشود. فرهی میافزاید: بنزین سوپر تنها در دو پالایشگاه کشور تولید میشود که هر دو ماه یکبار محمولههای محدودی در اختیار جایگاه داران قرار میگیرد. در هرمزگان هم در طول یکسال گذشته تنها در مقطع ۲۰ روزه در ماههای خرداد و تیر در استان توزیع شده و دیگر متوقف شده است. بعضی کارشناسان علت تبخیر بالای این بنزین را مطرح کردند. یکی از جایگاه داران سوخت در استان که اصرار دارد نامش ذکر نشود میگوید: میزان کسری بنزین یورو چهار حدود ۹۰ لیتر در ۱۰ هزار است که رقم بسیار بالایی است و ماهانه بیش از ۶ میلیون تومان ضرر برای جایگاه داران دارد. وی میافزاید: تبخیر بر اساس استاندارد پالایشگاه ها باید ۴۵ در ۱۰ هزار لیتر باشد. مساله تبخیر بالا به علت محدود شدن عرضه سراسری در همان ابتدا رد شد. غربا پور رئیس کانون جایگاه داران سوخت هرمزگان به چرایی موجود در این خبر جواب میدهد و میگوید: علت کمبود سوخت با استاندارد یورو و سوپر را عرضه نشدن از سوی پالایشگاهها به علت نبود مواد اولیه افزودنی میداند. اما نماینده بندرعباس و عضو کمیسیون انرژی مجلس نظر متفاوتی دارد و میگوید: سوخت با کیفیت را به شهرهای آلوده و بزرگ مانند مشهد و تهران انتقال میدهند. احمد مرادی میافزاید: این دلیل از نظر مسئولان استان پذیرفتنی نیست و مردم هرمزگان نیز باید از این سوخت استاندارد بهرهمند شوند. به هر حال تاکنون لایههای پنهان علت تصمیم شرکت پخش فرآوردههای نفتی برای توزیع بنزین معمولی بر کسی آشکار نشده است. مسئولان این شرکت به هیچ کس پاسخگو نیستند. ملازاده صادقیون روابط عمومی شرکت پخش فرآوردههای نفتی هم میگوید:پاسخ گویی به این امر در حیطه اختیار روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی کشور است.
بر اساس گفته مسولان دو پالایشگاه بزرگ نفت ستاره و پالایشگاه بندرعباس اکنون بنزین یوروه ۵ تولید میکنند، اما اینکه در مخزنهای شرکت پخش فراوردههای نفتی چه اتفاق میافتد که بنزین معمولی خارج میشود مسالهای است که باید مسولان این شرکت پاسخ دهند. **محمد امیر محمدی