پخش زنده
امروز: -
مجلس با اختصاص وام ازدواج به مبلغ ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۸ به زوجهای جوان موافقت کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،
۱۲:۲۶ پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس/ نشست بعدی عصر امروز
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد.
علی مطهری گفت: جلسه بعدی مجلس عصر امروز رأس ساعت ۱۴ با دستور ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۸ برگزار میشود.
مطابق اعلام وی ساعت ۱۳ امروز جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ نیز برگزار میشود.
۱۲:۲۵ اعلام وصول طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی
عضو هیئت رئیسه مجلس طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را اعلام وصول کرد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده توسط هیئت رئیسه مجلس را بدین شرح قرائت کرد:
-سوال ملی سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران از وزیر آموزش و پرورش درخصوص رشد آموزشهای علمی آزاد و کتب کمک آموزشی
-طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی
۱۲:۲۳ بانک مسکن موظف به اختصاص ۴۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان
نمایندگان مجلس بانک مسکن را به اختصاص ۴۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشستگانی که حداقل ۵ سال از بازنشسته شدن آنها گذشته موظف کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند الحاقی ۴ تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در این بند آمده است؛ بانک مسکن موظف است با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر تعداد ۴۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشستهشدن آنها گذشته و در ده سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکردهاند، بدون نیاز به سپردهگذاری، پرداخت کند.
نرخ سود این تسهیلات در تهران ۹ درصد، درمراکز استانها ۷ درصد و در سایر شهرها و روستاها ۴ درصد است این حکم شامل کلیه بازنشستگان اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی که مستمری بازنشستگی آنها کمتر از سه میلیون تومان در ماه است، میشود. سقف تسهیلات مزبور و نحوه اولویتبندی متقاضیان در آییننامه اجرائی که به تصویب دولت میرسد، معین میشود.
۱۲:۲۲ اختصاص ۵۰ هزار میلیارد به مناطق محروم برای ایجاد نیروگاه خورشیدی
نمایندگان مجلس با اختصاص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع سپرده قرض الحسنه و عادی بانکها برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در روستاها و مناطق محروم موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند الحاقی ۵ و ۶ تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس بند الحاقی ۵ تبصره ۱۶ این لایحه؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانکهای عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع سپردههای قرضالحسنه و عادی بانکها برای پرداخت به تعداد یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با بازپرداخت شصت ماهه و نرخ چهاردرصد (۴%) اقدام نماید. مابهالتفاوت نرخ سود تا سقف هزار میلیارد (۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع بند «الف» تبصره (۱۸) این قانون پرداخت میشود.
مسؤولیت نصب و راهاندازی این نیروگاهها به صورت رایگان به عهده سازمان بسیج مستضعفین میباشد.
استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.
براساس بندالحاقی ۶ تبصره ۱۶ این لایحه؛ بانک مسکن موظف است در چهارچوب نظام بانکداری الکترونیک دهدرصد (۱۰%) درآمد حاصل از دریافتی بابت تراکنشها درنظام بانکداری الکترونیک را به حساب خزانهداری کل کشور واریز کند. معادل مبلغ واریزی از محل ردیف هزینهای مربوط به سازمان بهزیستی کشور اختصاص مییابد تا جهت کمک به تأمین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن تحت پوشش هزینه کند.
۱۲:۲۱ ارائه تسهیلات هزار میلیاردی به کارکنان و بازنشستگان ارتش در سال ۹۸
نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف به ارائه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به کارکنان و بازنشستگان ارتش در سال آینده کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند الحاقی ۲ تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه اعتباری حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی در سال ۹۸ اختصاص داده میشود.
براساس بند الحاقی ۲ تبصره ۱۶ این لایحه؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانکهای عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد (۱۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع سپردههای پسانداز و جاری قرضالحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه جهیزیه، دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ازدواج، پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن و سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هریک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع عادی بانکها که مابهالتفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) تأمین میشود، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن برای هرفرد تا سقف یکمیلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با بازپرداخت حداکثر بیستساله اقدام کند.
۱۲:۲۰ موضوع انتقال آب خزر حاشیه ساز شد
نمایندگان سه استان شمالی کشور در اعتراض به بررسی نشدن پیشنهاد آنها مبنی بر ممنوعیت انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور در صحن علنی تجمع کردند.
نمایندگان سه استان شمالی کشور در نشست علنی نوبت صبح امروز در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، به بررسی نشدن پیشنهادشان مبنی بر ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب به فلات مرکزی در سال ۹۸ اعتراض و در محل هیات رئیسه تجمع کردند.
سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، پیشنهاد خود مبنی بر الحاق یک بند به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۹۸ را مطرح کرد.
در پیشنهاد ادیانی آمده بود؛ مطالعه و اجرای انتقال آب بین حوزهای و سرشاخههای آبی دریای خزر و سه استان شمالی کشور به فلات مرکزی در سال ۹۸ بنا به ملاحظات امنیتی سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی ممنوع است.
این پیشنهاد ادیانی با اصرار نمایندگان مجدد مطرح شد که علی مطهری به عنوان رئیس جلسه در این زمینه گفت: پیشنهادی که شما مطرح میکنید مربوط به قانونگذاری دائمی بوده و بودجهای نیست.
نایب رئیس مجلس بیان کرد: موضوع انتقال آب مسئلهای است که شورای عالی انتقال آب باید در مورد آن تصمیم گیری کند و ما نمیتوانیم در بودجه مطالعه در این زمینه را ممنوع کنیم، به همین دلیل این موضوع قابل طرح نیست.
سپس نمایندگان سه استان شمالی کشور در مقابل درب خروج صحن علنی مجلس تجمع کردند و علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه را برای گفت وگو به هیات رئیسه فرستادند.
علی مطهری خطاب به نمایندگان معترض سه استان شمالی کشور که همچنان به تجمع اعتراضی خود در صحن ادامه میدادند، گفت: شما میتوانید پیشنهادهای خود را در قالب حذف ردیفهایی که برای انتقال آب دیده شده، بعد از اتمام بررسی تبصرهها و زمانی که به ردیفها رسیدگی میکنیم، مطرح کنید.
۱۲:۱۹ مبلغ ۲ هزار میلیارد به زندانیان بدهکار مهریه تعلق میگیرد
مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانکها در اختیار ستاد رسیدگی به امور دیه قرار میگیرد تا به زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه پرداخت شود.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند «ج» تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند (ج) تبصره ۱۶ این لایحه آمده است؛ در اجرای ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مبلغ دوهزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع قرضالحسنه بانکها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار میگیرد تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه، پرداخت شود.
۱۲:۱۷ تراکنشهای بانکی با مبالغ بالا رصد میشوند
نمایندگان مجلس مقرر کردند به منظور مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی تراکنشهای بانکی با مبالغ بالا رصد شوند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند الحاقی ۳ تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در این بند آمده است؛ به منظور افزایش شفافیت تراکنشهای بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی:
۱- بانک مرکزی مجاز است طی مدت یک ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون حسابهای بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود کند.
۲- کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حسابهای بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنشهای بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مؤدیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
۳- بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار، برای شفافیت تراکنشهای بانکی به صورت یکسان یا متناسب با سطح اشخاص حقیقی حدآستانهای (سقفی) را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنشهای بانکی (درون بانکی و بین بانکی) و سایر ابزارهای پرداخت، مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز ارائه اسناد مثبته کند.
اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری میکنند میتوانند با دریافت کد اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به کد اقتصادی، از شمول مفاد بند (ج) مستثنی شوند.
۱۲:۱۶ شرایط تسویه تسهیلات بانکی مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، نحوه تسویه تسهیلات بانکی و موسسات اعتباری غیربانکی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی ۱ تبصره ۱۶ این لایحه، موافقت کردند.
در بندالحاقی ۱ تبصره ۱۶ لایحه مذکور آمده است؛ به منظور تسویه بدهی دریافتکنندگان تسهیلات ریالی از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تمام یا بخشی از تسهیلات دریافتی خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده اند، کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند حسب تقاضای تسهیلاتگیرندگان به ترتیب زیر عمل نمایند:
۱- ملاک محاسبه بدهی تسهلات گیرندگان مشمول این بند، «قرارداد اولیه» است. در صورتی که قرارداد اولیه بعد از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۰ یک یا چند نوبت تمدید یا امهال شده باشد، یا بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی برای تسویه آن، تسهیلات جایگزین به تسهیلاتگیرنده اعطا کرده باشد، بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در صورت درخواست مشتری، قرارداد (های) متأخر را لغو نماید. درصورتی که تمدید، امهال یا عقد قرارداد جایگزین قبل از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۰ باشد، در صورت درخواست مشتری، اولین قرارداد بعد از تاریخ مزبور، «قرارداد اولیه» تلقی میشود.
۲- بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند بدهی تسهیلات گیرندگان مشمول این بند را به ترتیب زیر محاسبه و حداکثر یکماه پس از ابلاغ این قانون به آنها و بانک مرکزی اعلام کنند:
۱-۲- کل مبلغی که تسهیلات گیرنده به موجب قرارداد اولیه تا تاریخ تسویه باید پرداخت میکرده است، محاسبه میشود. بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در محاسبه این مبلغ از فرمول ساده (غیرمرکب) و نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه استفاده نموده و کلیه پرداختهای تسهیلات گیرنده و زمان آن پرداختها را لحاظ کند.
۲-۲- مجموع وجوهی که تسهیلات گیرنده از زمان انعقاد قرارداد اولیه بابت تسهیلات مزبور تحت هر عنوان (اصل، سود، جریمه یا وجه التزام) پرداخت نموده است، از مبلغ مذکور در جزء (۱-۲) کسر میشود. باقیمانده، مبلغی است که تسهیلات گیرنده برای استفاده از مزایای این بند باید به بانک یا مؤسسه اعتباری پرداخت نماید. در هرحال، هیچ وجهی توسط بانک یا مؤسسه اعتباری به تسهیلات گیرنده مسترد نمیشود.
۳- استفاده از مزایای این حکم مخصوص تسهیلات گیرندگانی است که کل بدهی خود را که به ترتیب فوق محاسبه شده، تا تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۸ پرداخت کنند. اگر تسهیلات گیرنده بدهی خود را تا تاریخ فوق تسویه نکند، بانک یا مؤسسه اعتباری مجاز است به جای نرخ سود مندرج در قرارداد، نرخ وجه التزام (نرخ سود مندرج در قرارداد بهعلاوه شش درصد) را مبنای محاسبه بدهی وی قرار دهد. در هر حال، نحوه محاسبه بدهی تسهیلاتگیرنده همان شیوه مذکور در جزء (۲) است و اخذ سود مرکب یا جریمه مرکب از تسهیلاتگیرندگان ممنوع است.
۴- حکم این بند شامل تسهیلاتگیرندگانی که اصل تسهیلات دریافتی آنان به موجب قرارداد اولیه بیست میلیارد ریال یا کمتر از آن بوده است، میشود. در صورتی که مبلغ قرارداد اولیه بیش از بیست میلیارد ریال باشد، تا سقف مذکور مطابق جزء (۲) و مازاد بر آن مطابق جزء (۳) محاسبه میشود.
۵- تسهیلات موضوع این بند اعم است از تسهیلاتی که مستقیماً توسط بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی پرداخت شده، و یا تسهیلاتی که به دستور بانک مرکزی، از بانکها یا مؤسسات اعتباری دیگر به آنها منتقل شده یا در حال انتقال میباشد.
۶- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجازند در صورتی که در نتیجه اجرای این بند متحمل زیان شوند، پس از تأیید بانک مرکزی، زیان مزبور را به تدریج ظرف مدت پنج سال در صورتهای مالی خود مستهلک نمایند. زیان مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته میشود.
۷- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که از اجرای حکم این بند استنکاف کنند، مشمول مجازاتهای انتظامی موضوع ماده (۴۴) قانون مقررات پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸/۴/۱۳۵۱ میشوند.
۸- نظارت بر حسن اجرای این قانون، به ویژه عدم استفاده از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از روشها و فرمولهایی که منجر به دریافت سود یا جریمه مرکب از تسهیلاتگیرندگان میشود برعهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی موظف است گزارش اجرای این بند را هر سهماه یک بار به کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
۱۲:۱۱ وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان شد
مجلس ضمن موافقت با اختصاص وام ازدواج به مبلغ ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۸ به زوجهای جوان بانکها را مکلف کرد پرداخت آن را در اولویت نخست قرار دهند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند «الف» تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند الف تبصره ۱۶ این لایحه آمده است؛ بهمنظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پسانداز و جاری قرضالحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱/۱/۱۳۹۶ میباشد و تاکنون وام ازدواج دریافت ننمودهاند، با اولویت نخست پرداخت نماید.
تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای هریک از زوجها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنجساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی میتواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر ششماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
۱۲:۱۰ اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی
نمایندگان مجلس با اختصاص مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از سوی بانک مرکزی به صورت تسهیلات قرض الحسنه موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با (ب) تبصره ۱۶ این لایحه، موافقت کردند.
ب- در اجرای بند (ب) ماده (۸۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و ماده (۵۲) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانکهای عامل مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال مانده سپردههای قرضالحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک ۳۵ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۱۵ هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاههای ذیربط به مددجویان و کارفرمایان طرحهای اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرضالحسنه پرداخت کند.
در صورتی که هر یک از دستگاههای مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸ استفاده کنند، سهمیه مذکور به دستگاه دیگر تعلق میگیرد.
۱۱:۴۳ شرکتهای تولید نیروی برق ملزم به پرداخت بودجه برای احداث نیروگاه حرارتی
با موافقت نمایندگان مجلس شرکتهای تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکتهای برق منطقهای مکلفند منابع تعیینشده در بودجه را در شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر و توسعه شبکه انتقال برق کشور صرف کنند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند «الف» تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس بند الف تبصره ۱۵ این لایحه؛ شرکتهای تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکتهای برق منطقهای مکلفند منابع تعیینشده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایهگذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کنند.
۱۱:۳۱ مجوز مجلس برای صادرات ۵۰ درصدی محصولات نیروگاههای حرارتی
نمایندگان مجلس دولت را به صدور مجوز برای صادرات ۵۰ درصدی محصولات نیروگاههای حرارتی در صورت سرمایه گذاری کامل سرمایه گذاران خارجی برای ساخت آن نیروگاه مکلف کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با (ب) تبصره ۱۵ این لایحه، موافقت کردند.
براساس این بند؛ شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران مکلف است منابع تعیینشده در بودجه مصوب سالانه خود را به شرکت بهرهبرداری نیروگاه اتمی بوشهر بابت هزینههای بهرهبرداری پرداخت کند.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی تبصره ۱۵ با بند الحاقی ۱ این تبصره نیز موافقت کردند که براساس آن؛ دولت مکلف به صدور مجوز برای صادرات ۵۰ درصدی محصولات نیروگاههای حرارتی در صورت سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاران خارجی است.
در بندالحاقی ۱ تبصره مذکور آمده است؛ به منظور حمایت از سرمایه گذاری خارجی در احداث نیروگاههای حرارتی که منشأ تأمین منابع مالی آنها به صورت کامل از خارج از کشور تأمین شده و به تأیید سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران نیز رسیده است، دولت مکلف است نسبت به صدور مجوز صادرات ۵۰ درصد محصول تولیدی آنها به خارج از کشور اقدام کند. درصورت داشتن قرارداد خرید تضمینی برق، تعرفه خرید تضمینی آنها را با نرخ ارز تاریخ انعقاد قرارداد (بدون پرداخت تعدیل ارزی سالیانه) پرداخت کند. در این صورت تأمین سوخت گاز به قیمت صادراتی و سوخت مایع به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس خواهد بود.
همچنین نمایندگان در بررسی تبصره ۱۵ با بند الحاقی ۴ این تبصره نیز موافقت کردند که براساس آن؛ به منظور تأمین کمبود نیروی انسانی شرکتهای آب و فاضلاب روستایی، شاغلین (کارکنان) شرکتهای آب و فاضلاب شهری با موافقت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میتوانند در شرکتهای آب و فاضلاب روستایی به صورت مأمور خدمت کنند.
در پایان بررسی تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸، این تبصره با ۱۶۵ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسید.
۱۱:۱۸ ۳۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص یافت
نمایندگان مجلس مقرر کردند تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص یابد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با الحاق یک جزء به ردیف ۲۰ بند «الف» تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس این جزء الحاق شده به ردیف ۲۰ بند الف تبصره ۱۴؛ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد این ردیف جهت بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص مییابد.
براساس این گزارش فریده اولادقباد به عنوان پیشنهاددهنده این جزء الحاقی اظهار داشت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل میدهند و تربیت نیمی دیگر از جامعه را برعهده دارد، لازم است به مسائل زنان توجه ویژه داشته باشیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ حدود ۲۳۰ میلیارد تومان بابت بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص داده شد.
وی افزود: نمایندگان در کمیسیون تلفیق ۹۸ نیز تلاش کردند تا زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست در تبصره ۱۴ لحاظ شود، اما سقف تامین بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست مشخص نشده است.
اولادقباد گفت: چشم امید زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست به رأی نمایندگان است تا دغدغه این زنان کاهش یابد.
۱۱:۱۷ تعیین نحوه تخصیص عوارض شهرداریها و دهیاریها
نمایندگان مجلس با واریز شدن عوارض شهرداریها و دهیاریها از محل درآمدهای نفتی به حساب وزارت کشور موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با افزوده شدن یک جزء الحاقی به بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه، موافقت کردند.
براساس این جزء الحاقی، عوارض شهرداریها و دهیاریها از محل فروش درآمدهای نفتی موضوع ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از وصول طی مدت یک ماه به حساب وزارت کشور واریز میشود تا به شهرداریها و دهیاریها پرداخت شود.
همچنین نمایندگاه با بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ موافقت کردند که بر اساس آن؛ آییننامه اجرائی این تبصره به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه میشود و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
۱۱:۰۹ مبلغ ۴۱۱ هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغ ۴۱۱۰۰۰ میلیارد ریال را برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با ردیف ۱۹ جدول پرداختیها (مصارف هدفمندی) بند «الف» تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس ردیف ۱۹ جدول پرداختیها (مصارف هدفمندی) بند «الف» تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه، به منظور پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها و نمایندگان مجلس منابع اعتباری یارانهها را مبلغ ۴۱۱۰۰۰ ریال مشخص کردند.
۱۱:۰۷ پرداختی قانون هدفمندی یارانهها بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد
مجلس میزان پرداختی قانون هدفمندی یارانهها را در سال ۹۸ بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین کرد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه موافقت کردند.
براساس این گزارش میزان پرداختی قانون هدفمندی یارانهها در سال ۹۸ بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که در موارد زیر اعمال خواهد شد.
عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآوردههای نفتی ۹۶.۳۷۵ میلیارد ریال، عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی، تأسیسات و انبارهای فرآوردههای نفتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه حمل و نقل، توزیع و فروش (از جمله کارمزد جایگاهها) فرآوردههای نفتی ۱۱۰۶۱۳ میلیارد ریال، بازپرداخت تعهدات ارزی و ریالی طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی، گازرسانی، جمعآوری گازهای همراه و مشعل (موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور) ۴۱.۰۰۰ میلیارد ریال، سهم چهارده و نیمدرصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران از محل فروش فرآوردههای نفتی ۱۰۹.۲۰۷ میلیارد ریال، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده گاز طبیعی ۱۵.۲۴۰ میلیارد ریال، عوارض گازرسانی موضوع ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ۱۷.۰۴۴ میلیارد ریال، کارمزد جایگاهها و اجرای ایمنسازی و هوشمندسازی جایگاههای سی ان جی ۱۱.۰۴۰ میلیارد ریال، هزینههای تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی ۹۴.۰۵۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه گاز مصرفی مدارس ۶۰۰ میلیارد ریال، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برق ۱۸.۰۹۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه برق مدارس ۳۰۰ میلیارد ریال، مالیات و عوارض قانونی بهای سوخت نیروگاهها ۲.۸۱۰ میلیارد ریال، بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاههای سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه، تولید، انتقال و توزیع، فروش و خرید برق از نیروگاههای بخش خصوصی و واردات برق ۲۰۱.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش آب ۳۳.۳۲۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه آب مدارس ۱۰۰ میلیارد ریال.
مصارف هدفمندی قانون هدفمندی یارانهها به شرح زیر است:
پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۴۱۱۰۰۰ میلیارد ریال، کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور میباشد و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست ۰۰۰, ۸۴ میلیارد ریال، ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موضوع کاهش هزینههای مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینههای تحملناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعبالعلاج که از طریق بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اعمال میشود ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال، یارانه نان و خریدتضمینی گندم ۶۱.۴۵۰ میلیارد ریال، اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بند (الف) تبصره (۱۸) و ماده (۸) قانون هدفمندکردن یارانهها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری، تأمین بیستدرصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه ومنابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین ۲۱۱۶۵ میلیارد ریال.
براساس این گزارش نمایندگان با ۱۵۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی با تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۸ موافقت کردند.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی پیش از رایگیری این تبصره عنوان کرد: با توجه به اینکه در جلسه گذشته تصمیم گرفته شد عوارض مرتبط با شهرداریها از جدول هدفمندی مجزا شود تا در ردیفی جداگانه لحاظ شود لازم است ۴۰ هزار میلیارد ریال از جدول کسر و به این ردیف اختصاص پیدا کند.
۱۱:۰۲ اختصاص منابع حاصله برای خرید تضمینی گندم
مجلس در نشست امروز خود با اختصاص منابع حاصله از حذف یارانه صنف صنعتی جهت خرید تضمینی گندم موافقت کرد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با جزء ۲ بند «الف» تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در این جزء آمده است؛ به منظور تحقق کامل ردیف (۳) دریافتیهای (منابع) جدول فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کند. منابع وصولی به خزانهداری کل کشور واریز میشود و پس از تسویه سود سهام معوقه و مالیاتهای معوقه شرکتهای تابعه وزارت نفت، باقیمانده آن به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود.
همچنین جزء الحاقی یک بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸، مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت که براساس این مصوبه یارانه اختصاصی برای تامین آرد صنف صنعتی حذف و منابع حاصل برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده میشود.
در جزء الحاقی یک بند الف تبصره مذکور آمده است؛ یارانه آرد صنف صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص مییابد.
۱۰:۵۸ اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیاردی برای کمک به هزینه درمان جانبازان و حق بیمه رانندگان
نمایندگان مجلس با اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیاردی برای کمک به هزینه درمان جانبازان، حق بیمه سهم دولت رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری و پوشش بیمهای قالیبافان و زنان سرپرست خانوار موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، از بخش مصارف هدفمندی با ردیف ۲۳ در جدول بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه، موافقت کردند که بر اساس آن اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان برای حق بیمه سهم دولت رانندگان حمل و نقل، کمک به هزینه درمان جانبازان و ایثارگران و پوشش بیمهای قالیبافان و زنان سرپرست خانوار اختصاص داده میشود.
در ردیف ۲۳ جدول مذکور آمده است؛ اعتباری بالغ بر ۲۱۱۶۵ میلیارد ریال برای اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بند (الف) تبصره (۱۸) و ماده (۸) قانون هدفمندکردن یارانهها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری، تأمین بیستدرصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه ومنابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین در نظر گرفته میشود.
۱۰:۵۷ اختصاص ۴۹۰۰۰ میلیارد ریال یارانه به موضوع کاهش هزینههای مستقیم سلامت
نمایندگان مجلس با اختصاص ۴۹۰۰۰ میلیارد ریال یارانه به موضوع کاهش هزینههای مستقیم سلامت و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با ردیف ۲۱ جدول بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه که درخصوص مصارف هدفمندی یارانه هاست، موافقت کردند.
براساس مصارف ردیف ۲۱ جدول مذکور؛ ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موضوع کاهش هزینههای مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینههای تحملناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعبالعلاج که از طریق بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اعمال میشود.
۱۰:۵۵ اختصاص ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق
نمایندگان مجلس مقرر کردند تا ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به خانوادههایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد بهزیستی است اختصاص یابد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با ردیف ۲۰ جدول پرداختیها (مصارف) بند «الف» تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس ردیف ۲۰ جدول پرداختیها (مصارف) بند «الف» تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه؛ به منظور «کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور میباشد و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست» مبلغ ۸۴ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.
۱۰:۴۰ افزایش یارانه نان و خرید تضمینی گندم
مجلس با افزایش یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال ۹۸ موافقت کرد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با افزایش یارانه نان و خرید تضمینی گندم موافقت کردند.
در ردیف ۱۹ جدول پرداختیهای (مصارف هدفمندی) بند «الف» تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه میزان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال آینده ۶۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال تعیین شد.
۱۰:۲۷ اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل تنخواه گردان خزانه کل کشور به وزارت بهداشت
نمایندگان مجلس، مقرر کردند تا ۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل تنخواه گردان خزانه کل کشور به وزارت بهداشت اختصاص یابد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، با بند (ب) تبصره ۱۳ موافقت کردند.
بر اساس این بند؛ معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هزینهکرد الزامات مندرج در بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اختصاص مییابد.
در ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است؛ به دولت اجازه داده میشود برای پیشآگاهیها، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیبدیده از حوادث غیرمترقبه ازجمله سیل، زلزله، سرمازدگی، تگرگ، طوفان، پیشروی آب دریا، آفتهای فراگیر محصولات کشاورزی و اپیدمیهای دامی، اعتبار مورد نیاز را در لوایحبودجه سالانه منظور کند.
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت کشور با هماهنگی دستگاههای ذیربط کمکهای بلاعوض را برای پرداخت خسارتدیدگان به طریقیتعیین میکنند که سهم اعتبار اقدامات بیمه در جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه یادشده نسبت به کمکهای بلاعوض، سالانه افزایش یابد و باپوشش بیمهای کامل به تدریج کمکهای بلاعوض حذف شوند.
به دولت اجازه داده میشود در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی، سیل و مانند آنها تا معادل یک درصد (۱%) از بودجه عمومی هرسال را از محل افزایش تنخواهگردان خزانه موضوع ماده (۱) این قانون تأمین و هزینه کند. تنخواه مذکور حداکثر تا پایان همان سال از محلصرفهجویی در اعتبارات عمومی و یا اصلاح بودجه سالانه تسویه خواهد شد.
آییننامه اجرائی این ماده بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
براساس ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور؛ به دولت اجازه داده میشود در صورت وقوع حوادث طبیعی و سوانح پیشبینی نشده معادل یک و دو دهم درصد (۲/۱%) از بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تنخواهگردان خزانه تأمین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تأیید رئیس جمهور هزینه شود.
۱۰:۲۱ اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری از بیماریهای دامی
مجلس با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری از بیماریهای دامی به سازمان دامپزشکی موافقت کرد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند «ج» تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس این بند؛ در اجرای جزء (۱) بند (ب) ماده (۳۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، مبلغ ۱۵ هزارمیلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص مییابد. مبلغ مذکور ۱۰۰ درصد تخصیص مییابد.
همچنین نمایندگان با بند د تبصره ۱۳ این لایحه موافقت کردند.
براساس این گزارش در بند د این تبصره آمده است؛ معادل یکهزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای پیشگیری و مهار (کنترل) بیماریهای واگیر دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام، مایهکوبی (واکسیناسیون) دامها و بهداشت فرآوردههای دامی در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار میگیرد.
نمایندگان در جلسه امروز با بند هـ تبصره ۱۳ نیز موافقت کردند.
براساس این بند؛ معادل ۲ هزار میلیارد ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای تولید و ارتقای کیفیت واکسن آنفلولانزای طیور در اختیار مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی قرار میگیرد.
همچنین بند الحاقی تبصره ۱۳ مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
در بند الحاقی تبصره مذکور آمده است؛ به منظور نظارت بر اجرای بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) کلیه دستگاههای اجرائی استفاده کننده از منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موظفند گزارش عملکرد خود را بهصورت سهماهه به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه کنند.
۱۰:۰۶ اختصاص ۴۲ درصد از درآمدهای قانون کاداستر به عنوان بودجه جمعیت هلال احمر
نمایندگان مجلس با اختصاص ۴۲ درصد از درآمدهای قانون کاداستر به عنوان درآمدهای اختصاصی جمعیت هلال احمر در سال ۹۸ موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با جزء ۲ بند «الف» تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه ۴۲ درصد از درآمدهای حاصل از قانون جامع حدنگار (کاداستر) به عنوان درآمدهای اختصاصی جمعیت هلال احمر محسوب میشود.
در جزء ۲ بند الف تبصره مذکور آمده است؛ در اجرای بند (۱) ماده (۱۷) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران چهل و دو درصد (۴۲%) از درآمد ردیف ۱۶۰۱۵۷ به جز درآمد حاصل از تعویض سندهای مالکیت (تک برگی) موضوع ردیف درآمدی ۱۴۰۱۴۱ و ماده (۱۵) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲/۱۱/۱۳۹۳ به عنوان درآمد اختصاصی جمعیت هلال احمر ذیل ردیف ۱۳۱۰۰۰ منظور میشود.
۰۹:۵۰ مراعا گذاشتن افزایش حقوق کارکنان دولت برای بررسی بیشتر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بیشتر، تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را که مربوط به افزایش حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر است، مراعا(معطل) گذاشتند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه را به مراعا گذاشتند.
در تبصره ۱۲ این لایحه آمده است.
الف-
۱- افزایش حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات بهطور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام میگیرد بهنحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند.
۲- پاداش پایانخدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایانخدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و پاداشهای مشابه به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف سیسال خواهد بود که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار میگیرد. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.
ب- دستگاههای اجرائی مجازند از محل فروش اموال و داراییهای غیرمنقول مازاد در اختیار خود بهاستثنای انفال و موارد مصداق مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی و اموال مشمول واگذاری در قانون اجرای سیاستهایکلی اصل چهلوچهارم (۴۴) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به فروش رسانند و به درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز کند. منابع حاصله جهت بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی، پرداخت پاداش پایانخدمت به افرادی که براساس قانون، بازخرید یا بازنشسته میشوند و مانده مرخصی کارکنان از محل اعتبار ردیف ۲۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون مطابق آییننامه اجرائی که توسط سازمانهای «برنامه و بودجه کشور» و «اداری و استخدامی کشور» و «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تهیه میشود و بهتصویب هیأت وزیران میرسد، تخصیص مییابد. اجرای حکم این بند بر عهده وزیر امور اقتصادی ودارایی است. شمول این حکم درمورد دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.
ج- دولت مکلف است اعتبار ردیف ۲۲-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون را برای افزایش و متناسبسازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال میباشد، براساس آییننامه اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاههای ذیربط تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد، اختصاص دهد.
صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۸ بازنشستگان ذینفع ناشی از اجرای این حکم را از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۸ اعمال کنند.
د- به منظور تکمیل یا احداث مجتمعهای اداری شهرستانها، استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمانهای ملکی دستگاههای اجرائی مستقر در شهرستانهای استان را به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامهریزی و توسعه استان ارائه و پس از تصویب، درآمد حاصل را به ردیف درآمد عمومی ۲۱۰۲۰۱ این قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله پس از مبادله موافقتنامه، صرف تکمیل یا احداث مجتمع اداری همان شهرستانها میشود. شمول این حکم درمورد دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.
هـ- حذف شد.
و-
۱- در اجرای بند (پ) ماده (۱۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به مکانمحور نمودن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی اقدام کند و نسبت به مولدسازی داراییهای دولت تا سقف بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با استفاده از ابزارهای مالی (اعم از اجاره بلندمدت، صکوک اجاره، ترهین و توثیق) اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز دستگاههای اجرائی به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی به صورت کلی یا جزئی (بخشی از ساختمانها، فضاها و اراضی و سایر اموال) بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور با تشخیص و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۰ واریز کند.
۲- به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد دولت را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.
بندالحاقی ۱- شورای برنامهریزی استانها و کمیته برنامهریزی شهرستانها مجازند تا پنجدرصد (۵%) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان را برای احداث، تکمیل، بازسازی و تجهیز ردههای انتظامی با اولویت پاسگاهها و کلانتریها هزینه کنند.
بندالحاقی ۲- پرداخت هرگونه تسهیلات به مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکتها و مدیران دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه از محل اعتبارات، منابع داخلی و درآمدهای اختصاصی هر دستگاه باید همانند سایر کارکنان دستگاه ذیربط باشد و از طریق پایگاه اطلاعرسانی دستگاه به اطلاع عموم مردم برسد. تخلف از مفاد این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب و مرتکب آن به مجازات مقرر در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم میشود.
بندالحاقی ۳-
۱- دستگاههای مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مجاز به دریافت سود از حسابهای بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپردهگذاری کوتاهمدت، بلندمدت) مفتوح در بانکهای دولتی و غیردولتی نیستند.
در اجرای این حکم بانکهای دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاههای اجرائی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نمیباشند. بانکها، شرکتهای بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوقها، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و دستگاههای مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاههای اجرائی که در قوانین و مقررات و یا اساسنامه مجاز به دریافت سود میباشند، از شمول این حکم مستثنی هستند.
۲- از ابتدای سال ۱۳۹۸ سود دریافتی ناشی از سپردههای دارای مجوز دستگاههایمشمول بهاستثنای بانکها، بیمهها، سازمان بورس و اوراقبهادار و صندوقها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز میشود و بهصورت صددرصد (۱۰۰%) دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوطه پرداخت میشود. هرگونه اقدام مغایر این حکم تصرف در وجوه و اموال عمومی محسوب میشود. دیوان محاسبات کشور موظف است عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه کند.
بندالحاقی ۴- اعمال بازنشستگی فقط براساس قوانین از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری است و تصمیمات و مقررات داخلی سازمانها، مؤسسات و شرکتهای بیمه اعم از خصوصی و غیر آن، ملاک بازنشستگی نیست و ادامه اشتغال با بیش از سی سال خدمت یا شصت سال سن (برای دارندگان تحصیلات پایینتر از کارشناسی ارشد) و سی و پنج سال خدمت و یا شصت و پنج سال سن (برای دارندگان تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر) تحت هر عنوان در سمتهای اجرائی، اداری و عضویت در هیأت مدیره دستگاهها و بنگاههای اقتصادی که تمام یا درصدی از منابع آنها متعلق به دولت، دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی میباشد، به جز موارد استثناءشده در قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان مصوب ۲۰/۲/۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، ممنوع است. ادامه اشتغال اعضای هیأت علمی فاقد شرایط فوق نیز صرفاً در فعالیتهای علمی، آموزشی و تحقیقی مجاز میباشد.
بندالحاقی ۵- سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است گزارش عملکرد دولت در اجرای بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مبنی بر کاهش حجم، اندازه و ساختار دستگاههای اجرائی را به صورت سهماهه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
۰۹:۴۹ ۷ هزار میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات امداد هوایی و احداث پایگاههای امداد و نجات
نمایندگان مجلس دولت را به پرداخت ۷ هزار میلیارد ریال برای خرید و تأمین تجهیزات امداد هوایی، بازسازی، خرید و احداث پایگاههای امداد و نجات و انبارهای اضطراری، خودروهای امداد و نجات و سایر تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر مکلف کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در این جزء آمده است: در اجرای بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، معادل ۷ هزار میلیارد ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و از محل منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/۲/۱۳۸۷ برای خرید و تأمین حداقل سه فروند بالگرد و تجهیزات امداد هوایی نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاههای امداد و نجات و انبارهای اضطراری، خودروهای امداد و نجات و سایر تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مصوب ۸/۲/۱۳۶۷ و اصلاحات بعدی آن به منظور پیشگیری و آمادگی و مقابله با حوادث، سوانح و بحرانها در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد تا مطابق اساسنامه خود به مصرف برساند.
سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مکلفند گزارش اجرای این جزء را در مقاطع سهماهه به کمیسیونهای «برنامه و بودجه و محاسبات»، «بهداشت و درمان»، «امور داخلی کشور و شوراها» و «عمران» مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
۰۹:۴۱ بررسی موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست غیرعلنی امروز گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس مباحثی مختلفی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت برگزار شد تا در جلسات علنی بیشتر به آن پرداخته شود.
علی لاریجانی افزود: از ساعت ۸ صبح جلسه در مورد بحث مهم افزایش حقوق کارکنان دولت برگزار شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بحث برای کمک بیشتر به طبقات پایین انجام شد، گفت: بحثها و نظرات مختلفی انجام شد تا در جلسات علنی بیشتر به آن بپردازیم.
۰۹:۱۸ آغاز نشست علنی مجلس
جلسه علنی مجلس پس از حدود یک ساعت نشست غیر علنی، به ریاست علی لاریجانی و به منظور ادامه رسیدگی به جزئیات بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۹۸ آغاز شد.
علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی صبح امروز خانه ملت و درباره مباحث مطرح در نشست غیر علنی مجلس گفت: در این نشست موضوع افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت و بازنشستگان مطرح شد، نمایندگان نظرات مختلفی داشتند که مورد بحث قرار گرفت و در زمان بررسی این ماده در جلسه علنی در این باره تصمیم گیری میکنند.
افزایش میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت و بازنشستگان موضوع مربوط به بخش هزینهای تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده است که در دستور کار امروز مجلس خواهد بود.