پخش زنده
امروز: -
رییس کمیسیون شهرسازی : خیرین مدرسه ساز طلایه دار نهادینه کردن ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی هستند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه افتتاح دفتر انجمن خیرین مدرسه ساز در منطقه ۱۴ آموزش و پرورش شهر تهران گفت: حل مشکلات آموزشی کشور و به تبع آن حل مشکلات فضاهای آموزشی تهران، بدون مشارکت تمام ذینفعان اعم از مسئولین حاکمیتی، عمومی و خیرین و آحاد مردم امکانپذیر نیست.
سالاری با بیان اینکه یکی از اولویتهای ما در پارلمان شهری و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیگیری مشکلات مربوط به فضاهای آموزشی است تصریح کرد: علی رغم وجود این نگاه که شهر تهران برخوردارترین شهر کشور است و همین امرهم موجب شده ما شاهد مهاجرت بی رویه به مجموعه شهری تهران باشیم، باید بگوییم بر اساس آمار و اطلاعات و ارزیابیهای ارائه شده، وضعیت فضاهای آموزشی شهر تهران بسیار بحرانی است و به لحاظ فرسودگی فضاهای آموزشی، هم نیاز به مقاوم سازی و همچنین کیفیت و میزان، در رده ۴ استان غیر برخوردار کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: به دلیل عدم توجه به موضوع آمایش سرزمینی در دهههای گذشته بررسیها حکایت از آن دارد که در سال ۳۵ جمعیت روستایی استان تهران ۲۳۱ هزار نفر بوده و این تعداد در سال ۹۵ به ۸۵۱ هزار نفر رسیده است، جمعیت شهری استان نیز در سال ۱۳۳۵ یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر بوده که در سال ۹۵ به ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسیده است، به عبارت دیگر ما در سال ۳۵ در استان تهران ۲۰۱ نقطه شهری داشته ایم که در سال ۹۵ به ۱۲۴۲ نقطه شهری رسیده است و ۱۰۴۱ نقطه شهری افزایش پیدا کرده است.
عضو شورای آموزش و پرورش شهر تهران ضمن انتقاد از عدم توجه به بالفعل کردن ظرفیتهای مناطق مختلف شهری و روستایی در کشور و نتیجتا مهاجرت بی رویه به شهرها و بخصوص کلانشهرها اظهارداشت: مجموعه شهری تهران یک ظرفیت اکولوژیک و طبیعی برای سکونتگاهها دارد، اما اکنون چندین برابر بیش از ظرفیت آن جمعیت پذیری صورت گرفته که همچنان با شیب قابل توجهی در حال افزایش است و این موضوع یکی از مهمترین مشکلات حاکمیتی و تمامی تصمیم سازان و تصمیم گیران مجموعه شهری تهران و شهرهای پیرامونی است.
وی با اشاره به افزایش سالانه ۴۰ هزارنفر دانش آموز در تهران گفت: جمعیت دانش آموزی در حال افزایش است، اما فضاهای آموزشی نه تنها به تناسب این تعداد افزایش پیدا نمیکند که میزان فرسودگی آن نیز بالا میرود. متاسفانه منطقه ۲۲ شهرداری تهران که قرار بود یک منطقه تفرجگاهی باشد و به موجب قوانین فرادست باید ۷۰ درصد املاک و اراضی بزرگ مقیاس آن برای تامین سرانههای خدماتی که شامل فضاهای آموزشی نیز میشود تخصیص پیدا کند اکنون از کمبود فضاهای آموزشی بیشتر رنج میبرد.
سالاری افزود: اکنون در تمام سطوح تصمیم گیری کشور همه منتقد و مطالبه گر هستند و جای افتخار دارد که در این میان خیرین مدرسه ساز با افکار متعالی بجای انتقاد صرف، به پاسخگویی پرداخته و مسئولیت پذیر بوده اند و بیشترین سهم را در ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی را با احداث و توسعه فضاهای آموزشی داشته اند و باید گفت: خیرین مدرسه ساز طلایه دار نهادینه کردن ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی در بین تشکلهای مردم نهاد بوده اند و هستند.