به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، بازارچههای مرزی و مسیرهای پیله وری، موتور محرکه استانها هستند و مرزها میتوانند، مرکز تحول باشند.
بخش عمدهای از مردم شهرهای مرزی کردستان از سنین ۱۰ تا ۸۰ ساله برای گذران زندگی، به شغلهای کاذب روی میآورند که با تهدید انواع مخاطرات روبرو هستند.
برای نوشتن این گزارش باید به آشفتگی بازار در مرزهای کردستان و شرایط سخت زندگی مرزنشینان در اوایل سال ۹۷ برگردم.
اوایل همین سال بود که شنیدیم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و برخی ملاحظات امنیتی، مسئولان چاره را در افزایش کنترلهای مرزی دیدند.
کاک ریبوار ۵۰ سال دارد، او چند سال پیش توی باغ انگورش مشغول به هرس کردن بوتههای تاک بود که بر اثر تصادف پای چپش را از دست داد شد. اواخرتابستان سال ۹۶ با هزار زحمت دو قاطر خرید و شروع کرد به انتقال بار از آنسوی مرز، مثل هزاران نفر دیگر از اهالی روستاهای مرزی؛ که این تصمیم مسئولان بر معیشت او بی تاثیر نبود.
رضا میرزایی دبیر وقت کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان درباره این تصمیم که اجرای طرح پیله وری را جایگزین کوله بری کرده بود گفت: این برنامه برای جلوگیری از دور زدن گمرک و مبادی ورودی بوده و اینکه قرار بود با ساماندهی مرز " سیران بند بانه " بهعنوان مرز رسمی و صدور کارت پیلهوری؛ با قاچاق مبارزه شود.
اقدامات دولت برای ساماندهی مرزحدود دو سال قبل در جریان سفرعلی ربیعی وزیرسابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کردستان، محسن بیگلری، نماینده شهرستانهای سقز و بانه در گفتگو با رسانهها از انعقاد تفاهمنامه بیمه مرزنشینان با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با استاندار کردستان در این سفر خبر داد که مقرر شد از محل عواید حاصل از فروش سوخت ویژه مناطق مرزنشین نسبت به پرداخت ۲۰ درصد سهم بیمه آنها اقدام کنند.
در این طرح، بیمه کسب و کارهای مرزنشین پیش بینی شده بود. اما پس از گذشت ۴ ماه از این طرح، خبری از سوی وزیر کشور اعلام شد که بر اساس آن واردات غیرقانونی کالا متوقف شد و با هدف ساماندهی مرزنشینان، صدور کارتهای پیله وری، ایجاد معابر مرزی و اقدامات بسیار دیگری را میتوان از دیگر تلاشهای دولت برای رسیدگی به وضع نامناسب مرزنشینان نام برد.