پخش زنده
امروز: -
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی به وضعیت سلامت شهروندان کمک می کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهربانو امانی که از طرف رییس شورای اسلامی شهر تهران در همایش "پروژه تهران، پایتخت تغییر دیابت" سخنرانی می کرد اظهار داشت: تعداد مسافرت های شهروندان با مترو باید به 10 میلیون سفر در روز برسد چراکه استفاده از حمل و نقل عمومی به وضعیت سلامت شهروندان کمک می کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران که از طرف رییس شورا سخنرانی می کرد افزود: اگر بخواهیم بطور اصولی به این موضوع بپردازیم باید بگوییم با توسعه بی رویه شهرنشینی در جامعه ما، فرهنگ وساختار زندگی شهری در ایران ایجاد نشده است، طی نیم قرن گذشته نسبت ساکنین شهر به روستا در ایران از 30 به 70 ، بالعکس شده است و جمعیت شهرنشین ما بیش از دوبرابر شده اما این رشد بی رویه، بدون ایجاد زیرساخت، فرهنگ و سبک زندگی متناسب با آن بوده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در فرهنگ روستا نشینی که قدمتی چندهزار ساله در ایران دارد، شغل براساس کار فیزیکی تعریف شده است ، حمل ونقل درون روستا با اتکا به پیاده روی بنیان گذاشته شده و تغذیه نیز بر بستر مواد طبیعی شکل گرفته است، اما در زندگی شهری هرسه این بنیانها تغییر می کند، مشاغل عمدتا خدماتی، حمل ونقل با استفاده از خودرو و تغذیه از فست فودها و مواد مضر صورت می گیرد وبه همین علت سلامت شهروندان به شدت تهدید می شود.
امانی در ادامه افزود: به همین علت ما دچار گسترش شدید بیماریها و آسیبهای جسمی و روحی در شهرها از جمله دیابت هستیم و بیش از دوبرابر متوسط جهانی شاهد رشد این بیماری در تهران هستیم.
عضو شورا در ادامه گفت : امروزه بیماریهای ناشی از آلودگی هوا، استرس، کم تحرکی و پیامدهای آن مانند فشارخون وبیماریهای قلبی و سوانح رانندگی از علل اصلی مرگ در شهرها هستند که مقابله با این عوارض نیازمند اقدامات فرهنگی، اطلاع رسانی و تغییر سبک زندگی و بازنگری در روندهای گذشته و انتخاب یک رویکرد علمی برای توسعه شهر به عنوان دو رویکرد اصلی است.
عضو شورای شهر تهران عنوان داشت: توسعه تهران به دلیل آنکه خارج از یک رویکرد علمی انجام شده است امروزه عوارض زیادی بر شهر تحمیل کرده است، سیاست خودرو محوری که موجب شده ما حتی بیش از برنامه، بزرگراه بسازیم موجب استفاده عمومی از خودروهای شخصی، تاکسی و سایر خودروها شده و ترافیک، آلودگی هوا و مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین را در تهران پدید آورده است.
امانی ادامه داد: تراکم فروشی و شهرفروشی در قالب تبدیل باغها و تغییر کاربری اراضی به تجاری و اداری و افزایش تراکم موجب ایجاد گره های ترافیکی و زیستی در برخی نقاط مرغوب شمال ومرکز شهر شده است.
وی اشاره داشت: اما رویکرد علمی، امروزه در جهان TOD یا توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی نام دارد، در توسعه حمل ونقل محور، بارگذاری شهری و توزیع مراکز خدماتی ، رفاهی ومسکونی شهر براساس دسترسی به سیستم حمل ونقل عمومی غیرآلاینده صورت می گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بنابر استاندارهای مدیریت شهری، دست کم نیمی از سفرهای درون شهر باید با استفاده از این سیستم صورت بگیرد در حالیکه ما در تهران از حدود بیست میلیون سفر تنها، دو میلیون سفر را با مترو انجام می دهیم.
امانی گفت: اگر متروی تهران با ظرفیت اصلی خود که روزانه ده میلیون سفر است فعالیت کند، ترافیک و آلودگی هوا بشدت کاهش می یابد، استرس و عوارض عصبی، روانی و سوانح ناشی از سفر با خودرو کاسته می شود و با توجه به پیاده روی در مبدا ومقصد مترو که بطور متوسط برای هر هر سو 300 متر است، هر شهروند با دو سفر درون شهری روزانه 1200 متر پیاده روی مفید خواهد داشت که کم تحرکی وی را جبران می شود.
تعیین بهای بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی
در افزایش نرخ بلیت شرایط مردم را مورد توجه قرار خواهیم داد
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی : در حال حاضر شهرداری بالغ بر ۱۰ هزار تومان یارانه بلیت مترو میپردازد
به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در آستانه تدوین و تصویب بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران موضوع تعیین بهای بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مطرح است. این در حالی است که برغم افزایش بهای بسیاری از کالاها هنوز نرخ بلیط ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری افزایشی نداشته است.
میر لوحی گفت: حمل و نقل عمومی همواره در اولویت مدیریت شهری بوده و همانطور که به استحضار شهروندان رسید در برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز تاکید و توجه ویژهای به این مهم شده است.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که سهم جابجایی شهروندان از مترو و اتوبوس بالغ بر ۵۰ درصد شود یعنی ۳۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوسرانی که اگر به این نصاب برسیم کار بزرگی توانسته ایم انجام دهیم.
به گفته میرلوحی آنچه مورد اهمیت است گران تمام شدن بهای بلیت برای مدیریت شهری است. وقتی من صحبت از بهای ۱۰ هزار تومان برای بلیت مترو کردم امروز شهردار تهران اعلام میکند که بهای بلیت مترو ۱۱ هزار تومان است حال آنکه متوسط نرخ بلیت و آنچه از مردم دریافت میشود بالغ بر ۷۰۰ تومان میشود که حتی در فاصله بین دو ایستگاه این رقم تا ۳۴۰ تومان هم کاهش مییابد. به بیانی شهرداری تهران در حال حاضر ۱۰ هزار تومان سوبسید برای بلیت مترو میپردازد و این در شرایطی است که دولت سهم خود در این زمینه را نپرداخته است.
رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق قانون، یک سوم بهای بلیت را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را مردم باید پرداخت کنند حال آنکه دولت سهم خود را نپرداخته و مردم هم بر اساس بهای واقعی بلیت سهم خود را نمیپردازند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بر اساس قانون دولت میبایست از طریق پیش بینی فاینانس، اوراق قرضه و موارد اینچنینی ۵۰ درصد خرید واگن، بخش عمران حمل و نقل از قبیل ساخت تونل و ریل گذاری و نیز فراهم آوردن تجهیزات را متقبل شود، اما از دوره آقای احمدی نژاد این مهم میسر و محقق نشده است.
میرلوحی گفت: هر چند که هم اکنون شرایط رو به بهبود است و ما توانستیم برای اولین بار با پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از طرف دولت بخشی از طلبهای شهرداری پرداخت شد که در هیمن راستا ۲۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم آماده نهایی شدن است. اما همچنان در تامین بهای بلیط با مشکل مواجه هستیم.
شهرداری در پرداخت بهای بلیط مترو و اتوبوس تنها است
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمامی این مسایل مبین این امر است که شهرداری در پرداخت بهای بلیط مترو و اتوبوس تنها است و این در حالی است که ما نمیخواهیم در شرایط حاضر فشاری بر مردم وارد شود که اگر قرار بر پرداخت یک سوم سهم مردم بود میبایست ۳۷۰۰ تومان بهای بلیط برای شهروندان تعیین میشد.
میر لوحی در ادامه گفت: یکی از پیشنهاد این است که افزایش بهای بلیت حمل و نقل عمومی برای سال آینده به اندازه تورم باشد، اما به روی تلاش ما بر این است که افزایش بهای بلیت ناوگان به گونهای باشد که در شرایط اقتصادی حاضر فشاری بر مردم وارد نشود.
رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در پایان سخنان خود تاکید کرد: به رغم تلاش مدیریت شهری در سال گذشته در راستای کاهش سرفاصله قطارها در مترو شاهد این بودیم که افزایش تعداد مسافران اتفاق نیافتاد و این نشان میدهد که باید تصمیماتی جدید در خیابانها اعمال شود. این قابل توجه کسانی است که میگویند اول مترو را توسعه دهیم بعد اقدامات بازدارنده در محدودیت تردد خودروهای شخصی ایجاد کنیم؛ لذا به رغم تلاش ما در جهت کاهش سرفاصله قطارها افزایش مسافر در مترو نداشتیم و این مهم نیازمند تدابیر جدید میباشد.