پخش زنده
امروز: -
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی: مقررات فروش بلیت چارتری در ایران با مقررات جهانی مطابقت ندارد و چارتر کنندهها سلف خری میکنند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مقصود اسعدی سامانی درباره اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف فروش بلیتهای چارتری هواپیما با بیان اینکه مقررات فروش بلیت چارتری در ایران با مقررات جهانی مطابقت ندارد و چارتر کنندهها سلف خری میکنند، گفت: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامهای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.
وی افزود: فروش بلیت چارتری در تمام مسیرها به غیر از کیش و قشم حذف شده است و شرکتهای هواپیمایی تابع تصمیمات وزارت راه و شهرسازی است و هیچ پروازی برای سفرهای نوروزی به صورت چارتری به فروش نمیرسد.
اسعدی سامانی تاکید کرد: البته اختلاف نظرهایی با وزارت راه و شهرسازی در مورد مسیر مشهد داریم و معتقدیم که مشهد هم باید جزء مقاصدی باشد که مستثنی از منع فروش بلیت چارتری هستند. دو مسیر قشم و کیش به دلیل اینکه از مسیرهای گردشگری هستند شامل حال ممنوعیت فروش چارتری نشدند حال اینکه مشهد هم یکی از مهمترین و پرتقاضاترین مسیرهای گردشگری محسوب میشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: توضیح مسئولان این بوده که مسیر مشهد میتواند از مزایای فروش گروهی بلیت هواپیما بهرهمند شود و افراد میتوانند خرید گروهی بلیت داشته باشند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه هیچ منعی برای فروش گروهی بلیت هواپیما وجود ندارد، گفت: فروش گروهی متفاوت از فروش چارتری است و افراد میتوانند نسبت به خرید بلیت گروهی تابع مقررات موجود برای بلیتهای سیستمی و برنامهای اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در سیستم بلیت چارتری امکان کنسل کردن بلیت برای مسافران وجود ندارد، افزود: بلیت چارتری این امکان را به مسافران نمیدهد که در صورت تغییر برنامه سفر بتوانند بلیت خود را کنسل و با کسر مبلغی مابقی هزینه را از شرکت فروشنده پس بگیرند در حالی که در تمام دنیا در سیستم فروش بلیت چارتری این حق برای مسافران دیده شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: مقرراتی برای بلیتهای چارتری در کشورمان وضع شده مطابقتی با مقررات جهانی ندارد و متاسفانه آن چیزی که در چند سال اخیر در بحث فروش بلیت چارتری در بازار هوایی کشورمان رخ داده سلفخری بوده است.
اسعدی سامانی با بیان اینکه ایرلاینها برای تامین نقدینگی مورد نیاز دست به فروش چارتری بلیتها زدهاند، افزود: تعمیر یک موتور هواپیما چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار هزینه در بر دارد، وقتی شرکت هواپیمایی با کمبود نقدینگی مواجه هستند برای پرداخت این هزینه به ناچار باید از محل فروش چارتری بلیت هواپیما اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند.
وی گفت: در این شرایط است که ایرلاینها دست به دامن چارترکنندهها میشوند و با هر شرایطی و زیر قیمت بلیتهای یک تاریخ مشخص را به چارترکننده واگذار میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ریشه معضل بازار چارتر در ساختار و اقتصاد بیمار شرکتهای هواپیمایی است، افزود: به طور قطع اگر شرکتهای هواپیمایی بلیتهای سیستمی و برنامهای عرضه کنند شاهد مشکلات امروز بازار هوایی نخواهیم بود.
اسعدی سامانی با بیان اینکه ابزار کنترلی بر نحوه فعالیت چارترکنندهها وجود ندارد، گفت: قیمت بلیت هواپیما تابع عرضه و تقاضا در بازار است، اما در سیستم چارتری، چارترکننده با قیمت دلخواه خود بلیتها را به فروش میرساند و ابزار کنترلی هم برای آن وجود ندارد.
وی افزود: ایرلاین قیمت بلیت را کلاس بندی کردهاند و برای هر مسیری در ایام مختلف قیمت مختلفی تعیین کردهاند و مسافران حق انتخاب دارند کدام کلاس را برای انجام سفر خود استفاده کنند، اما در سیستم چارتری این حق انتخاب از مسافران سلب میشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامهای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.