به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما ؛ پیروز حناچی در حاشیه برگزاری هفتمین همایش علمی مدیریت آلودگی هوا و صداگفت: نخستین بار گزارش آلودگی هوا در تهران در سال 46 ارائه شد و بعد از این در سالهای بعدی نیز گزارشهایی در این بخش تهیه شدو با تلاشهای صورتگرفته در سال جاری تعداد روزهای سالم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که البته این موضوع بر اساس پیگیریهای صورتگرفته برمیگردد به اقدامات انجامشده در شهرداری تهران و البته وزش باد در تهران.
شهردار تهران ادامه داد: اجرای طرح LEZ نیز در شهر تهران باعث کاهش آلودگی هوا در تهران شده است.
حناچی درباره حواشی مطرحشده درباره اخذ عوارض در محدوده زوجوفرد از خودروها افزود: این موضوع برمیگردد به مصوبه شورای شهر تهران و البته تأیید فرمانداری تهران که بر همین اساس اخذ عوارض در محدوده زوجوفرد قانونی است و شهرداری تهران آن را اجرا کرده است.
وی همچنین درباره مباحث مطرحشده درباره طرح ترافیک سال آینده در طرح زوجوفرد گفت: این مسئله در کمیته فنی در حال بررسی است و ما نمیتوانیم بهصورت قطعی صحبت کنیم و باید منتظر تصمیم این کمیته باشیم.
تهران هفتمین شهر آلوده جهان
شهردار تهران گفت: تهران و جاکارتا هفتمین شهر آلوده جهان محسوب میشوندو شاید بتوان علت اصلی آن را ناشی از تمرکز 20درصدی جمعیت و 40 درصدی فعالیتهای اقتصادی دانست.
پیروز حناچی گفت : موضوع آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع در هم تنیده است و با توجه به نظرسنجیهایی که از مردم صورت گرفته 90 درصد آنها این دو موضوع را مشکل اصلی شهر تهران عنوان کردهاند.
شهردار تهران ادامه داد : سالانه 7 میلیون نفر بر اثر بیماریهای ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و این در حالیست که در کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اصفهان و مشهد غلظت آلایندگی بالاتر از حد استاندارد است و برآورد درگیر بودن 35 میلیون نفر از جمعیت کشور با موضوع آلودگی هوا بیانگر آن است که این موضوع از این مرحله فراتر رفته است.
وی بااشاره به مقایسه آمار روزهای هوای پاک در سال 97 و مقایسه آن با سال گذشته پرداخت و افزود: تا پنجم بهمن ماه شاهد 18 روز پاک، 239 روز سالم و 59 روز ناسالم برای گروههای حساس بودیم و این در حالیست که در سال گذشته 12 روز پاک، 213 روز سالم و 81 روز ناسالم برای گروههای حساس و 5 روز ناسالم برای کل گروهها داشتهایم و علت آن نیز ناشی از تلاشهای مدیران بوده است.
شهردار تهران تصریح کرد: 70 درصد از آلایندگی هوا در تهران ناشی از منابع متحرک است و کنترل معاینه فنی و طرح ترافیک جدید نقش بسزایی در بهبود وضعیت آن داشته است.
حناچی ادامه داد: بحث آلودگی هوای تهران از سال 1346 مطرح شد و در سال 79، طرح جامع آلودگی هوا تصویب و دومین و سومین برنامه آن به ترتیب در سالهای 90 و 93 مطرح شد. ضمن اینکه قانون هوای پاک نیز که شامل 34 ماده بوده در سال 96 به تصویب شورای نگهبان رسیده است.
وی گفت: در قانون هوای پاک متاسفانه موضوع ریزگردها لحاظ نشده و همین امر مشکلاتی را به بار آورده است. علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در راستای توسعه حمل و نقل عمومی اما آمارها نگرانکننده است و ما نتوانستهایم از سهم خودروهای شخصی بکاهیم و نسبت حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران افزایش پیدا نکرده است.
حناچی در پایان به ارائه راهکارها در راستای کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت راهی به جز تغییر شیوه زندگی نداریم و در میان مدت نیز باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی شهری گام برداریم.