پخش زنده
امروز: -
مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است شاهنامه گونهای از تفکر انتقادی است که در حوزه فرهنگی الگوی نقد تعلیمی و تربیتی به شمار میرود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون، سودابه امینی در آیین گشایش مرکز تخصصی شاهنامهخوانی کودک و نوجوان در شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری با بیان این مطلب گفت: با تکیه بر شاهنامه میتوان نقدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام داد.
وی که خود طراح ایدهی راهاندازی مرکز تخصصی شاهنامهخوانی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان فارسان است، افزود: میتوان از فردوسی به عنوان معلم خاص ایل بختیاری نام برد.
مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری کانون شاهنامه فردوسی را سرودهای در ستایش پاکی و راستی عنوان کرد و افزود: شاهنامه اثری ایزد محور است که شاهان آن به دلیل دور شدن از پاکی و راستی از پادشاهی برکنار میشوند.
امینی شاهنامه را اثری تمدن محور دانست و گفت: فردوسی در این کتاب ماندگار به تمدن ایرانی صحه میگذارد و آن را تایید و ترویج میکند.
وی افزود: در شاهنامه فردوسی شاهد گفتوگوی عمیق فرهنگی ایرانیان با خارج از ایران هستیم که در آن ایرانیان از مدل فکری و عقیدتی بهرهمند هستند.
شاعر و نویسندهی کتابهای کودک و نوجوان شاهنامه را مروج فرهنگ ایرانی و سازگار با روحیهی مردم غیور ایران دانست و گفت: روحیهی پهلوانی که در صفتهای بارز رستم در شاهنامه دیده میشود را میتوان در مردم ایل بختیاری و تمام فرق چهارلنگ و هفتلنگ مشاهده کرد.
وی افزود: این ویژگی نشان میدهد که ایل بختیاری برای وقتگذرانی شاهنامه نخوانده است بلکه شاهنامه خوانده تا پهلوانی کند، انسان بهتری باشد و در عین سلحشوری جوانمرد باشد به همین دلیل فردوسی را میتوان معلم ایل بختیاری دانست.
امینی گفت: همهی کودکان ایل بختیاری را میتوان کودکان شاهنامه فرض کرد و ویژگیآنها را در سیمای کودکان ایل بختیاری دید.
وی مرکز شاهنامهخوانی را یک مرکز نمادین دانست و افزود: معتقدم تمام خانههایی که شاهنامهخوانی در آن انجام میشود مرکز شاهنامهخوانیاند و نمیتوان گفت استان چهارمحالوبختیاری یک مرکز شاهنامهخوانی دارد، این استان یکپارچه نماد شاهنامهخوانی است.
مرکز تخصصی شاهنامهخوانی روز ۴ بهمن ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری گشایش یافت.