محمد حسین صفار هرندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به کسانی که مدعی حق شرط ایران در پیوستن به FATF هستند و بر تصویب و اجرای آن تاکید دارند گفت : این که گفته می شود ما می توانیم حق تحفظ و شرط داشته باشیم در بعضی موارد ممکن است پذیرفته باشد یعنی بگوییم که فلان کشور می گوید که مطابق آیینی که دارم نمی توانم این کار را انجام دهم و خودم را معاف می دانم.
وی افزود: اما در مواردی هم خطاب به این کشورها تصریح می کنند که به علت این که برخی بندها ، دربردارنده روح اصلی این قانون است ، اگر کسی بخواهد حق شرط بگذارد پذیرفتنی نیست. مانند قانون اساسی ما که می گوییم برخی موادش مثل اصول مربوط به جمهوریت ، استقلال و آزادی که جزو اصول بنیادین است و کسی نمی تواند به هیچ بهانه ای آن را برهم بزند یا در آن تجدیدنظر کند.
صفارهرندی تاکید کرد: همانطور که به فرض بازنگری در قانون اساسی ما ، حق ندارند آزادی یا استقلال را به عنوان روح این قانون حذف کنند ، واضعان این کنوانسیون ها یا تکمیل کنندگان آن برخی از این بندها را با دقت در آن گنجانده اند و اگر بگویید بخشی از آن را قبول نداریم می گویند اصلش همان است و نمی شود قبول نداشته باشید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : تعریفی که گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی از تروریسم ارائه کرده اند ، عمل مجرمانه ای با خصوصیات مدنظرشان است و در مصداق یابی آن ، حتی جمهوری اسلامی ایران را جزو مصادیقش می دانند چنانکه گاهی ما را به اعتبار این تعریف محکوم کرده اند.
وی افزود : به عنوان نمونه ، از دید امریکا ، وزارت دفاع ما به علت این که حامی تروریسم تلقی می شود محکوم شده است. طبق تعریف امریکا از تروریسم نه فقط سپاه پاسداران بلکه حتی وزارتخانه های دفاع و اطلاعات ما را که بخشی از دولت است به عنوان مدافع تروریسم محکوم می کنند پس با استناد به تعریفشان از تروریسم ، این نهادها را تحریم و تراکنش های مالی آنان را رصد می کنند و با کسانی که با آنان همکاری کند ، برخورد می کنند.
صفارهرندی با تایید این که پیوستن به FATF به معنی خودتحریمی است هشدار داد : خوشبختانه تا به حال خودتحریمی نکرده ایم اما اگر بخواهد این طور باشد مجبور می شویم که خودمان وزارت دفاع و اطلاعاتمان و به تدریج دیگر نهادهای حاکمیتی را تحریم کنیم.
وی با تبیین پیامدهای تصویب و پیوستن به FATF تاکید کرد : برخی رهنمودهای کلی و دستورالعمل های FATF به کشورها مانند مقابله با پولشویی ، ضروری است و باید در قوانین داخلی کشورها در قبالش اقدام و با آن مقابله شود چنانکه ما نیز در این باره قانون داخلی داریم.
صفارهرندی افزود: البته ما در موضوع مقابله با پولشویی ؛ در دهه 80 که اصلا بحث FATF مطرح نبود با احساس ضرورت ، قانونی در این باره در مجلس تصویب کردیم و اخیرا هم به نظر آمد که می شود آن را تکمیل و روزآمد کرد که برای تجدیدنظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع ، بررسی و تایید شد.
وی همچنین قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم را اقدامی پذیرفته دانست و تاکید کرد: کشورها باید برای مقابله با چنین کار ناپسند و خطرناکی ، زمینه قانونی داشته باشند و اقدامات تروریستی را جرم بیانگارند . به این علت می گوییم کشورها باید خودشان در این زمینه قانون داشته باشند چون ممکن است روایت کشور دیگری از تروریسم ، متفاوت از روایت ما باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از دید امریکا هر کس با رژیم صهیونیستی مبارزه کند تروریست است اما آیا ما که موجودیت این رژیم اشغالگر را به رسمیت نمی شناسیم می خواهیم این تعریف را قبول کنیم ؟ از این گذشته ، ما که دیدیم سرباز صهیونیست دست کودک فلسطینی را گرفت و آنقدر با سنگ روی استخوانش کوبید که دستش شکست ، کدام طرف این معادله ناجوانمردانه را محق می دانیم ؟ ما طرف آن کودکیم که آن جلاد دستش را شکست یا طرف آن قاتل ؟
صفارهرندی افزود : قواعدی که در ماجرای FATF ممکن است بر ما تحمیل شود همین است که جای این دو را عوض کنیم یعنی آن کودک فلسطینی را باید تروریست بدانیم و آن قاتل را فرشته صلح و نجات ؟ آیا می توانیم این کار را کنیم ؟
وی اضافه کرد: گفته اند که اگر به این کنوانسیون بپیوندیم در مجامع جهانی راهمان می دهند و تحویلمان می گیرند که البته هنوز راستی آزمایی نکردیم که واقعا پس از این کار ، نگاهشان به ما بهتر می شود . از کجا می توانیم حدس بزنیم که چه اتفاقی می افتد ؟
صفارهرندی ، برجام را قرینه FATF دانست و تصریح کرد : وقتی وارد مذاکرات برجام شدیم و به خواسته هایشان تن دادیم ، حاصلش باید این می شد که بهتر تحویلمان می گرفتند و مشکلاتمان را رفع می کردند، مشکلاتی که خودشان برای ما ایجاد کردند مانند تحریم ها که باید لغو می کردند اما مشاهده می کنیم که نه فقط لغو نشد که بدتر هم شد و تحریم های جدید نیز تحمیل کردند . از کجا معلوم که تن دادن به این ماجرا نیز از همان نوع نباشد ؟
محل بررسی و تصمیم گیری درباره این موضوعات؛ محیط های آرام با حضور صاحبنظران ، حقوقدانان و صاحبان اندیشه درست سیاسی و مطالعات روابط بین الملل است
وی محل بررسی و تصمیم گیری درباره این موضوعات را محیط های آرام با حضور صاحبنظران ، حقوقدانان و صاحبان اندیشه درست سیاسی و مطالعات روابط بین الملل دانست و افزود : خطای کنونی این است که به جای بررسی و تصمیم گیری این موضوع در این فرایند طبیبعی ، آن را به سطح جامعه بکشانیم و هیجانات و احساسات رابرانگیزیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادعای کاهش 20 درصدی مشکلات اقتصادی در صورت تصویب برجام و تکرار آن در موضوع FATF گفت: ممکن است کسی در جلسه ای رسمی چنین ادعایی کند اما می آیند مردم را تحریک می کنند طوری که باورشان می شود که با پذیرش برجام، چنین می شود . هزار تومانی در دست می گیرند و می گویند قیمت دلار به هزار تومان کاهش می یابد و خیال می کنند چنین می شود اما با تصویب برجام از دلار هزار تومانی خبری نمی شود.
وی تصریح کرد: در نتیجهء بازی با احساسات مردم ، ذهن جامعه دچار بهم ریختگی و آشوب شد ؛ موضوعی کاملا فنی ، تخصصی را به وسیله ای برای انفکاک و تجزیه مردم و نیروهای اجتماعی تبدیل کردند و گاهی در بدترین حالت به قشرهای خاص مانند هنرمندان سرایت می کند به نحوی که رو در روی هم قرار می گیرند.
صفارهرندی افزود : این گونه ، چهره های شاخص اجتماعی ، هنری، ورزشی و فرهنگی به ابزار دست سیاستمداران تبدیل و برای جنگ های حیدری - نعمتی جلودار می شوند که هیچ فایده ای ندارد و به انسجام ملی لطمه وارد می شود.
وی گفت : در آستانه انتخابات 88 خیرخواهانه و از روی علاقه به هنرمندان گفتم " خودتان را وارد این بازی که آخرش یکی انتخاب می شود نکنید بازی ای که پس از فرونشستن غبار انتخابات به سراغ زندگی خود می روید و قرار نیست به کاری غیر از تخصصتان بپردازید ؛ اگر در این تکاپو ، زیادی بالا و پایین بپرید از چشم کسانی که به نامزد مورد علاقه و معرف شما رای نمی دهند می افتید و تجزیه می شوید.
صفارهرندی افزود : اما به غلط استنباط کردند که این ها می ترسند گزینه مطلوبشان رای نیاورد درحالی که منظورم این نبود یعنی حس می کردم قشری که محبوب مردم هستند باید مبرا از این دسته بندی ها باشند و باید سرجایشان بمانند تا از آنان سوء استفاده نشود.