به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید حسن رسولی با اشاره به معضلات شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران از منظر مسائل و مشکلات درون سازمانی با دو چالش جدی عدم تعادل منابع و مصارف مالی، میزان بدهیهای هنگفت و نیز ساختار سازمانی متورم و ناکارآمد که سبب شده امروز چرخ مدیریت شهری به کندی حرکت کند.
رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: با توجه به این دو مشکل در قالب برنامه سوم توسعه شهر تهران که اخیرا مراحل بررسی و تصویب آن در صحن علنی به پایان رسید، در قالب احکام و سیاستهای دوره جدید که از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده است در مواد و تبصرههای گوناگون، شهرداری بعضا موظف و در برخی محورها مجاز شد که برای انجام برخی از ماموریتهای قانونی خویش و نیز به اتمام رساندن پروژههای نیمه تمام توسعه شهری و همچنین شناسایی و تعریف پروژههای جدید با استفاده از بخش خصوصی اقدامات لازم را به عمل آورد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز مشارکت بخش خصوصی در تامین زیر ساختهای بخشهای گوناگون از قبیل مدیریت پسماند، حمل و نقل عمومی (شامل حمل و نقل ریلی، اتوبوسرانی و سایر مدهای حمل و نقل عمومی) و نیز اتمام پروژههای نیمه تمام میتواند یاری رسان مدیریت شهری شود و لذا شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پارلمان شهری خود را موظف دانست با فرصت دانستن ظرفیت بخش خصوصی بستر لازم برای مشارکت آن را فراهم آورد.
رسولی معتقد است: بخش خصوصی هنگامی تمایل ورود به عرصههای سرمایه گذاری شهری پیدا میکند که مرجع مربوطه یعنی مدیریت شهری از نگاه واقع بینانه، علمی و اقتصادی بسترهای لازم برای ورود این ظرفیت را فراهم کند که در صورت حضور آنان در ماموریتهای ۶ گانه هر دو طرف در قالب قراردادهای مشارکتی منعقده منافع و دستاوردهای مورد نظر خویش را به نحو مطلوب و برانگیزاننده تامین کنند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخناش با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به دنبال کسب سود مشروع است، گفت: حوزه مدیریت شهری نیز به دنبال کمک گیری این ظرفیت مردمی برای کاهش آثار و تبعات ناشی از کمبود منابع مالی، لذا یک رابطه مبتنی بر سود برد - برد این امکان را میتواند فراهم آورد.
رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: برنامه ۵ ساله سوم که در صحن شورا به تصویب رسید به هیات تطبیق داده شده و به محض تایید آن و ابلاغ شورا به شهرداری به عنوان یک سند بالادستی برای لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران تعیین مسیر خواهد کرد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از آنجا که بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران برشی یک ساله از برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران است تلاش خواهیم کرد مواد و تبصرهها و ردیفهای مرتبط با تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای ورود به پروژههای مشارکتهای شهری را دقیقتر و عملیاتیتر پیش بینی کنیم تا شهرداری بتواند بر اساس برنامه سوم توسعه، بودجه ۹۸ اجرا کند.
سید حسن رسولی در ادامه اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که در حوزه ماموریتهای ۶ گانه حضور بخش خصوصی سبب خواهد شد تا هزینههایی را که باید از منابع شهرداری تامین شود از سوی بخش خصوصی صورت گیرد و به نوعی ما با کاهش هزینهها مواجه خواهیم شد که از این به عنوان درآمد تعبیر میشود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز آنچه که باید مورد تاکید و اهمیت مدیریت شهری تهران باشد این است که به دنبال جلب و جذب سرمایه بخش خصوصی در پیشبرد اهداف، ماموریتها و کمک به پروژههای نیمه تمام و نیز اجرای پروژههای ضروری و جدیدالاحداث باشیم.
سید حسن رسولی همچنین با اشاره به وضعیت درآمدی شهرداری تهران در سال ۹۷ گفت: بر اساس گزارش در آمدی هفت دوازدهم که در حال حاضر در دسترس بنده میباشد در حوزه درآمدهای نقد بالغ بر ۸۵ درصد درآمدها محقق شده است، ولی در حوزه غیر نقد که ۲۵ درصد درآمدهای شهرداری را شامل میشود در ۶ ماهه نخست کمتر از ۱۰ درصد تحقق داشتیم که با تمهیداتی که صورت گرفته است امیدواریم تا پایان اسفند ماه میزان تحقق درآمد غیر نقد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در بودجه سال ۹۷ با کسری بودجه مواجه شویم که البته بعید میدانم رقم آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بشود.