پخش زنده
امروز: -
کارگردان نمایش نگهبانان تاج محل گفت : این نمایشنامه ماجرای ساخته شدن تاج محل در طول شانزده سال به دست استاد عیسی شیرازی هنرمند ایرانی و قطع دستان بیست هزار کارگر، بنّا و هنرمند به دست پادشاه هند را روایت می کند .
کاظم نظری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت:نمایشنامه نگهبانان تاج محل توسط راجیو جوزف نوشته شده و تیرماه ۱۳۹۷ ترجمه گردیده است. وقایع آن در سال ۱۶۴۸ در زمان حکومت شاه جهان یکی از پادشاهان مغول اتفاق می افتد.در این نمایشنامه از ماجرای ساخته شدن تاج محل در طول شانزده سال به دست استاد عیسی شیرازی و بیست هزار کارگر، بنّا و هنرمند که بنابر روایات تاریخی به او در ساخت تاج محل یاری رساندهاند برای بیان اندیشهی نویسنده الهام گرفته شده است. تاج محل هند امروزه به عنوان زیباترین آرامگاه در میان آثار ارزشمند معماری جهان و نماد عشق در تاریخ هند شناخته میشود.
وی افزود : همانطور که همگان میدانند شاه جهان دستور ساخت تاج محل را برای آرامگاه همسرش داد و استاد عیسی شیرازی با بهرهگیری از دانش معماری و خلاقیت هنری خود ساختمانی را بنا کرد که برای همیشه و در هر زمان مورد توجه نسلهای آینده نه تنها در هند و ایران بلکه در سراسر جهان قرار گرفته و تحسین همگان را برانگیخته است. در معماری این بنای بی نظیر فقط سنگ مرمر و آهک، جواهرات و سنگ یشم استفاده شده است. اما آنچه در روایت نمایش « نگهبانان تاج محل» بیان شده وصف زیبایی بنای تاج محل یا شرح تاریخ حقیقی ساخت این بنای باشکوه نیست.
کارگردان این اثر گفت:دو نگهبانی که از تاج محل به شکل نمادین در طول داستان محافظت میکنند ضمن آنکه از لحاظ شخصیتی کاملا متفاوت هستند، به طور غیرمستقیم به سختیهای زندگی هنرمندان مشهور، اسارت هنر در بعضی برهههای تاریخی در دست سیاستمداران و بهرهگیری از هنر برای قدرت نمایی پادشاهانی که به اقتضای موقعیت اجتماعی و سیاسی خود، دستشان به خون هزاران نفر آلوده بوده و ای بسا در این میان هنرمندان بسیاری را نیز از دم تیغ گذراندهاند، اشاره میکنند. تاج محل بنایی است چشمنواز با موقعیتی که از هر زاویهای میتوان آن را دید اما هیچ کس را یارای دیدن آن نمیباشد. زیرا دیوارهای بلندی آن را احاطه کرده اند که هیچ بیننده و رهگذر و حتی نگهبانانی که مشغول نگهبانی هستند ، نمی توانند به طرف تاج محل برگردند تا آن را نگاه کنند و این بنا به گونهای تبدیل به تابویی برای طبقه فرودست جامعه شده است.
نظری افزود: در طول نمایش حوادث خونباری برای اینکه دیگر هیچ بنایی زیباتر از تاج محل ساخته نشود، اتفاق می افتد که بن مایهی اصلی این نمایشنامه عجیب است. اما نویسنده خود می داند که چنین جنایت خونباری حداقل دربارهی سازندگان تاج محل رخ نداده است و او قصد دارد با اشاره به پادشاهان مغول همچون چنگیزخان که حال نوادگاناش امپراطوری مغولیِ هند را تشکیل داده اند، به جنایات نیاکان این نسل اشاره ای کرده باشد. شاید هدف نویسنده بنابر نقدهایی که در مورد این نمایشنامه نوشته شده است اشاره به زیبایی و ساخت چنین بناهایی و نه فقط تاج محل، با رنج زحمت کارگران بسیاری باشد که دیگر در قید حیات نیستند و نامی از آنها در جایی از تاریخ به ثبت نرسیده است اما زیبایی را برای آیندگان در شکل های گوناگون هنری اعم از معماری، موسیقی، مجسمهها و غیره جاودانه کردهاند و این شاهکارها را نه شاهان بلکه کارگران و معماران که از طبقهی فرودست جامعه میباشند و برای رسیدن به موفقیت تن به هر رنجی میدهند، به وجود آوردهاند.
وی در ادامه افزود: نگهبانان تاج محل با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاههای رادیو تلوزیون، تهران و هنر صورت گرفته. در کنار همکاری دانشگاه ها برای تولید این نمایش، آکادمی تئاتر کلاسیک هند و انجمن هنرهای بومی آسیا در مالزی نیز توسط نمایندۀ خود برای ارائۀ سبکی خاص از حرکات آیینی هند به نام اُدیسی برای اولین بار در ایران به این گروه پیوسته اند تا در ابعادی هرچند کوچک ، محتوای با اصالتی را ارائه کنند. از تمام فرهیختگان، علاقمندان، دانش پژوهان، محققان، زیبایی دوستان و فرهنگ پژوهان دعوت شده برای دیدن این نمایشنامه که از 97/10/10 آغاز شده و تا 97/11/5 ادامه دارد به تالار مولوی (سالن اصلی) بیایند .