پخش زنده
امروز: -
سهم آموزش و پرورش از اعتبارات دولت در سال ۹۸ با افزایش ۲ درصدی در مقایسه با ۹۷، ۱۳ و ۴ دهم درصد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد بطحایی با حضور در برنامه «نگاه یک» گفت: امسال حدود 11 و سه دهم درصد از اعتبارات دولت به آموزش و پرورش اختصاص یافت در حالی که این رقم برای سال 98 با افزایش حدود 2 درصدی 13 و 4 دهم درصد خواهد بود.
وی با اشاره به فشارهای دشمن و ملاحظات بودجه سال 98 افزود: به رغم همه این بودجه انقباضی، سهم آموزش و پرورش از بودجه سال 98 تقریبا متعارف است.
وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 98 حدود 56 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی شده در حالی که این رقم در سال 97، چهل و سه هزار و 500 میلیارد تومان بود.
بطحایی از سیاستگذاران نظام بودجه ریزی تشکر کرد و گفت: سهم آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدود 2 درصد افزایش یافت که این موجب شده کسری بودجه در سال 98 نسبت به سال 97 اندکی کم شود اما امسال حدود 1850 میلیارد تومان کسری بودجه داریم که به سال 98 منتقل می شود بنابراین همچنان با کسری بودجه مواجهیم ولی اهتمام دولت، این فاصله را کمتر کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد سال آینده سال خوبی از نظر بودجه ریزی و انضباط مالی و شفافیت باشد.
بطحایی افزود: شرایط برای همه کارکنان دولت در زمان شرایط انقباضی درآمدی دولت، سخت است و این سختی برای معلمان هم وجود خواهد داشت اما رضایت شغلی و آرامش معلمان تاثیر زیادی برای انگیزه او و آینده کشور دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت در حد مقدورات و بضاعت سعی می کند به معیشت معلمان توجه کند، گفت: دولت پذیرفت ردیف مستقلی را برای اجرای طرح رتبه بندی در بودجه سال 98 بگنجاند.
بطحایی افزود: لایحه رتبه بندی را هم به دولت ارسال کردیم و در کمیسیون های دولت تصویب شده و اکنون در صحن دولت مطرح است و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.
وی اضافه کرد: ارتقای شایستگی ها و توانمندی های نیروی انسانی از مهمترین اهداف طرح رتبه بندی است که بر ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش تاثیرگذار است.
بطحایی افزود: بهبود نظام پرداخت ها هم پیگیری و اجرا می شود و نظام پرداخت ها برای نیروهای انسانی آموزش و پرورش متناسب با نظام رتبه بندی، بهبود می یابد.
وزیر آموزش و پرورش گفت:در یکسال گذشته زیرساخت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به پایان رساندیم و زیرنظام های آن یعنی برنامه های عملیاتی استقرار این سند آماده است.
سید محمد بطحایی در ادامه سخنان خود در برنامه "نگاه یک" درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: این همسان سازی متناسب با اعتباراتی که دولت می تواند همه ساله برای آن پیش بینی کند به جلو می رود البته سرعت پیشرفت آن قابل توجه نیست.
بطحایی افزود: برای امسال اعتباراتی پیش بینی شد و برای سال آینده هم این اعتبارات قدری افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده با دو سناریو نوشته شده است، افزود: اگر درآمدهای خزانه و دولت بر اساس سناریوی دوم، محقق شود شرایط همسان سازی بازنشستگان در سال آینده به مراتب از امسال بهتر خواهد بود و فاصله بین بازنشستگان و شاغلان کم می شود.
بطحایی اضافه کرد: در سال 97 با اینکه درآمدهای دولت، کمتر بود عملکرد ما در پرداخت معوقات بازنشستگان از سال های پیش، بهتر بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از بیش از 300 برنامه زیرنظام های سند تحول بنیادین، 72 برنامه برای اجرا در سال 98 انتخاب شده است که برای اجرای آن ها به حدود 10 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم.
وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین به تنهایی توسط وزارت آموزش و پرورش قابل اجرا نیست و برای اجرای آن به همکاری دستگاه های دیگر نیز نیاز است.
بطحایی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی مدارس هنوز غیر استاندارد هستند و از بخاری های نفتی استفاده می کنند؟ گفت: متاسفانه در برخی مناطق گازکشی نشده است و چاره ای جز استفاده از بخاری های نفتی نیست. باید از وسایل گرمایشی استاندارد برای کلاس های درس استفاده کرد.
وی با بیان اینکه حدود 140 هزار کلاس در کشور از وسایل گرمایشی غیر ایمن استفاده می کنند، افزود: پویش "همه" ایجاد شده است تا یک بار برای همیشه از اتفاقات ناشی از این موضوع جلوگیری کنیم. هر کسی با هر بضاعتی که دارد برای جمع آوری وسایل گرمایشی غیر ایمن می تواند در این پویش شرکت کند و متولی آن هم سازمان نوسازی مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با اعتبارات اندکی امکان برچیده شدن وسایل گرمایشی غیر ایمن وجود دارد، گفت: آموزش و پرورش در 2 هفته اخیر 5 هزار بخاری استاندارد را برای مناطق سردسیر محروم ارسال کرد.
بطحایی با اشاره به نقش مثبت خیران مدرسه ساز افزود: در مهر امسال 50 درصد کلاس ها توسط خیران ساخته شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: 70 درصد مدارس کشور ایمن است.
سید محمد بطحایی درادامه برنامه نگاه یک افزود: در حالی که اکنون یک سوم مدارس کشور ناایمن است، 10 سال پیش این نسبت برعکس بود.
وی گفت: زمانی که کمترین امکانات را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم نباید توقع داشته باشیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد.
بطحایی افزود: نباید فقط زمانی که یک مدرسه دچار حادثه می شود همه دلسوزی کنند اما پس از مدتی بحث ایمنی مدارس فراموش شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کنیم تا زمانی که همه مدارس کشور ایمن سازی نشده است هیچ ساختمان دولتی بازسازی یا ساخته نشود.
وی با بیان اینکه اولویت همه ما و همه آحاد جامعه باید مدرسه باشد افزود: در بازدید از شهری در کنار ساختمان مجلل شهرداری آن شهر، مدرسه ای دیدیم که 400 دانش آموز در آن درس می خواندند اما این مدرسه، ایمن نبود.
بطحایی با اشاره به اینکه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر کمی، پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و در عرصه بین المللی، جمهوری اسلامی ایران را تحسین می کنند گفت: اکنون نرخ دانش آموزان تحت پوشش در حوزه پیش دبستانی به رقم بیش از 70 درصد رسیده است در حالی که 20 سال پیش این رقم 19 درصد بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون نرخ تحت پوشش قرار گرفتن دانش آموزان پسر و دختر برابر و عدالت جنسیتی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد شده است.
وی گفت: عدد تحت پوشش قرار گرفتن دانش آموزان ابتدایی نیز به بیش از 98 درصد رسیده است.
بطحایی با بیان اینکه 5 هزار کلاس درس فقط یک دانش آموز دارد افزود: هزاران کلاس نیز در کشور با سه دانش آموز تشکیل می شود.
وی گفت: از نظر کیفی باید بیشتر تلاش کنیم و اکنون کیفیت آموزشی در استان های مختلف متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال به طور میانگین برای هر دانش آموز از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه 2 میلیون و 800 هزار تومان هزینه می شود افزود: در برخی استان ها این عدد 6 میلیون تومان و در برخی دیگر 1 میلیون و 700 هزار تومان است.
بطحایی گفت: در برخی استان ها که پراکندگی جمعیت وجود دارد هزینه سرانه آموزشی دو برابر استان های دیگر است.
وی افزود: تعداد کمی از مدارس غیردولتی مبالغ سنگینی را از اولیای دانش آموزان دریافت می کنند اما بیشتر این مدارس در اداره خود با مشکل روبرو هستند و بر اساس مقررات از اولیای دانش آموزان هزینه دریافت می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره آموزش عمومی، خصوصی سازی آموزش به هیچ عنوان در نظر مسئولان کشور نیست زیرا خصوصی سازی یعنی هزینه تحصیل از جیب اولیا پرداخت شود در حالی که دولت هزینه آموزشی این دوره را پرداخت می کند.
بطحایی افزود: باید به جنبه هایی که هزینه های آموزشی را بدون دلیل افزایش می دهد توجه کنیم و اگر توانستیم با حفظ کیفیت روش های آموزشی، هزینه ها را کاهش دهیم همه با آن موافقند.
وی گفت: اگر در یک روستا معلم بازنشسته یا "سرباز معلمی" که شایستگی آن را تأیید کرده باشیم به جای یک معلم برای یک دانش آموز قرار دهیم هزینه 50 تا 60 میلیون تومانی آموزش و پرورش به 30 تا 40 میلیون تومان در سال کاهش می یابد.
بطحایی افزود: به شاخه کاردانش اخیراً بی توجهی شده است اما برای کاهش هزینه ها در این شاخه به جای آنکه آموزش و پرورش، کارگاه تجهیز کند برای تعلیم این دانش آموزان با کارگاه ها و کارخانه ها برای آموزش هنرجوها توافق کرده ایم.
وی گفت: به ازای هر هنرجو به این کارخانه ها پول پرداخت می کنیم و حدود 10 سال است این کار را انجام می دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر آموزش و پرورش می خواست با امکانات خود این دانش آموزان را آموزش بدهد باید 6 برابر بیشتر هزینه می کرد.
بطحایی گفت: بر اساس قانون در حوزه آموزش عمومی تأمین هزینه های آموزشی بر عهده دولت است.
وی با بیان اینکه مسیر تعلیم و تربیت در آموزش عمومی تا حدودی منحرف شده است افزود: دانش آموزان در مدرسه باید با نشاط، اشتیاق و شور و شوق، یادگیری داشته باشند و آن زمانی اتفاق می افتد که آنچه یاد می گیرند مورد نیازشان باشد.
بطحایی گفت: در غیر این صورت یادگیری یا کوتاه مدت یا منجر به تنفر خواهد شد.
وی افزود: بر این اساس استفاده از کتاب های کمک درسی و برگزاری آزمون هایی که روح و روان دانش آموزان را خسته می کند در دوره ابتدایی ممنوع شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی کتاب های کمک آموزشی، تفکر و خلاقیت دانش آموزان را به تباهی می کشاند و سمی است که در روح و روان آنان وارد می شود.
بطحایی افزود: در مدارسی که امکانات دارند تکالیف دانش آموزان پایه اول تا سوم باید در مدرسه و در خانه تکالیف "مهارت محور" انجام شود.
وی گفت: باید بخش عمده ای از تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش عمومی برای آموزش آداب اجتماعی دانش آموزان باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نظام آموزشی کشور مراحل مقدماتی کاهش نقش کنکور را آغاز کرده است.
بطحایی گفت: سال آینده 85 درصد صندلی دانشگاه ها نیازی به شرکت دانش آموزان در کنکور ندارد.
وی افزود: این صندلی ها بر اساس نمرات امتحان نهایی دانش آموزان پر خواهد شد.
بطحایی گفت: برای پذیرش دانش آموزانی که امسال در پایه دوازدهم هستند نمرات امتحانات نهایی آنان و برای دانش آموزان سال گذشته نمرات امتحان نهایی پایه یازدهم آنان مؤثر خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش می کنیم در 3 سال پایانی دوره متوسطه، هر سال تعدادی از درس های دانش آموزان به صورت نهایی برگزار شود و نمره آنان در پذیرش َآنان برای دانشگاه ها مؤثر باشد.
وی گفت: اکنون کسانی نخبه شناخته می شوند که فقط استعداد آنان در ساحت علمی سنجیده شده باشد و در دیگر ساحت ها استعدادهای برتر مورد کم توجهی قرار گرفته اند.
بطحایی افزود: در پی شناسایی استعدادهای برتر در بخش های گوناگون از جمله؛ تربیت بدنی، هنری و آنچه در سند تحول آموزش و پرورش آمده است هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تنها راه نجات آموزش و پرورش از چالش ها این است که کار را به دست معلمان بسپاریم.