پخش زنده
امروز: -
بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد.
چکیده نشست پژوهشی:
میزان خطوط اصلی ریلی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب 4575 کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 11061 کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی 6486 کیلومتر افزایش داشته است ( 142 درصد معادل 2 / 5 برابر).
ظرفیت بنادر تجاری کشور در ابتدای پیروزی انقلاب 19 میلیون تن بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 233 میلیون تن رسیده است و در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی 214 میلیون تن ( 1126 درصد معادل 12 برابر) افزایش داشته است.
ظرفیت کانتینری بنادر کشور در ابتدای پیروزی انقلاب 75 هزار TEU بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 7062 هزار TEU رسیده است که در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی 6987 هزار TEU ( 9316 درصد معادل 94 برابر) افزایش داشته است.
تعداد ناوگان فعال هوایی کشور در ابتدای انقلاب اسلامی 25 فروند بوده است که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 143 فروند رسیده است (معادل 5 / 7 برابر).
تعداد پرواز عبوری از فراز کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 31 هزار پرواز بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به 427 هزار پرواز رسیده است ( 1277 درصد افزایش معادل 14 برابر).
پژوهش خبری صدا سیما:ﺿﺮورت ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻮﺳﻌﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻠﯽ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﯿﺴﺖ. برای دستیابی به اقتصادی پویا، داشتن سیستم های حمل و نقلی کارآمد، ایمن و نوین اجتناب ناپذیر می باشد و بدونه اتخاذ روش های مناسب و صحیح در حمل و نقل نمی توان پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد کشور داشت. چنین نگرشی موجب می-شود که توجه به شبکه حمل و نقل به عنوان یک فعالیت اقتصادی زیربنایی موثر بر دیگر فعالیت ها به منظور رشد درآمد ملی، در اولویت قرار گیرد.
از ﺑﻌﺪ ﻣﻠﯽ نیز، ﺷﺒﮑﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﺠﺎد اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺟﻬﺖ ﺗﻮزﯾﻊ ﺻﺤﯿﺢ و ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪات داﺧﻠﯽ ﮐﺸﻮر، زﻣﯿﻨﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪات را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ و از ﺑﻌﺪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﮐﻮﺷﺶ ﻣﻠﯽ در راﺳﺘﺎی دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﻣﻨﺎﺳﺐ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺻﺎدرات را ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻗﺮﯾﻦ ﺳﺎزد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ-ﮔﺬاری در این زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪی اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮد و از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎ، ﺗﺨﺼﺺ ﻫﺎ و وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.
وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل عهدهدار تأمین زیرساخت و نگهداری راههای کشور اعم از زمینی (راه و راهآهن)، دریایی و هوایی در راستای دستیابی به سیستم متوازن ترابری کشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی، عمران و امنیتی میباشد.
در همین راستا، گروه اقتصاد پژوهش خبری در ادامه سلسله نشست های کارشناسی خود به بررسی دستاوردهای 4 دهه فعالیت های وزارت راه و شهرسازی از سال 1357 تا 1397 در بخش های حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی با وجود تحریم ها و جنگ تحمیلی، با حضور آقای دکتر مهدی قربانی، مدیر کل دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده است.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // علی قنبری شیرسوار