پخش زنده
امروز: -
رئیس هیئت عامل ایمیدرو در نشست با مدیرعامل شرکت راه آهن ایران گفت: جلب مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساختها یکی از سازوکارهای توسعه حمل و نقل ریلی در حمل مواد معدنی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران؛ خداداد غریب پور در این نشست که در محل ایمیدرو برگزار شد، افزود: ایمیدرو آمادگی دارد تا با انعقاد تفاهمنامه با شرکت راه آهن، زمینه توسعه زیرساختهای ریلی سنگان را فراهم کند.
وی ادامه داد:در راستای افزایش سهم حملو نقل ریلی در جابهجایی بار به ویژه در مسیر سنگان – بافق کارگروهی متشکل از معاونتهای برنامه ریزی و توانمندسازی و طرحهای توسعه معدن وصنایع معدنی ایمیدرو تشکیل میشود تا مقدمات تهیه این تفاهمنامه فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه هر اعتباری در این مسیر ریلی هزینه شود توجیه اقتصادی دارد گفت: در این کارگروه ضمن بررسی راههای بهبود سیستم حمل ریلی، روشهای سرمایه گذاری و شیوه اجرا نیز مشخص خواهد شد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر تسهیل ایجاد زیرساختها در ارتقای حمل ونقل ریلی افزود: حمل و نقل مواد معدنی به صورت انبوه، نیاز به سیستمی با عملکرد مداوم و با قابلیت اطمینان دارد تا در یک بازه زمانی، مقدار مشخص بار به مقصد مورد نظر برسد.
غریب پور اضافه کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران علاقمند به تعامل با ایمیدرو برای تامین زیرساختها است. بدیهی است به نتیجه رسیدن همکاریها با تعریف زمانبندی مشخص و توجه به ضریب تاثیر آن در بخش معدن و صنایع معدنی، تعیین اولویتها و همچنین چشم انداز ۱۴۰۴، گامهای اساسی در مسیر مواد پایهای ارتقای حمل و نقل مواد معدنی برداشته شود.
آمادگی برای تامین زیرساختهای ریلی سنگان - بافق با هدف افزایش ظرفیت ریلی
در این دیدار سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اعلام آمادگی این شرکت در تامین زیرساختهای ریلی سنگامن – بافق خبر داد و گفت: طی سال ۹۵ میزان بارگیری مواد معدنی ایمیدرو ۶۰ میلیون تن بوده که ۲۰ میلیون تن از این رقم، به صورت ریلی حمل شده است.
وی افزود: با شرایط فعلی و چشم انداز توسعه صنعت فولاد، هنوز برنامههای زیرساخت به ویژه در بخش حمل و نقل آن طور که باید تامین نشده است.
محمدزاده با بیان اینکه حوزه حمل ونقل ریلی تنها ریل گذاری نیست، گفت: تامین واگن نیاز جدی توسعه صنایع در بخش زیرساختها است.
وی اضافه کرد: آمادگی داریم تا هرگونه تقاضایی در بخش معدن و صنایع معدنی را مطابق با چارچوبهای تجاری پاسخگو باشیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تشریح راهکارهای توسعه حمل و نقل ریلی مسیر سنگان تا بافق گفت: در بخش تامین مالی میتوان از منابع بانکی بهره برد و در احداث خط دوم با اجرای پروژه تراک بندی این مسیر و با هدف افزایش ظرفیت بارگیری ها، اهتمام ویژه داریم.
در این نشست در زمینه نیازهای زیرساختی، به مواردی همچون حمل ۷۹ میلیون تن در قالب طرح جامع فولاد، حمل سایر محصولات ریلی ۱۱۷ میلیون تن و شناسایی گلوگاههای شبکه ریلی بر اساس تطابق تقاضا با ظرفیت و راهکارهای توسعه شبکه ریلی برای بارهای قابل جذب اشاره شد.
همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نکاتی را در افزایش سهم بازار ریلی حمل مواد معدنی با همکاری این مجموعه و ایمیدرو مطرح کرد که توسعه لجستیک ریلی در معادن و صنایع فولادی یکی از این موارد است.