پخش زنده
امروز: -
کانون زبان ایران مجموعه کتابهای «بستان العربیه» را برای نخستین بار در ایران برای آموزش زبان عربی به نوجوانان ۱۱ تا ۱۴ سال منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون؛ مسئول بخش عربی کانون زبان در این باره گفت: کتابهای «بستان العربیه» برای نخستین بار با رویکردی مبتنی بر ۴ مهارت اصلی (شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن) برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۴ سال طراحی و چاپ شده است.
یاسر زنگنه افزود: این کتابها در بخش عربی کانون زبان ایران از سوی کارشناسان بخش عربی آماده شده و سعی دارد با استفاده از تصاویر جذاب به آموزش کلمات روزمره و کاربردی زبان عربی بپردازد.
وی در خصوص نامگذاری این کتابها گفت: «بستان العربیه» به معنای باغ زبان عربی است، با انتخاب این اسم به دنبال نشان دادن ارتباط دو فرهنگ و زبان و حلقۀ اتصال دو تمدن بودیم. انتخاب این اسم به این علت صورت گرفت که نشان دهندۀ نزدیکی فرهنگ ایرانی و عربی باشد، زیرا در فرهنگ ایرانی کتاب بوستان سعدی از شاعران معروف پارسی زبان را داریم که باعث افتخار ایرانیهاست.
زنگنه افزود: هر ترم این دوره شامل یک کتاب زبان آموز، یک کتاب کار و تمرینات و یک کتاب معلم است و در طول ترم زبانآموزان در دو آزمون میان ترم و یک آزمون پایان ترم برای ارزشیابی اطلاعاتشان شرکت میکنند.
وی گفت: این کتاب ۸ فصل دارد که شامل جنبههای مختلف زندگی روزمره یک نوجوان و اصطلاحهای همبسته با اعضای بدن، خانه، مدرسه، مزرعه، لباس، وسایل حمل و نقل، باغچه و وسایل بازی است.
زنگنه افزود: زبانآموز در هر یک از این فصلها تلاش میکند تا کلمات مهم و کاربردی را در قالب مکالمههای ساده از سوی مدرس یاد بگیرد و کم کم از راه کلمات و اصطلاحات، با جملهسازی آشنا شود، سپس مکالمه ساده را یاد بگیرد و ساختارهای جملهسازی مانند پرسش در مورد اشخاص و اشیاء و معرفی خود به زبان عربی را بهکار برد.
مسئول بخش عربی کانون زبان ایران درباره ایجاد جذابیت در آموزش این کتاب گفت: در کنار کتاب، دو گزینۀ دیگر به کمک مدرس میآید تا موضوع تدریس به امری جذاب و لذتبخش تبدیل شود، یکی از آنها بازیهای مرتبط با زبان است به این ترتیب که در هر دو جلسه، استاد یک بازی مرتبط با زبان عربی را با توجه به مطالب آموزشی فراگرفته شده توسط زبان آموز، برگزار میکند تا زبانآموز بتواند کلمات یاد گرفته شده در کتاب را در بازی بهکار برده و آن کلمات در ذهنش پایدار شود.
زنگنه افزود: گزینۀ بعدی کارتونهای آموزشی است، به این شکل که در هر دو جلسه یک بار، مدرس، کارتونی که زبانآموزان آن را در منزل دیدهاند در کلاس پخش میکند تا زبانآموزان در مورد کلمات و جملههای کارتون با مدرس صحبت کنند.
وی گفت: مشاهدۀ کارتون هم دارای لذت و جذابیت است و هم اینکه سعی شده کارتونها در راستای تقویت مطالب فراگرفته شده توسط زبانآموز در کتاب باشد.
زنگنه افزود: کیفیت گرافیک و جذابیت کتاب در میان کتابهای آموزشی عربی و حتی زبانهای دیگر بیمانند و مطالب آموزشی نیز مطالبی کاربردی و در ارتباط مستقیم با محیط اطراف نوجوانان است.
وی گفت: برای آموزش این کتابها از سوی استادان مجرب، کارگاههای آموزشی شامل روش تدریس و تعامل با نوجوانان، روانشناسی نوجوانان، بالا بردن بازدهی و جذابیت کلاس، روش آموزش بازیها و کارتونها برگزار شده و تلاش میکنیم تا با بازدید از کلاسها توسط کارشناسان خبره بخش عربی، کیفیت کلاسها بالا برود و حفظ شود.
زنگنه افزود: امیدواریم دوره آموزش عربی نوجوانان بتواند تغییر بزرگی در نگرش خانوادهها و زبانآموزان نسبت به زبان عربی ایجاد کند، زیرا در بخش عربی تلاش کردهایم تا زبان عربی را به عنوان یک زبان زنده و پویا ارایه کنیم که برای یادگیری آن نیاز به یک متد و روش علمی و حرفهای است.
وی گفت: یادگیری زبان عربی میتواند زبانآموزان را برای فهمیدن درس عربی مدارس و کنکور سراسری آماده کند.
زنگنه افزود: همچنین در زمینۀ گردشگری و سفر به کشورهای عرب زبان، آگاهی از رسانههای گروهی و ایجاد فضای کاری و شغلی و... به زبانآموزان کمک میکند.