آزادراه ساوه - همدان یکی از مسیرهای شریانی کشور با حجم ترافیکی بالاست که در سال های اخیر شاهد بروز حوادث رانندگی تلخ و مرگبار بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از اراک؛ آزادراه ساوه - همدان یکی از مسیرهای شریانی کشور با حجم ترافیکی بالاست که در سال های اخیر شاهد بروز حوادث رانندگی تلخ و مرگبار بوده است. قرار دادن پاراگراف بالا در کنار تعریف آزاده راه که با هدف تسهیل در دسترسی مناطق مختلف کشور به یکدیگر و ایجاد سفری ایمن احداث می شود تناقض جدی را ذهن ایجاد می کند که موضوع از چه قرار است.
احداث آزادراه ساوه - همدان به طول 175کیلومتر از سال1380 آغاز شد اما تکمیل آن افزون بر 11سال به درازا کشید و سرانجام در بهار سال1392 به بهره برداری رسید. احداث محوری که به نظر مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی با ظرفیت بالای عبور، امنیت بیشتر سفر بین دو شهر ساوه و همدان به همراه کاهش زمان سفر و تقویت یکی از مهمترین کریدورهای ارتباطی کشور، یعنی محور شرق به غرب، از اهداف ساخت آن به شمار می رود. اما قرار گرفتن این مسیر زیر بار ترافیک همان و بروز حوادث تلخ و دلخراش همان. در کنار دسترسی سریع مسافران به مناطق مختلف کشور از طریق این آزادراه، آمارهای تکان دهنده تصادفات منجر به فوت، شیرینی رسیدن سریع به مقصد را به کام مردم تلخ کرد.
فوت کودکان دوقلو ، فوت خانواده ای که در اندیشه ی مسافرتی دلچسب بودند، فوت برادر و خواهرها، فوت والدین و دهها حادثه تلخ دیگر در این آزاده راه چشم های منتظر را به اشک و آه های جان فرسا نشاند. بر اساس اعلام رئیس پلیس آزاد راه ساوه - همدان، پارسال در این مسیر 40نفر از هموطنان به دلیل سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند. به گفته سروان مجتبی شاکری در 6 ماه نخست امسال نیز بیش از 20نفر از شهروندان در حوادث رانندگی این آزادراه که 90کیلومتر از آن در محدوده استحفاظی شهرستان ساوه قرار دارد، جان باختند. اما علت این حوادث چیست ؟ نبود اقامت گاههایی برای استراحت در حالیکه در مسیر قم به تهران و قم به اراک شاهد وفور استراحت گاههای متعدد با چشمک زن هایی برای توقف و استراحت هستیم در این مسیر کمبود چنین امکاناتی منجر به حوادث تلخ می شود. به گفته رئیس پلیس آزاد راه ساوه - همدان، 70درصد حوادث رانندگی این آزاد راه با واژگونی خودروها همراه است که علل اصلی آن نیز از سوی کارشناسان خستگی، خواب آلودگی و کم توجهی رانندگان به جلو اعلام شده است. سروان شاکری معتقد است : اغلب رانندگان از مسیرهای طولانی به خصوص از سمت غرب کشور به آزادراه ساوه - همدان می رسند اما به دلیل نبود امکاناتی چون مجتمع های خدماتی و رفاهی دچار خستگی می شوند.
سروان حسنوند فرمانده پلیس راه جاده های قدیم شهرستان ساوه در این زمینه گفت: مشکل اصلی اتوبان ساوه - همدان نبود امکاناتی مانند استراحتگاه، پمپ بنزین و مجتمع های خدمات رفاهی است. وی افزود: علت اصلی خستگی و خواب آلودگی رانندگان نیز نبود مجتمع های خدمات رفاهی و پمپ بنزین است و در صورت وجود چنین مراکزی، رانندگان امکان توقف و استراحت برای دقایقی را خواهند داشت و در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که از حجم تصادفات کم شود.
در آزادراه ساوه - همدان محدوده شهرستان ساوه تنها یک مجتمع خدمات رفاهی آن هم در ضلع مخالف آزادراه وجود دارد و در این مجتمع هم فقط یک پمپ بنزین سیار وجود دارد که راننده را ناگزیر می کند برای رسیدن به این مجتمع از مسیر همدان - ساوه، حدود پنج کیلومتر را از زیرگذر طی کند که اغلب خودروها ترجیح می دهند این کار را انجام ندهند و مستقیم به طرف تهران حرکت کنند که این امر زمینه ساز خستگی مفرط آنان می شود.
از پنج سال پیش رسانه ها نسبت به نبود مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزادراه ساوه - همدان ابراز نگرانی کردند اما تاکنون نسخه ای برای درمان نوشته نشده است. یک شهروند ساوه ای که به دلیل نوع کار خود مجبور است روزانه از این آزادراه عبور کند از باریک بودن این آزادراه انتقاد کرده و می گوید: به نظر می رسد نظارت کافی بر ساخت برخی آزاد راهها وجود ندارد.
وجود مشکلات در این آزاد اصلاحات هندسی آن را نیز ضروری کرده است . به گفته دادستان ساوه با پیش بینی امکانات زیرساختی مانند مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزادراه ساوه - همدان می توان از بروز سوانح تلخ رانندگی در این مسیر شریانی کاست. مجید علیپور می گوید: اگر اصلاحات لازم به موقع در این مسیر آزادراهی صورت نگیرد، بر شمار حوادث رانندگی افزوده خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که در نشست های تخصصی برای رفع این نواقص تصمیم گیری شود.
فرماندار ساوه نیز بر ضرورت تقویت استانداردهای لازم در این آزادراه تاکید دارد.
محمد بهاروند معتقد است: باید با تعامل و بهره گیری از توان فرهنگی و اجرایی دستگاه ها و مسئولان، حوادث ترافیکی این مسیر را کاهش داد چرا که جان و مال همه هموطنان ،عزیز و ارزشمند است. وی افزود: آزاد راه ساوه - همدان به دلیل اقلیم خشک باید در زمینه امکانات رفاهی و مجتمع های خدماتی غنی شود تا برای رانندگان کسالت آور و خسته کننده نباشد و بدین ترتیب حوادث مرگبار ترافیکی در این مسیر رخ ندهد.
فرماندار ساوه در خصوص احداث مجتمع های خدمات رفاهی در این آزادراه به خصوص مسیر همدان به طرف ساوه، گفت: چند متقاضی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی در این آزادراه اعلام آمادگی کرده اند اما فرایند کار با کندی پیش می رود و این درخواست ها تاکنون از طرف اداره راه و شهرسازی استان مرکزی به نتیجه نهایی نرسیده است. بهاروند اظهار کرد: ایجاد پایگاه های امداد جاده ای، اصلاح شیب های شیروانی آزادراه، حذف خطوط شیارهای لرزاننده و تبدیل گاردریل به نیوجرسی در طول مسیر از مواردی است که باید هر چه زودتر برای آزادراه ساوه - همدان انجام شود.
البته قرار است بزودی نشستی در رابطه با حادثه خیز بودن آزادراه ساوه به همدان با حضور مسئولان استانی در فرمانداری ساوه تشکیل شود که امید است خروجی این نشست به نفع جان و مال شهروندان و هموطنانی که این مسیر را برای تردد انتخاب می کنند، رقم بخورد.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اعمال قانون به تنهایی برای بازدارندگی حجم سوانح رانندگی در این آزادراه کفایت نمی کند و باید در حوزه زیرساختی این مسیر شریانی امکاناتی ایجاد کرد. ساوه با موقعیتی که در جغرافیای ایران دارد، محور اصلی برای اتصال شمال و جنوب و نیز غرب و مرکز کشور است و روزانه هزاران خودرو از محورهای این شهرستان تردد می کنند.