پخش زنده
امروز: -
معاون وزارت آموزش و پرورش از افزایش ۲۹ و نیم درصدی بودجه این وزارت خانه در سال ۹۸ خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز گفت: کل بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸، ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که ۱۳/۴ دهم درصد از کل بودجه عمومی کشور محسوب میشود.
علی الهیار ترکمن افزود: بدون احتساب رتبه بندی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸، ۲۵ درصد افزایش نشان میدهد.
الهیار درباره پرداخت مطالبات بازنشستگان سال ۹۷ آموزش و پرورش نیز گفت: ۳۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است که در صورت اختصاص اعتبارات پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش ابتدای سال ۹۸ پرداخت خواهد شد.
وی افزود: آموزش و پرورش توانست پاداش پایان خدمت بازنشستگان سالهای ۹۵ و ۹۶ را تامین کند، اما برخی از دستگاهها هنوز این پاداشها را به بازنشستگانشان نپرداخته اند.
۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان سرانه هر دانش آموز
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان سرانه تحصیل هر دانش آموز برای سال ۹۸ خبر داد.
اللهیار ترکمن گفت: سرانه بودجه پرورشی و فعالیتهای فرهنگی ۲۰ هزار تومان است.
وی افزود: سرانه طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان است و برای ورزش دانش آموزان نیز به صورت سرانه هفت هزار و ۵۰۰ تومان و به منظور ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان نیز سرانه ۴ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
اللهیار با بیان اینکه سرانه غذایی دانش آموزان مدارس شبانه روزی کافی نیست، گفت: این سرانه از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در سال ۹۷ به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان درسال ۹۸ افزایش یافته، اما این در شرایطی است که سرانه غذای زندانیان ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سرانه غذای خوابگاه دانشجویان نیز ۱۶ هزار تومان است.
وی افزود: از سازمان هدفمندی یارانهها به منظور کمک به تأمین تغذیه دانش آموزان شبانه روزی ۱۲۰ میلیارد تومان دریافت شده که به هر مدرسه ۴ میلیون تومان پرداخت شده است و تا پایان سال نیز یک مرحله دیگر پرداخت خواهد شد.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته ایم که بخشی از آن تأمین شده است و هزار میلیارد تومان به سال آینده منتقل میشود.
وی افزود: پیش بینی میشود سال آینده نیز ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم که یک هزار میلیارد تومان آن به سال ۱۳۹۹ منتقل خواهد شد.
بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش راضی کننده است
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره لایحه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ گفت: بودجه پیشنهادی دولت در بخش آموزش و پرورش راضی کننده و نزدیک به بودجه پیشنهادی این وزارتخانه است.
الهیار ترکمن افزود: بودجه ۹۸ به منظور تبدیل تهدیدها به فرصتها نوشته شده است. حفظ ثبات اقتصادی و مقابله با تحریمها و عدالت اجتماعی نیز دیگر محورهای نگارش بودجه سال ۹۸ بوده است، همچنین بودجه امسال کارکردهای سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری دارد.
وی در ادامه به تبصرههای ۶، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۹ و ۲۰ از میان ۲۲ تبصره بودجه اشاره و آنها را تشریح کرد.
الهیار ترکمن گفت: در بین دستگاههای دولتی وزارت آموزش و پرورش بیشترین رشد را در میان دستگاههای دولتی دارد. در سال ۹۷ از بودجه عمومی کشور، ۱۱ و ۳ دهم درصدش به آموزش و پرورش اختصاص یافته بود و در بودجه سال ۹۸ به ۱۳ و ۹ دهم درصد رسیده که بدون احتساب بودجه مربوط به رتبه بندی، ۱۳ و ۴ دهم است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس زمان ارائه بودجه و توجه به بخش خرید خدمات افزود: سخنان رئیس جمهور را از دید قوانین بالادستی ببینید، مغایر قوانین بالادستی چیزی در سخنان ایشان نیست، در ماده ۲۵ برنامه ششم ذکر شده است، ما به جای مقابله با این سخنان از قوانین کشور استفاده کنیم و آنها را تهدید تلقی نکنیم بلکه اینها فرصت برای اصلاح ساختاری است.
الهیار ترکمن گفت: بسیاری از معلمان ما در برخی از نقاط کشور حاضر به حضور نیستند و ما نباید حق دانش آموز را نادیده بگیریم، در روستاهای سیستان و بلوچستان با همین طرح خرید خدمات، معدل دانش آموزان یک و نیم برابر رشد داشته است، باید برای تحقق حقوق دانش آموز که یکی از آنها تأمین معلم است از طریق خرید خدمات آن را جبران کنیم.
وی در پاسخ خبرنگار دیگری درباره حقوق دانش آموزان و ناایمنی مدارس و سهم سازمان نوسازی در بودجه، گفت: ما برای این کار برنامههای مشخصی داریم، اما موضوع ایمن سازی مدارس به سازمان نوسازی مربوط میشود که باید از رئیس سازمان نوسازی پرسیده شود.
الهیار ترکمن درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان افزود: ما در خصوص بیمه تکمیلی با مشکلاتی مواجه هستیم، ارتباط ما با بیمههای مطرح قطع شد و مجبور شدیم به صندوق بیمه تکمیلی وارد شویم که مورد رضایت فرهنگیان نبود و میخواهیم به سمت سازمانهای بیمه گری برویم، اما یک باره این تغییر، شکی ایجاد میکند، با توجه به اینکه خدمات صندوقی بیمه را با مبلغ ماهانه ۲۷ هزار تومان تعیین کردیم در حالی که یک باره باید به سمتی برویم که ماهی ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.
وی گفت: با یک شیب ملایم به این سمت رفتیم و ۱۳ خدمت بیمه تکمیلی بدون سقف را در این شکل مدنظر قرار دادیم، اما هزینه سنگین میشد؛ پیش بینی کردیم برای گروه متقاضی که تنها از یک پشتوانه استفاده میکنند همان بیمه صندوقی را ادامه دهیم و برای عدهای بیمه گری که ماهی ۶۸ هزار تومان هزینه باید بکنند که فرهنگیان بنا به نیاز خود یکی از آن را انتخاب کنند.
الهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی درباره کلیت بودجه و کسری بودجه آموزش و پرورش افزود: برای آموزش و پرورش ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است، ما برای بودجه فقط اعتباری ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که ۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است که البته با پاداش پایان خدمت ۵۰ هزار میلیارد تومان میشود، فاصله کمی با بودجه پیشنهادی داریم.
وی گفت: وزیر آموزش و پرورش گفتند تأمین سیستم گرمایشی مدارس کاری زمان بر است، اما به معنای این نیست ما دنبال کمک مردمی هستیم و وظایف خود را انجام نمیدهیم.
الهیار ترکمن افزود: پرداخت حقوق کارکنان دارای رشد خوبی است، ضریب افزایش حقوق پیش بینی شده و حق التدریسها و سرباز معلمها و... نیز دیده شده است، بزرگترین انتقاد من در بودجه سرانه غذای دانش آموزان است که بسیار ناچیز دیده شده است؛ برای بچههای مدارس شبانه روزی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، اما برای زندانیان ۷ هزار تومان و دانشجویان ۱۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
وی درباره کسری بودجه سال ۹۷ و انتقال آن به سال ۹۸، گفت: کسری بودجه هزار میلیارد تومان به سال ۹۸ منتقل میشود و ۳ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۹۷ قابل تأمین است. در سال ۹۸ با کسری بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی رو به رو شویم که ۴ هزار میلیارد آن قابل تأمین است.
الهیار ترکمن افزود: امسال با همت نمایندگان مجلس معافیت آب و برق و گاز برای مدارس دولتی را داشتیم، اما برخی شرکتها مقاومت میکنند و فرافکنیهایی کردند، همان کار خوب را در سال ۹۸ مشخصتر کردیم و همان ۱۰۰ میلیارد تومان را برای پرداخت مصرف انرژی در نظر گرفته ایم و از حساب آموزش و پرورش به آن شرکتها داده میشود.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تبصرهای در لایحه بودجه دولت مبنی بر واگذاری دانشگاههای نهادها و وزارتخانهها به آموزش عالی درباره تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی این وزارتخانه گفت: ما درباره این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی بحث کنیم که آیا دانشگاههای خاص مانند دانشگاههایی که تربیت معلم انجام میدهند مشمول این قانون و تبصره میشوند یا خیر؟ در حال حاضر این دو دانشگاه ردیف بودجه مشخصی در لایحه پیشنهادی دولت در بخش آموزش و پرورش دارند.
وی درباره ردیف بودجه شیر مدارس که در جدول شماره ۹ آمده است، با توجه به تخصیص نیافتن این اعتبار در سالهای گذشته گفت: بله امسال ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای شیر در نظر گرفته شده است که منوط به تخصیص اعتبار خواهد بود، پارسال این اعتبار تخصیص پیدا نکرد و در سال ۹۷ نیز تاکنون در این باره اعتباری نگرفته ایم، اما در هر صورت به عنوان وزارت آموزش و پرورش، این مطالبه را فراموش نمیکنیم و پیگیر آن هستیم.
اللهیار ترکمن درباره پویش مدرسه بنگاه نیست که این روزها در فضای مجازی طرفدارانی پیدا کرده است و اعتراضی نسبت به بحثهای خصوصی سازی در آموزش و پرورش را دنبال میکنند، گفت: ما هیچ گاه به دنبال این نبوده ایم که بخشی از مدرسه مانند حیاط آن را اجاره بدهیم، شاید در زمانهایی ایدههایی مطرح شده است مبنی بر اینکه به عنوان مثال در حیاط یک مدرسه سوپرمارکتی احداث شود، اما تحقق چنین ایدههایی مدنظر ما نیست، ما یک هدف کلیتر به اسم اقتصاد مدرسه را که مبنی بر الگوهای مدرسه محوری است دنبال میکنیم، استقرار مدرسه محوری و کاهش تمرکز از ستاد به سمت دادن اختیارات به مدرسه مدنظر ماست.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: درآمدهای آموزش و پرورش نیز در جدول شماره ۵ لایحه بودجه مشخص شده است. به صورت مثال شامل خدمات و فعالیتهایی میشود که در قانون اجازه آن داده شده است مانند درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستانهای ما به ویژه در بخش کشاورزی، اجاره ساختمانهای مازاد، ارائه خدمات فرهنگی، ارائه تأییدیههای تحصیلی که هیچ کدام از اینها نافی اصالتهای مدرسه نیستند.
وی درباره اینکه چه میزان از کل بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق کارکنان و فرهنگیان است، گفت: ما در فرآیند خوبی قرار گرفته ایم تا بین اعتباری که به حقوق فرهنگیان و کارکنان تعلق میگیرد و اعتبارهای دیگر تعادل ایجاد کنیم، پارسال ۹۷ درصد اعتبارات در بخش کارمندان هزینه میشد، اما برای سال ۹۸ این وضعیت کمی بهبود پیدا کرده است و ۹۴ درصد اعتبارات صرف حقوق کارکنان میشود، سعی ما این است که این نسبت را هر سال بهبود ببخشیم.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره بحث اینکه اعلام شده مناطقی که زیر ۵ هزار دانش آموز دارند باید با مناطق دیگر ادغام شوند و در این صورت چند درصد ادارات آموزش و پرورش تحت تأثیر این تبصره قرار میگیرند، افزود: اکنون ۴۰ درصد ادارات آموزش و پرورش زیر ۵ هزار جمعیت دانش آموزی دارند. این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا ما بتوانیم کارگروهی برای سامان دادن به این قضیه تشکیل دهیم، اما باید توجه کنیم برخی مناطق آموزش و پرورش ممکن است که زیر این رقم دانش آموز داشته باشند، اما مناطق راهبردی ما به حساب میآیند، در نتیجه ما در صورت تصویب این تبصره به کارگروه ورود میکنیم و در راستای چابک سازی ادارات استانی قدم برمی داریم، اما به شرط آنکه ضربهای به آموزش و پرورش وارد نکند.
اللهیار ترکمن درباره بودجه مربوط به رتبه بندی معلمان که در لایحه بودجه ۹۸ پیش بینی شده و فاصله آن با رقم ایده آل گفت: درباره رتبه بندی باید خیلی دقیق مسائل را بررسی کنیم و آن را مورد قضاوت قرار دهیم. رتبه بندی معلمان در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است و نه افزایش حقوق، گرچه در نهایت اجرای رتبه بندی به افزایش حقوق میانجامد، اما هدفش کیفیت بخشی به مسائل آموزشی و پرورشی است؛ در لایحه پیش بینی شده رتبه بندی در آموزش و پرورش در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است با این هدف که زمینه انگیزههای فردی افراد را افزایش دهد. دولت در حال بررسی آن است و در صورت تصویب آن را به مجلس ارائه میدهد.
وی افزود: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده آموزش و پرورش است برای اجرای این لایحه، اما فراموش نکنیم در سال ۹۴ یک بار رتبه بندی انجام شده است و در حال حاضر ۷ هزار میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده و در حقوق فرهنگیان قابل مشاهده است، اما ممکن است دولت تصمیم بگیرد این رتبه بندی را از نقطه صفر شروع کند، اگر مبنای ما سال ۹۴ باشد، در واقع ۴ هزار میلیارد تومان دیگر برای اجرای طرح رتبه بندی لازم داریم. در لایحه بودجه سال ۹۸ در جدول ۲۱ لایحه در قالب ردیف ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اینکه به صورت ردیف این رقم آمده به این معناست که در حین اجرای بودجه این عدد قابل افزایش است.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره حقوق اعزام معلمان خارج از کشور که ۹ ماه تا ۱۰ ماه به تعویق افتاده است، گفت: برای تأمین حقوق معلمان خارج از کشور منابع را باید با یورو تأمین کنیم. در سال ۹۷ در ردیف مستقلی ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده بود و اگر نوسانات ارزی پیش نمیآمد، ما چنین مشکلی را نداشتیم، اما ما بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی این اعتبار را پیش بینی کردیم، اکنون در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم و تا حدود زیادی نیز مشکل سرپرستهای خارج از کشور ما مرتفع شده است، برای کشورهای تک مدرسهای نیز با وزارت امور خارجه تفاهم نامهای امضا کرده ایم که ما اینجا به ریال حقوق افراد را بدهیم و آنجا آنها مانند کارکنان خود با کارکنان ما برخورد کنند.
اللهیار ترکمن در ادامه درباره پرداخت کمک هزینه معوقه مهدکودک فرهنگیان افزود: یک اعتبار مشخص در دستگاههای اجرایی برای این منظور وجود ندارد بلکه قانون این اجازه را به دستگاههای اجرایی داده است که از سرجمع منابع خود این کمک هزینه را پرداخت کنند، ما در آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه هستیم، برای همین از سال ۸۴ تا سال ۹۶ این قانون اجرا نشد و ما بدهی داریم، وقتی دیوان عدالت اداری قانونی برای وحدت رویه پرداخت این کمک هزینه صادر کرد، ما پیگیر هستیم که منابع موردنظر را تأمین کنیم. ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع را پرداخت کرده ایم و در سال ۹۷ نیز ۴۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه برای این امر دیده ایم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص صحبتهای رئیس جمهور در صحن علنی مجلس درباره هزینه ۴ میلیون تومانی در سال برای هر دانش آموز و کاهش این هزینه با رفتن به سمت خرید خدمات که اصل ۳۰ قانون اساسی را که آموزش و پرورش را رایگان اعلام میکند، مغایر است، گفت: صحبتهای رئیس جمهور مبتنی بر ماده ۲۵ قانون ششم توسعه بوده است، این پیشنهاد که در لایحه بودجه نیز آمده، پیشنهاد سازمان اداره استخدامی کشور است، خرید خدمات هم به این معنا نیست که ما از دانش آموزان پولی دریافت کنیم، اکنون نیز ۳۲۰ هزار دانش آموز تحت خرید خدمات هستند، اما مبلغی پرداخت نمیکنند، در همه کشورهای دنیا از نیروهای رسمی و تمام وقت در آموزش و پرورش استفاده نمیشود و در کنار آن نیروهای پاره وقت نیز وجود دارد؛ این بحث در آموزش و پرورش به معنای صرفه جویی یا نقض اصل ۱۳۰ قانون اساسی نیست.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید قیمت تمام شده آموزش در کشور را متعادل کنیم، اقتصاد مدرسه محور نیز در راستای همین امر است، شورای مدارس باید فعال باشد و اگر اقتصاد مدرسه محور داشته باشیم، دیگر این همه کلاسهای کنکوری در کنار مدارس شکل نمیگیرد که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال درآمدشان باشد و نظام آموزش دولتی را به سمت و سویی خارج از سمت و سوی آموزش و پرورش ببرند، بلکه خود مدارس میتوانند کلاسهای فوق برنامه و آموزشی تشکیل دهند، به هر حال تقاضای کلاسهای آموزشی توسط والدین بالاست و مدارس میتوانند این موضوع را پوشش دهند که مغایر با اهداف آموزش و پرورش نیز نباشد.