پخش زنده
امروز: -
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکتهای تسلا و بورینگ، نمونه اولیه تونل آزمایشی پروژه لوپ این شرکت را بهصورت رسمی در لسآنجلس رونمایی کرد.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما؛ چهار سال پیش، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و شرکت بورینگ در یک مقاله وایتپیپر درباره دلایل نیاز به هایپرلوپهای مدرن صحبت کرد و از آغاز به کار شرکت بورینگ روی این پروژه برای دستیابی به یک سرویس حمل و نقل مدرن خبر داد.
اکنون، پس از چهار سال نه تنها این هایپرلوپ پیش روی همه است؛ بلکه ایلان ماسک از دیگر شرکتها درخواست کرده وارد این بازار شوند و به رقابت با یکدیگر بپردازند تا ابتکارات و اختراعات بیشتری به دست آید.
همانطور که ایلان ماسک انتظار داشت و دیگران را به آن تشویق میکرد؛ اکنون رقابت برای راهاندازی هایپرلوپ آغاز شده است و چندین شرکت در ایالات متحده و کشورهای دیگر مشغول پیادهسازی ایدههای خود هستند.
از جمله، شرکتی به نام Hyperloop One مشغول آزمایش هایپرلوپ خود در نوادا است. همینطور، این شرکت میخواهد یک هایپرلوپ در شهر دبی امارات راهاندازی کند.
شرکتهای دیگر هم در حال برنامهریزی برای راهاندازی هایپرلوپهایی در کشورهای اروپایی و آسیایی هستند. تمام این شرکتها به نوعی دنبالهرو شرکت بورینگ ایلان ماسک هستند و به حمایتهای مالی ایلان ماسک نیاز دارند.
او حتی ایده ساخت هایپرلوپ (اَبَرچنبر) را مطرح کرده که در آن، خودروهای بزرگ مینیبوس مانند در یک کپسول ویژه قرار میگیرند و با اصطکاک کم هوا در دالانهای خلأ حرکت کرده و با سرعتهایی خیرهکننده (حدود ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت) مسافتهای طولانی بینشهری را در مدتزمانی کوتاه طی خواهند کرد.
منابع رسانهای مانند بلومبرگ و وایرد تایید کردند ایلان ماسک در حال دنبال کردن ایده هایپرلوپ مدرن با شرکت بورینگ است. یک فرد نزدیک به شرکت بوریگ به نشریه وایرد میگوید: «ما در شرکت بورینگ مشغول ساختن یک هایپرلوپ ارزانقیمت با حفاریهای سریع برای پیادهسازی حمل و نقل با سرعت بالا هستیم. این سیستم سرعت بسیار بالایی در حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این سیستم مبتنی بر اسکیتهای با فشار قوی است که خودروها را به سوی جلو پرتاب میکند. برای مسیرهای دورتر، از غلافهای با فشار قویتر استفاده میشود تا سرعت انتقال به مرز ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت برسد.»
به گفته ایلان ماسک ایده ساخت تونل خودرو در یکی از روزهایی که او در ترافیک سنگین لسآنجلس بین خانه و محل کار خود گرفتار مانده بود در ذهن او شکل گرفت.
تصمیم ایلان ماسک این است که در آینده شبکهای از این تونلها در شهرهای بزرگ آمریکا ایجاد کند تا خودروهای خودران برقی، بدون ترافیک و خطر تصادف، با سرعت بالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر منتقل شوند.
ایلان ماسک، تونل آزمایش ۱۸۳۴متری خود در منطقه لسآنجلس را رونمایی کرد. این، پیشنمایشی از سیستم حملونقل بسیار سریع لوپ خواهد بود که ایلان ماسک آن را مطرح کرد.
طی رویدادی جالب در شهر هاوتورن (Hawthorne) کالیفرنیا و درمقابل تعدادی از هواداران و روزنامهنگاران، ایلان ماسک تونل آزمایش تکمیلشده را معرفی کرد که با نور چراغهای رنگی تزیین شده بود. در این مراسم، خودروی برقی تسلای مدل X وارد تونل شد و امتداد تونل را طی کرد. در این رویداد، همچنین آسانسورهای حمل خودرو بهنمایش گذاشته شدند که آنها را از سطح زمین به داخل تونل هدایت میکنند.
پیش از این رویداد، ماسک ادعا کرده بود یک دستگاه تسلای مدل X خودران مسئول برگزاری نمایش برای شرکتکنندگان خواهد بود. بااینحال بهدلایل نامعلومی، از تسلای مدل X با هدایت راننده و بهصورت دستی استفاده شد. خودرو با کمک چرخهای افقی که به چرخهای جلو تسلای مدل X متصل شده بود، وارد ریل موجود در تونل شد و به حرکت ادامه داد.
ایلان ماسک میگوید اضافهکردن این چرخها به خودرو برای حرکت در تونل بورینگ، در زمان مونتاژ بین دویست تا سیصد دلار هزینه خواهد داشت. افراد حاضر در این رویداد میگویند شاسیبلند برقی تسلا با سرعت ۶۴ کیلومتربرساعت در تونل رانندگی کرد و پیش از توقف در انتهای تونل نیز ساعت خود را به ۴۰ کیلومتربرساعت رساند. شرکتکنندگان همچنین میگویند سطح جاده در داخل تونل ناهمواریهایی داشت که البته بهنظر میرسد در نمونه اولیه به این صورت باشد.
ایلان ماسک درباره تونل لوپ گفت: بهنوعی با کمبود زمان روبهرو شدیم. سطح جاده به این صورت باقی نخواهد ماند و در آینده، مانند شیشه صاف خواهد شد. این فقط نمونهای اولیه از طرح است؛ بههمیندلیل در برخی از گوشهها زبری و ناهمواری کمی داشت.
مدیرعامل بورینگ میگوید فرایند ساخت تونل تقریبا هجده ماه طول کشید و تقریبا دَهمیلیون دلار هزینه داشت. این شرکت درمقایسهبا روزهای ابتدایی خود بهطور چشمگیری پیشرفت کرده است. مهمتر از همه، این شرکت دیگر قصد ندارد وقت و سرمایه خود را به ساختن خودرویی با شانزده مسافر صرف کند که قرار بود عابران پیاده و دوچرخهسواران را ازطریق تونل حمل کند. درعوض، پروژهی لوپ فقط از خودروهای الکتریکی با قابلیت رانندگی خودران پشتیبانی خواهد کرد. طبق گزارش لسآنجلس تایمز، چنین وسیلهی نقلیهای میتواند ازطریق تونل با سرعت ۲۴۱ کیلومتربرساعت حرکت کند.