به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ عملیات سخت از کودتا تا جنگ نظامی و از شورش های خیابانی تا جنگ داخلی که در دهه 60 بر کشور تحمیل شد نتوانست انقلاب اسلامی را مهار یا جمهوری اسلامی را سرنگون کند.
جنگ ابزار، حال اما به جنگ افکار تبدیل شده است. دست کم 250 شبکه فارسی زبان ماهواره ای و صدها هزار شبکه اجتماعی و ارتباطی نقش بسزایی در عرصه جنگ نرم دارند.
اتاق فرمان عملیات روانی بسان اتاق جنگ است؛ فقط لباس فرماندهان همرنگ نیست. آنان " شرکایی " هستند که نمایندگان ترامپ و نتانیاهو تا آل سعود را در بر می گیرد. البته وفاداران به سلطنت ، بقایای تروریست های منافق و دیگرانی هم در اجرای آن نقش آفرین اند.
باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا برای پروژه عملیات روانی ضد ایران، بودجه اعلامی تقریبا چهل میلیون دلاری را در نظرگرفته بود. این رقم هم اکنون بسیار فراتر از تصور پیشین است.
ترامپ گفته است امریکا طی 17 سال گذشته افزون بر هفت تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده است بدون آنکه دستاوردی داشته باشد. این رقم برابر با عایدی هفتاد سال صادرات نفت بشکه ای یکصد دلار ایران است آن هم در دورانی که تحریم نبود.
آمریکا اگر یک ده هزارم این رقم را هم برای شکست ایران که عامل همه ناکامیهای واشنگتن در غرب آسیا تلقی می شود در نظر بگیرد؛ ظاهرا غیرعقلانی نیست البته اقتصاد ایالات متحده دیگرکشش ریخت و پاش های دست و دلبازانه را ندارد.
بررسی رسانه های بیگانه نشان از سناریوهایی دارد که قراراست از این پس به صورت روزمره برای عملیات روانی بر ضد ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد:
الف: تولید توئیت های فارسی برای مقام های امریکایی واسراییلی تا زمینه برقراری ارتباط مستقیم با مردم را فراهم کند.
ب: تولید ویدئوهای کوتاه مقام های امریکایی و اسراییلی با زیرنویس فارسی برای ارتباط بی واسطه با افکارعمومی
ج: شناخت ذائقه ایرانیان از طریق تجزیه و تحلیل شبکه های مجازی و بویژه استفاده کنندگان از نرم افزارسایفون تا راحت تر روی موضوع ها موج سواری کنند.
د: تطهیر رژیم پهلوی از طریق تولید مصاحبه ، گزارش ، مقاله ، عکس نوشته ، طنز و ... بویژه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
ه: تخریب چهره های اصیل انقلاب اسلامی که حتی امام هم در صدر این فهرست گنجانده شده است. دور تازه این پروژه از مدتی پیش در شبکه های فارسی زبان نزدیک به دربار ملکه انگلیس کلید زده شده است.
و: طراحی همه جانبه برای عملیات روانی روی انتخابات پیش رو . ژوزف نای معمار انقلاب های رنگین معتقد است انتخابات خاستگاهی است که می تواند دستمایه شروعی برای تغییرات در هرحکومتی شود.
ز: دامن زدن به فتنه های طائفه ای و مذهبی و برجسته سازی اختلاف ها ، روی آنچه جنبش های جنسیتی ، دانشجویی ، کارگری و ... نامیده می شود.
ح: بی سرو سامان نشان دادن شیرازه اقتصادی کشور به گونه ای که جامعه در قبال تصمیم های برون مرزی شرطی شود.
ط: برجسته سازی دیدگاه ریزش های نظام یا رسانه ای کردن آقازاده هایی که هم اکنون ساکن خارج اند با این هدف که مخاطب دچار آلودگی اطلاعاتی شود.
ی: افزایش تور خبرگیری ، شبکه سازی سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و سرمایه گذاری برای ساماندهی ارتباط امن میان شبکه تارعنکبوتی
قرارگاه عملیات روانی شرکاء درصدد است از طریق القای وجود فساد نظام مند و تحریف وقایع و ارزش های انقلاب اسلامی ، احساس ناامیدی و ناکارامدی نظام دینی را نزد افکار عمومی فراگیر و در صورت امکان نهادینه کند.
جامعه اطلاعاتی و امنیتی امریکا بر این باور است که در چنین شرایطی می توان مطالبات مردمی را به اعتراض ، اعتراض ها را به اغتشاش و اغتشاش ها را با چاشنی ناامنی به بحرانی فراروی نظام تبدیل کرد.
وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ﴿۵۴ آل عمران﴾
نویسنده: دکتر حسن عابدینی
کارشناس ارشد مسائل سیاسی