به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه گفت:
کل اعتباری که برای رفع حادثهخیزی این ۶۶ نقطه مورد نیاز است ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده که با روند کند تخصیص اعتبار، رفع حادثهخیزی این نقاط چندین سال طول خواهد کشید.
کرمی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ نقطه از این طرح آشکارسازی و رفع نقص شد، تاکید کرد: برای سال جاری نیز ۱۰ نقطه دیگر را آغاز کردهایم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه یکی از مواردی که به حادثهخیزی جادهها دامن میزند را ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه جاده دانست و عنوان کرد: برخورد با این ساخت و سازها دشوار و دست ما بسته است و نیازمند همکاری بخشهای مختلف و مجوزهای قانونی بیشتر هستیم.
وی با بیان اینکه بخشی از این حادثهخیزی نیز مربوط به تردد ماشین آلات کشاورزی در راهها و آن هم با سرعت پایین است، افزود: پیگیریم برای برخی نقاط که کارهای کشاورزی زیاد است، باندهای کندرو و یا زیرگذر برای تردد خودروهای کشاورزی احداث کنیم.
کرمی وجود دسترسیهای متعدد به حاشیه راهها را نیز از دیگر دلایل بالا بودن حوادث اعلام کرد و افزود: بنا داریم این دسترسیها را محدود کنیم و فقط یک دسترسی برای مجتمعهای خدمات رفاهی بگذاریم که افراد بتوانند در قالب این مجتمعها تمام خدماتی که نیاز دارند را دریافت کنند.
وی گفت: هم اکنون با محدودیتهای مالی قابل توجهی مواجهیم و از این رو مجبوریم اعتباراتی که داریم را اولویت بندی کنیم و راههای اصلی و شریانی را در اولویت قرار دهیم.
به گفته کرمی ساخت هر کیلومتر راه سه میلیارد تومان، بهسازی آن یک میلیارد تومان و روکش آسفالت نیز ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با بیان اینکه فقط روکش آسفالت راههای استان پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، عنوان کرد: این در حالیست که کل اعتبارات ما در سال حداکثر ۱۰۰ میلیارد تومان است.
کرمی از بدهی ۸۴ میلیارد تومانی راهداری به پیمانکاران هم خبر داد و یادآوری کرد: این بدهی باعث شده ۵۳ پروژه عمرانی ما راکد شود و هم اکنون فقط چهار پروژه فعال داریم.
در استان کرمانشاه ۸۰۶۰ کیلومتر راه داریم که از این میزان ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۸۰ کیلومتر راه اصلی، ۱۹۰۰ کیلومتر راه فرعی و مابقی راههای فرعی درجه پایینتر و راههای روستایی است.