به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صدا و سيما ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد تحقیقات جدید نشان می دهد تلاش روسها برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار گسترده تر از آن چیزی بوده است که تصور می شد.
براساس گزارش کمیته اطلاعات سنا که دوشنبه منتشر شد، کمپین سیاسی روسیه برای ارائه اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی آمریکا بسیار وسیع تر از آن چیزی بود که تصور می شد و مفسران و فعالان سیاسی حامی دولت روسیه در اینترنت(ترول ها) تلاش کردند رای دهندگان سیاهپوست را از رای دادن منصرف و با از بین بردن فاصله میان حقیقت و دروغ به انتخاب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 کمک کنند.
این کمپین با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید پایان نیافت. این گروه های ترول همچنان فعالیت دارند و تلاش می کنند در زمانی که اختلافات سیاسی در آمریکا زیاد است احساسات تعصبی و افراطی سیاسی را در این کشور تحریک کنند.
این دو مطالعه جامع ترین تصویر را درباره کمپین های روسیه برای مداخله در امور آمریکا از طریق رسانه های اجتماعی آمریکایی ترسیم کرده اند. این دو تحقیق اطلاعات بیشتری را درباره مداخله روسیه به اطلاعات جمع آوری شده از 2017 افزوده است؛ ترامپ تا کنون درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا دوپهلو سخن گفته است.
فیس بوک، گوگل و توئیتر تا کنون از اظهارنظر درباره این گزارش ها خودداری کرده اند.
شرکت امنیت سایبری نیونالج(New Knowledge) و محققان دانشگاه آکسفورد و گرافیکا(یک شرکت تحقیقاتی درباره رسانه های اجتماعی) این گزارش را تهیه کرده اند.
در گزارش آکسفورد با جزئیات آمده است چطور روس ها اطلاعات خود را به گروه های مختلف، از جمله منصرف کردن رای دهندگان سیاه پوست از حاضر شدن پای صندوق های رای و تحریک خشم در جناح راست، تقسیم کرده اند.
در این تحقیق نوشته شده است: "این کمپین ها پیام هایی منتشر می کردند که بهترین راه برای پیشبرد آرمان آمریکایی های آفریقای تحریم انتخابات است."
همزمان آنها در پیام های خود برای محافظه کاران و رای دهندگان حزب راستگرا تلاش کردند سه اقدام را انجام دهند: تکرار شعارهای میهن پرستانه و ضدمهاجرتی، تحریک خشم راستگرایان با انتشار پیام هایی درباره اقدام لیبرال ها برای راضی کردن دیگران با هزینه شهروندان آمریکایی و ترغیب آنها به رای دادن به ترامپ.
در گزارش نیونالج نیز آمده است همچنان حساب های کاربری وجود دارد که با آژانس تحقیقات اینترنتی (شرکتی روسی که مقر آن در سن پترزبورگ است و برای تامین منافع تجاری و سیاسی روسیه عملیات های نفوذ را انجام می دهد) در ارتباط هستند. رابرت مولر بازرس ویژه تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا در فوریه آن را پرهزینه ترین کمپین رسانه های اجتماعی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نامید. برخی حساب های کاربری فعالیت های محدودی دارند زیرا پس از فاش شدن این فعالیت های روسیه، شرکت های بزرگ تلاش کردند چنین حساب های کاربری را پاکسازی کنند.
در این تحقیق آمده است: "هرچند دولت روسیه دست کم به برخی اهداف خود دست یافته است اما احتمالا آمریکا همچنان با مداخله روسیه در آینده نیز مواجه خواهد بود."
کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا نزدیک به دو سال است که درباره مداخله روسیه در رسانه های اجتماعی آمریکا تحقیق می کند. ریچارد بر رئیس کمیته سنا در بیانیه ای گفت داده ها نشان می دهد روسیه چگونه خصمانه تلاش کرده است میان آمریکایی ها به واسطه نژاد، مذهب و ایدئولوژی تفرقه بیندازد و اعتماد به موسسات را کاهش دهد.
یکی از مهمترین دستاوردهای هر دو مطالعه این است که آنها متوجه شدند بخش اعظم مداخله روس ها از طریق اینستاگرام بوده است که فیس بوک مالک آن است و زمانی که فیس بوک در کنگره شهادت داد، به اینستاگرام اشاره ای نشد. در این مطالعه آمده است زمانی که در 2017 توجه ها به فیس بوک و تویتر معطوف شد، روسها بخش اعظم فعالیت های خود را در اینستاگرام متمرکز کردند.
نیونالج می گوید صد و هشتاد و هفت میلیون کاربر از اینستاگرام استفاده می کنند در حالی که تنها هفتاد و هفت میلیون نفر حساب کاربری فیس بوک دارند.
فعالیت های روسیه تنها به این سه شرکت فن آوری محدود نمی شد و آنها به سایت های کوچک بسیار دیگری نیز دسترسی داشتند. در گزارش نیونالج آمده است روسها تلاش کردند در بازی های اینترنتی و حتی اپلیکیشن های موزیک نیز نفوذ کنند.
در پاییز 2017 برای نخستین بار خبر تلاش روسیه برای مداخله در رسانه های اجتماعی آمریکا منتشر شد. چند ماه بعد مولر اعلام کرد این تلاش ها گسترده تر بوده است و روسها تلاش کرده اند دیدگاه های سیاسی آمریکایی ها را تغییر دهند.
در این گزارش ها آمده است در هفته های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر پیام هایی که برای کاربرانی که به جناح راست گرایش داشتند،با هدف تحریک خشم و تردید و با محتوای تقلب در آراء بود؛ این در حالی بود که بیشتر پیام هایی که برای آمریکایی های آفریقایی مخابره می شد، با هدف منصرف کردن آنها از شرکت در رای گیری ها بود.