وضع پژوهش در آموزش و پرورش مطلوب نیست
معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت : وضعیت پژوهش در آموزش و پرورش تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد .
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین ، حیدر ترابی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استان قزوین گفت: نهادینه شدن فرهنگ پژوهش باید از مدارس آغاز شود برای تحقق این هدف معلمان باید شوق یادگیری را در دانش آموزان تقویت و والدین هم باید پژوهش را از معلمان مطالبه کنند.
وی افزود: فرهنگ پژوهش تزریقی نیست و برنامه های درسی ، پرورشی ، ورزشی و تربیتی دانش آموزان به گونه ای تدوین که پژوهشگری در این برنامه ها لحاظ شود .
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: کتابهای درسی دانش آموزان باید خلاقیت محور و مساله محور باشد و تفکر و اندیشه دانش آموزان را نشانه رود .
ترابی اضافه کرد : کتاب کار و فن آوری ، تفکر و پژوهش و تفکر و سواد رسانه ای با رویکرد پژوهشی تدوین شده است و توجه به این موضوعات به نهادینه شدن فرهنگ پژوهش کمک میکند .
مدیر کل آموزش و پرورش استان هم در این مراسم گفت: امروز در مدارس باید از مرز حفظ کردن و تئوریهای صرف گذشته عبور کرد و فضای یادگیری برای دانش آموزان را به فضایی لذت بخش تبدیل کرد.
خیراله رحمانی اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان موجب لذت بردن آنان از یادگیری و افزایش عمق یادگیری میشود.
وی افزود: برای حرکت در مسیر علم و عقب نماندن از پیشرفتهای علمی دانش آموزان و معلمان باید به پژوهش روی بیاورند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: برای تقویت فرهنگ پژوهش بین دانش آموزان در سطح استان ۱۳ پژوهشسرا با آزمایشگاههای مختلف و مجهز دایر است.
رحمانی افزود: برخی از مدارس بزرگ هم به پژوهشسرا مجهز است.
وی گفت: اجرای جشنوارههای خوارزمی، جابربن حیان و طرح پرسش مهر هم موجب تحریک علمی و پژوهشی دانش آموزان میشود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: در حوزه پرورشی هم مسابقات فرهنگی - هنری دانش آموزان با نگاه پژوهشگری، تحقیق و جستجو برگزار میشود.
در این مراسم از ۹ دانش آموز پژوهشگر، ۲۸ معلم پژوهنده، ۵ معلم پژوهشگر نویسنده مقاله و کتاب و ۳ پایان نامه تحصیلی برگزیده در مقطع کارشناسی ارشد تجلیل شد.