گزارش مکتوب؛
قطار شهری کرمانشاه در مسیری ناتمام؟!
پروژه قطار شهری کرمانشاه بعد از گذشت 13 سال از شروع آن هنوز در بلاتکلیفی تأمین اعتبار به سر میبرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه.
وقتی به شهر کرمانشاه وارد میشوید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد ستونهای بی روح بسیار بلندی است که شهر را احاطه کرده، ستونهایی که قرار است پایههای عظیم پروژه حمل و نقل کرمانشاه باشد، اما غافل از آن که دیگر رمقی برای تحمل این وزنه سنگین ندارد.
ماجرای پروزه قطار شهری کرمانشاه به سال 85 باز میگردد پروژهای 13 کیلومتری که به عنوان مهمترین پروژه عمرانی درون شهری غرب کشور قرار بود شمال شهر کرمانشاه را به جنوب شهر وصل کند.
قطار شهری کرمانشاه که قبلا با عنوان منوریل شناخته میشد در مسیر احداثش آتار تاریخی ارزشمندی قرار داشت که همین آثار سرنوشت این پروژه را تغییر داد ومنوریل که قرار بود روی پایههای بلند از آسمان شهر عبور کند حالا در اعماق زمین به مسیر خود ادامه میدهد.
عملیات اجرایی این پروژه در ۲ فاز شروع شد، که فاز اول به طول بیش از 8 کیلومتر از میدان معلم آغاز و به میدان آزادی ختم میشود و دارای ۶ ایستگاه روگذر و دو ایستگاه زیرزمینی است و فاز دوم نیز از میدان آزادی تا میدان فردوسی ادامه دارد.
پس از گذشت 13 سال از شروع پروژه، تأمین اعتبار مهمترین مشکلی است که هنوز اجازه نداده قطار شهری کرمانشاه به مقصد برسد، قطاری که قرار بود روزی گره ترافیکی شهر کرمانشاه را باز کند حالا خود به عنوان یک گره کور در دل شهر خودنمایی میکند.
ناتوانی شهرداری در تأمین اعتبار پروژه قطار شهری
مدیرعامل پروژه قطار شهری کرمانشاه میگوید: دولت برای ادامه کار این پروژه از سال ۹۷ تا ۹۹ هفتصد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که پنجاه درصد آن سهم دولت و پنجاه درصد نیز باید توسط شهرداری کرمانشاه پرداخت شود.
به گفته سلیم ساسانی تا کنون شهرداری فقط حدود یک میلیارد تومان از این سهم را در مقابل سهم دولت (حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) پرداخت کرده است که کار ساخت عرشه و انجام حفاریهای زیر زمینی با آن انجام شده است.
از طرفی لعل بخش سرپرست شهرداری کرمانشاه میگوید: تا کنون از سوی شورای شهر مصوبهای برای اختصاص منابع به این پروژه دریافت نشده است.
با این حال عدم تمایل شورای شهر یا ناتوانی شهرداری برای اختصاص اعتبار جهت تکمیل پروژه قطار شهری، آینده نامعلوم این پروژه را به تیتر اول اخبار استان تبدیل کرده است.
موسوی اجاق عضو شورای شهر کرمانشاه در این باره میگوید: با اعتبارات قطره چکانی این پروژه 20 سال آینده نیز تکمیل نمیشود.
حال جای سوال اینجاست که اگر اعضای شورای شهر کرمانشاه با این پروژه مخالف هستند چرا از همان ابتدا جلوی کار را نگرفتند تا منابع مالی استان به هدر نرود؟
مگر نه این است که برای اجرای هر پروژه مطالعات امکان سنجی از سوی کارشناسان صورت میگیرد و در صورت توجیه اقتصادی پروژه اجرایی میشود.
استاندار کرمانشاه نیز در خصوص توقف پروژه قطار شهری میگوید: تاکنون مصوبهای از شورای شهر مبنی بر مخالفت با این پروزه ارائه نشده است.
بازوند میگوید: این پروژه به 13 سال پیش باز میگردد و اگر شورا با آن مخالفت داشت باید همان موقع اعلام میکردند و اظهار نظرهای شخصی در این خصوص نمیتواند مبنای کار قرار گیرد.
وی تأکید میکند: ادامه این پروژه اجتناب نا پذیر است و باید به سرانجام برسد.
ضرورت وجود قطار شهری کرمانشاه را در صحبتهای کارشناس ترافیک جویا شدیم تا اهمیت حمل و نقل ریلی انبوه بر برای کاهش ترددخودروهای تک سر نشین را بار دیگر مرور کنیم.
ارجمندی کارشناس ترافیک در خصوص اشاره به ضرورت پروژه قطار شهری برای کرمانشاه میگوید: مراحل مطالعاتی این پروژه بدون نقص و مطابق با روال اداری و فنی طی شده است و در سه مرحله با شرکتهای مشاور معتبر کشوری و با نظارت وزارت کشور مطالعه و بررسیهای لازم انجام شده است.
حال باید دید پروژه قطار شهری کرمانشاه روی ریل سرعت قرار میگیرد یا باز هم مشکل تأمین اعتبار همچنان گریبانگیر آن خواهد ماند.